Har c:a 15 år gamla Lagerhäggsbuskar som har vuxit, blommat och mått riktigt bra. Friska och kraftiga. Lite då och då har de tuktats, men nu kändes det som det var dags för något mer drastiskt och låta dem "börja om", då de blivit lite väl "kraftiga".

Kapade ner dem till 20-40 cm i april, innan det började bli riktigt varmt. I princip var det som blev kvar helt kalt, de få gröna halvtaniga blad som fanns vissnade mycket snabbt.

Men frågan är om jag dödat dem. Inget har ju hänt på drygt en månad. Hur lång tid tar det för dem att bryta fram nya skott efter en sådan "chock" ? För lövbärande som Lagerhägg fixar väl att bryta fram nytt på till synes kala grenar ?
 
hallo,
det är många trädgårdsinstresserade som gråter denna våren... Den vara peroiden med en rejäl kylperiod efter knäckte hårt. Har 40åinga trän här på gården som är helt bruna... Vi hoppas att de repar sig inom ett par rå.

Jag tror inte du dödat häggen helt, hoppas inte et i alla fall. TA en planta, gubba lite på den gom att hålla i basen på blomman. Känns det om stat rötterna har motstånd och inte krasar sönder?
De grenar som satte blad tidigt har de vistnat ner helt nu?

För att vara helt säkerts så kan du gräva fram lite rötter md god persicion. ÄR esa fortfarande mjuka, segna och ser ut att vätska i sig så tor jag bara det är till att köra på.

Återkom gärna med bilder.
 
Den lustiga våren verkar ha torkat ut de flesta vintergröna buskar i år. Väletablerade lagerhäggar där alla blad är bruna. Rhododendron med krullade bruna blad. Barrbuskar som faktiskt dött och vilt växande enbuskar som tappat alla barr.
Så ser det ut i mina hemtrakter kring Göteborg. Tror dock att just lagerhäggen är en växt som hämtar sig, men du får vänta på nya blad ett tag. Kanske till nästa år.
 
De grenar jag sågade av var friska och fina i veden. Visst var det lite bruna ledsna blad på de mest utsatta ställena längst ut, men det var till 95% friskt och grönt.
Buskaget kapades inte ner för att vintern gått illa åt den alls, utan för att de var för vidlyftiga. Det var planerat redan i höstas, men jag läste mig till att våren var lämpligare för denna åtgärd.

Stew: Förstår inte riktigt det där med "grenarna som satte blad tidigt". Lagerhäggen är ju vintergrön, och grenarna med blad har jag ju sågat bort - med undantag för några små taniga redan från början taskiga (p.g.a. att de var dolda längst ner i busken) småkvistar. Dessa vissnade snabbt, men skulle kanske gjort det i alla fall.

Jag får väl ge mig till tåls och se om de vaknar....:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.