Sambon och flickan åkte till London igår. Löste det helt enkelt att lägga filmer på minneskortet, 64GB räcker ganska bra så länge man håller sig borta från blueray :)
 
Segge skrev:
Sambon och flickan åkte till London igår. Löste det helt enkelt att lägga filmer på minneskortet, 64GB räcker ganska bra så länge man håller sig borta från blueray :)
Minnesplats är nog det minsta problemet egentligen, håller man sig till "vanlig" divx/mp4 så kan man ju hålla en långfilm på ca 700mb så de flesta moderna telefoner/plattor klarar ju av en hel del film. Att dela med sig är lugnt, DLNA server (eller all share eller vad tillverkarna nu vill kalla det) kan ju dela ut materialet via WiFI. Det stora problemet här är ju hur man får ner sina filmer som man betalar för genom en streamingtjänst till att följa med "offline" på semestern
 
Då en hel del inlägg handlat om olika lösningar med diverse externa enheter ville jag påminna om enkelheten. Ingen verkar dock ha någon smidig lösning för att få streamad film tillgänglig offline så detta blev lösningen denna gång, hade hoppats på att lösa grundproblemet innan deras avresa. Nu var det dock bra fart på wifi på planet så att strömma i lite sämre kvalite hade säkert funkat där. Barnen är inte så brydd om upplösningen än.
 
Segge skrev:
Barnen är inte så brydd om upplösningen än.
:D så länge färglada pixlar hoppar omkring på skärmen och sjunger så funkar det.
 
pelle242 skrev:
Och hur skall du strömförsörja USB hubben? Det händer att man vill se på film en bit från närmsta väggutag.
Tja, med tanke på batterilivsängden vid filmuppspelning så är du nog rökt i vilket fall då...
 
MMR skrev:
Det stora problemet här är ju hur man får ner sina filmer som man betalar för genom en streamingtjänst till att följa med "offline" på semestern
Jag förstår faktiskt inte vad problemet är. Ingen av de stora streamingtjänsterna har funktioner för att få tillgång till materialet offline, med andra ord betalar du omöjligt för det. Faktum är att du med stor sannolikhet redan förbundit dig att inte ens försöka få något tillgängligt offline - du bryter mot användaravtalet. Då kan man ju lika gärna ladda hem materialet via TPB eller liknande, det gör ju ändå ingen skillnad! ;)
 
Nej, jag har inget "problem" med det och jag är fullt införstådd med vad jag betalar för, men när man ändå har kommit halvvägs till att få folk att betala för tjänster istället för att tanka från TPB så tar det slut där.

Jag ser inget rättighetshinder i att de skulle erbjuda samma möjlighet som t.ex. Headweb, CDON eller liknande, dvs den nerladdade filen går bara att använda i den klienten man tankat ner den till och tidsbegränsat, säg att jag kan lagra x antal timmar offlinematerial i min tablet, som bara kan användas där och som kanske raderas efter 7 eller 14 dagar. Jag skulle också kunna acceptera att man har en viss "online"-koppling för att det skall funka, åtminståne för någon typ av validering. Det är ju faktiskt "nästan" streaming, bara det att Netflix tillfälligt "lånar" serverutrymme på min lokala maskin

Det enklaste i detta fallet är ju som du säger att leta upp den filmen man tänkt titta på i Netflix eller Viaplay eller vad det nu är, och så fixa ner den på annat sätt. Det går ju snabbare än på något annat sätt. Samma sak med att göra en digital kopia av barnens DVD-filmer för att man vill kolla på den i plattan, det finns ju som sagt snabbare sätt än att sätta sig vid datorn och börja rippa och konvertera. Nu kanske detta börjar närma sig gränsen på tillåten diskussion, men det är tyvärr så verkligheten ser ut.
 
Nu har Viaplay uppdaterat appen för android så det går att ladda ner filmer och se dom offline. Och från första Juni ingår Viaplay om man ha viasat och det var ytterligare ett steg i rätt riktning :)
 
Trevligt, då kanske man skall ge viaplay en ny chans. Just den usla Android-appen, främst.för tablets, samt avsaknaden av en app för Xbox gjorde att jag avslutade min provmånad till förmån för Netflix som jag fortfarande kör. Nu när man tagit steget och sagt upp Boxer finns det utrymme för en ondemandtjänst till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.