När jag installerade min skorsten var det så att den skall alltid vara lika hög som nocken, och alltid minst en meter över
taket där den går ut, det ser då ut som på bild 1 men den behöver bara ha en höjd som är samma som nocken
 
Är detta på huset eller är det något garage/förråd?

Viss skillnad vad jag skulle acceptera i utseende då.
 
Vilken nockhöjd ska räknas om den ska vara upp till nock. Vi har ett enplanshus med en utbyggnad i vinkel där skorstenen kommer komma upp från. Nocken till det taket är betydligt lägre än nocken som är på taket till "huvudbyggnaden". Är det nocken där skorstenen är som man ska tänka på eller husets högsta nock?
 
Högsta nock.

Allmänt råd:
Skorstenar för eldstäder med märkeseffekt upp till 60 kW bör dels mynna över nock, dels minst 1,0 meter över taktäckningen, om inte särskilda förhållanden föreligger. Vid val av skorstenshöjd bör hänsyn tas till bl.a förhärskande vindriktning, brandfara vid fastbränsleeldning och risken för gnistspridning. Regler för beräkning av skorstenshöjd för eldstäder över 60 kW ges ut av Naturvårdsverket.
Här har man separerat kraven brandskydd och hygien. Hälso- och miljökraven syftar numera även till att förebygga olägenheter till följd av eldning runt byggnaden och i dess omgivning. Skorstenshöjden måste vara tillräckligt hög från brandsäkerhetssynpunkt.
Här är tre sätt att uppfylla BBR´s krav angående skorstenshöjden:
1. Skorstenen bör mynna minst 0.4 meter ovan nocken, om avståndet mellan skorstenen och nocken är mindre än 2,3 meter. Tänk dock på att skorstenen alltid måste mynna minst 1 meter över taktäckningen!
2. Om skorstenen är i lä för vinden och vågrätt avstånd mellan skorstenen och nocken är större än 2,3 meter så gäller grundregeln om 1 meter över taktäckningen. Samma gäller om skorstenen monteras i nocken 1 meter över taktäckningen.
3. För en byggnad med tak på olika nivåer kan rökkanalens höjd beräknas med utgångspunkt från det högst belägna taket. Även vid tillbyggnad kan höjden beräknas på detta sätt (1,2 eller 3 enligt ovan). Med tanke på risk för brand genom gnistor och sanitära olägenheter genom röknedslag – bland annat med hänsyn till takbeläggning, fönster i fasad och uteluftintag för ventilation i närliggande byggnader – bör reglerna tillämpas även för rökkanaler på komplementbyggnader.
Om skorstenen är placerad utanför fasaden så kan en linje dras från den högsta punkten med 10 graders lutning, skorstenar som är belägna inom 15 meter behöver skära linjen.
 
MathiasS
Det var en gedigen genomgång!

Tror du den här skorstenen räcker :)
3221565051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Den där skulle pryda vilken sommarstuga spm helst!

Angående texten ovan så kanske jag ska tydliggöra att den kommer från länken jag postade tidigare, inte mitt påhitt alltså.
 
  • Gilla
alexhell
  • Laddar…
K
MathiasS MathiasS skrev:
Samma gäller om skorstenen monteras i nocken 1 meter över taktäckningen.
Var räknar man taktäckningen ifrån? Är det nockpannan eller de vanliga takpannorna under nockpannan.

Det får max vara 120 cm från takplatformen till skorstenstoppen. Svårt att kombinera dessa...
 
Det kan jag inte minnas sju svåra år senare. Men det låter väl rimligt att man räknar från nock?
 
K
MathiasS MathiasS skrev:
Det kan jag inte minnas sju svåra år senare. Men det låter väl rimligt att man räknar från nock?
Nockpannorna eller takpappen under nockbrädan? Har kanske gjort min skorsten 10 cm för för låg. Men den är ju teleskopisk så i teorin skulle jag kunna höja den 10 cm ..:rofl:

Eller så sänker jag de närmaste nockpannorna...

Från "där den kommer upp" är det ju mer än en meter. Likaså på sidorna ner mot taket. Det är egentligen bara nockpannorna som gör att den är mindre än 100 cm från taktäckningen.
 
Redigerat:
A
E eritor skrev:
Hur menar du?
Tycker personligen att taktäckningen är ett ganska självklart uttryck.
Taktäckning är yttersta ytskiktet som taket är klätt med, kan var plåt, papp, tegel osv.
Nockpannan är väl just nockpannan/nocken.
Ser liksom inga konstigheter i att bestämma vad som är vad i detta fall.
Så hur är det med grästak då menar du? Som ibland är 50cm och ibland 10cm?
 
A
Om man har ett hus som är 8,4m brett utan takutsprång inräknad. Och planerar dra en utanpåliggande skorssten på långisdan vid takutsprånget. Då hamnar ju skortsten med råge över 2,3m från nocken. Dvs som verkar vara kraven för att den inte ska behöva hamna över nocken? Utan då behöver den bara hamna 1m över taket? Rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.