Patrik_Hed skrev:
Men dolda takdosor är ej tolererbart!!
Det kan jag hålla med om. Men nu sitter den ju redan där. Då kan man väl lika gärna vänta med att fixa det till den dagen det behövs..
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Varför inte ha golvvärme och belysning på samma grupp?
 
Nyfniken skrev:
Det kan jag hålla med om. Men nu sitter den ju redan där. Då kan man väl lika gärna vänta med att fixa det till den dagen det behövs..
Riva taket "i onödan" har jag ju ingen lust med. Det är fint och färdigt och spotlights fungerar... Jag håller dock med om att det är fruktansvärt korkat att inte lägga ett doslock i gipsskivan under takdosan!
Även om det kommer att bli ett litet helsike att nå till takdosan så vet man var den är och kanske kan dra i en ny tråd...
 
el_richard skrev:
Varför inte ha golvvärme och belysning på samma grupp?
Ja-a, jag vet inte men jag tycker inte det känns "rätt" att dela säkring... Jag har lärt mig att golvvärme alltid ska ligga på en egen säkring. Det kanske kommer sig av att jag fick min elektriker utbildning under -89 till -92 när JFB var ett okänt fenomen i en vanlig installation... När de sen blev vanligare var det just golvvärme som var där man skulle komplettera med en JFB... :surprised:
 
anders07 skrev:
Ja-a, jag vet inte men jag tycker inte det känns "rätt" att dela säkring... Jag har lärt mig att golvvärme alltid ska ligga på en egen säkring.
Ja, golvvärme kan ju dra en del effekt, så det kan ju vara bra av det skälet. Och vid nyinstallation så är det ju bra tänkt, men nu pratar vi ju renovering och då faller ju många "borden". Man får göra det som är praktiskt även om det leder till en skönhetsfläck. (I mitt eget hus så fungerar det t ex inte med en gruppförteckning, jag måste ha en ritning också.)

Så i det här fallet så skulle jag åtminstone överväga att svälja förtreten. Belysning idag drar ju inte mycket effekt, så det finns väl antagligen effekt över i golvvärmegruppen? Det finns ju inga regler som förbjuder det, bara allt täcks av JFB (och det skall det ju ändå).
 
Jadå, det ligger en JFB för all "förbrukning" inkl. golvvärme... Jag har dragit om en hel del av elen sedan vi flyttade in och fått en ny central med automatsäkringar installerad eftersom det satt en gammal tavla med proppar när vi köpte huset.
All el är omdragen med PEN och i samband med det drog jag även fram egna grupper för golvvärme i badrum (2 st.).

Den matningen ligger nu uppifrån till dosan i väggen så den dosan har jag flyttat till utsidan av badrummet så termostaten för golvvärmen sitter alltså på utsidan till höger om dörren.

Jag kommer nu även att flytta dosan där brytaren sitter idag till utsidan och lägga in en fjärrstyrningspuck och sen tejpar jag fast strömbrytaren för den på insidan till vänster om dörren (på andra sidan badkaret alltså).

Jag kommer då inte att ha någon eldosa i närheten av badkaret längre vilket jag ändå tycker känns bäst...

Tack för all hjälp!

Mvh,
Anders
 
anders07 anders07 skrev:
Jadå, det ligger en JFB för all "förbrukning" inkl. golvvärme... Jag har dragit om en hel del av elen sedan vi flyttade in och fått en ny central med automatsäkringar installerad eftersom det satt en gammal tavla med proppar när vi köpte huset.
All el är omdragen med PEN och i samband med det drog jag även fram egna grupper för golvvärme i badrum (2 st.).

Den matningen ligger nu uppifrån till dosan i väggen så den dosan har jag flyttat till utsidan av badrummet så termostaten för golvvärmen sitter alltså på utsidan till höger om dörren.

Hej!

Jag kommer nu även att flytta dosan där brytaren sitter idag till utsidan och lägga in en fjärrstyrningspuck och sen tejpar jag fast strömbrytaren för den på insidan till vänster om dörren (på andra sidan badkaret alltså).

Jag kommer då inte att ha någon eldosa i närheten av badkaret längre vilket jag ändå tycker känns bäst...

Tack för all hjälp!

Mvh,
Anders
Hej, Jag puffar en 8 år gammal tråd :) Jag står för exakt samma problematik, men min tanke jag hade är att flytta brytaren o golvvärmereglaget till andra sidan väggen, alltså på utsidan av badrummet - genom att borra igenom befintliga väggdosor(det hade du väl gjort redan med golvvärmens reglage).

Den enda vinsten med att ha brytaren på insidan av badrummet i mitt tycke är det estetiska - då jag har en tavla idag där den nya brytaren i hallen hamnar. Visst vill man inte heller att någon i hallen ska släcka lyset för den som är på muggen...men det kan man ju lära sig att inte göra.

Visst är trådlöst en smart idé, men kanske inte nödvändigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.