Hej.

Vi fick i september förra året vårt nya pannrum (i annan byggnad) inkopplat, och nu i år när våren kommit så har vi fått jättemycket kondens på kallvattenröret som går ut (via kulvert) till nya pannrummet.

Efter ett par dagar har vi fått så mycket kondens att det blivit en pöl på golvet, vilket inte känns helt okej.
Vi har inget läckage i nya pannrummet, men jag har funderat på om PEM-slangen (tror den heter så) läcker, men det hörs inget från röret.

Kan det vara så enkelt att så mycket kallvatten går ut i pannrummet att det blir kondens pga det, eller har vi för kallt i källaren, dålig ventilation i källaren? Och räcker det då att isolera röret med typ sån där liggunderlagstyp?

Kallvattnet kommer från T-kopplingen se nedan.
installation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder på kondensen.
kondens1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kondens2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ni någon idé?
 
Att ha torrare luft i källaren kan ju vara ett sätt att mildra problemen, men bäst är det nog att lindra rören med kondensisolering. Googla det så hittar du nog det du söker snabbt.

Kanske räcker det med detta:

http://www.sigro.se/sv/roer/armacell-sjaelvhaeftande-roerisolering.php

Rummets fuktiga luft kondenserar när den kyls av nära röret så med lite isolering på röret så kan du avsevärt minska ytan som luften kan kondensera mot.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Kondensen är helt normal, beror skillnaden i temperatur mellan inkommande kallvatten och omgivande lufttemperatur/luftfuktighet och är förmodligen värst på sommaren. Kopparrör som leder värme extremt bra drabbas mycket lättare av kondens än PEM/PEX rör. Behöver egentligen inte åtgärdas om du har stenmaterial överallt kring rören men isolerar du röret som du tänkt kommer det försvinna.
 
Köp Armaflex och problemet försvinner.
 
Okej, då ska jag prova det. Jag blev lite nervös när jag stängde ventilen ut till pannrummet och torkade av röret och över natten hade det inte bildats någon kondens. När jag sedan dagen efter gjorde om proceduren över natten men med öppen venti så hade det bildats kondens igen.
Men det handlar väl helt enkelt om att det kondenserar så fort vi öppnar kranen.

Isolering får det bli =).
 
Redigerat:
En kommentar; Om du skall isolera så krävs det plats för isoleringen. Tänker man inte på det vid dragning av rören blir det svårt att få dit armaflex eller annan isolering.

Skulle själv vilja isolera rör på vissa ställen (för att slippa värmeförlust och för att minska risken att bränna sig) men isoleringen får inte plats mellan rör och vägg :(
 
JTL: du borde kunna använda isolering i tejp-form, liknande sådan man har på kollektorn till bergvärmepumpen. Behövs rätt lite isolering för att uppnå målet.
 
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
MathiasS - Vad är det för tejp du menar? jag kanske skulle leta efter en sådan om det blir tight eller där fastsättningen av röret skett i väggen.
 
Awesome! Tack!
 
köp tubolit det räcker är det inomhus så räcker tuboliten hela veckan den är inte så jäkla dyr som armiflexen är ..så köper du grå el tejp och lindar i börjarna så kommer det se så proffsit ut också :)
 
bar Bejla lite i väggen finns ju tubolit 9mm :) kan du nog pressa in
 
MathiasS skrev:
JTL: du borde kunna använda isolering i tejp-form, liknande sådan man har på kollektorn till bergvärmepumpen. Behövs rätt lite isolering för att uppnå målet.
Tack för ett bra tips!

Hittade följande på Classe:
http://www.clasohlson.com/se/Isoleringstejp/Pr341878000

Antar att det duger som isolering men finns det tejp som klarar över 80 grader? Det jag bland annat vill isolera är en bit av inkommande fjärrvärmerör. Även om temperaturen ofta ligger runt just 80 grader kan det vid riktigt kalla dagar vara upp mot 100...
 
Hej igen. Fick en fundering igår. Röret som går ut till pannrumet är jättekallt, borde inte det värmas upp om vi inte använder något varmvatten? Eller så nyttjar vi så pass mycket varmvatten så att det alltid är kallt...

Vi har nämligen testat att stänga ventilen ut till pannrummet och torka av rören och över natten så blev det ingen kondens förens vi öppnade och nyttjade varmvatten.

Ja kanske bara är nojjig =)
 
Redigerat:
Misstänker att du blandat ihop varmvatten och kallvatten i sista inlägget?
Så länge du har tryck och använder kallvatten med jämna mellanrum så kommer röret att vara kallt. Värmekapacitiviteten är mycket högre för vatten jämfört med luft vilket innebär att omgivande luft har svårt att värma röret tillräckligt för att slippa kondens om ni med jämna mellanrum använder kallvattnet.

Jämför med att gå in i en bastu som håller 100 grader jämfört med att stoppa ner fingrarna i kokande vatten. Anledningen till att du bränner dig på vattnet men inte på luften är att vattnets värmekapacitivitet är mycket högre än luftens.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_värmekapacitet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.