5 705 läst · 14 svar
6k läst
14 svar
rimlig bygglovsavgift?
Vi fick punga ut ca 4000 kr för att bredda en takkupa två meter. Hutlöst, men de har väldigt tydliga tariffer på hemsidan (Malmö stad). Och så ritningr och KA på det. Jag har precis skickat in en ny anmälan om att ändra ett fönster till fönsterdörr, skall bli skoj att se vad de tar för den...
Om man enbart räknar i kronor är det inte rena rånet. Det är värre. De flesta går inte runt med så mycket som 3833:- i plånboken.
Men visst är det hutlöst dyrt. Kommunerna hugger för sig när de kan, och eftersom prissättningen bygger på retroaktiv beräkning kan man ta precis så mycket man vill. (Med det menar jag att man inte sätter ett pris som är marknadsanpassat eller på något sätt står i proportion av nyttan. Man räknar helt enkelt ut vad de olika nämnder och avdelningar som lever på byggloven kostar. Sedan dividerar man det med antalet bygglov och vips har man sitt pris. Något incitament att anpassa verksamheten till behoven uppstår aldrig.)
Jag kan inte låta bli utan länkar till min gamla tråd om just detta: http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/193630-hur-resonerar-kommunerna.html
Men visst är det hutlöst dyrt. Kommunerna hugger för sig när de kan, och eftersom prissättningen bygger på retroaktiv beräkning kan man ta precis så mycket man vill. (Med det menar jag att man inte sätter ett pris som är marknadsanpassat eller på något sätt står i proportion av nyttan. Man räknar helt enkelt ut vad de olika nämnder och avdelningar som lever på byggloven kostar. Sedan dividerar man det med antalet bygglov och vips har man sitt pris. Något incitament att anpassa verksamheten till behoven uppstår aldrig.)
Jag kan inte låta bli utan länkar till min gamla tråd om just detta: http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/193630-hur-resonerar-kommunerna.html
Vi byggde ut huset för 3år sedan med ca100kvm. Var hos komunen o pratade innan och visade bygglov och frågade vad de skulle kosta. Dom räknade lite och sa ca7000. När sen räkningen kom var den på 47000kr.....
7000kr för bygglovet och 40000kr för planavgift....... visste inte ens vad de var förnågot. Vi tyckte att komunen kunde upplyst om det när vi sökte bygglov och frågade om kostnad men dom tyckte att vi hade bara frågat vag bygglovet kostade.
Under byggets gång kom vi på att uterummet vi ritat skulle passa båttre på andra siden huset...... Vi gjorde nya ritningar och skickade in en komplettering/ändring och svare kom några dagar senare, det var ok. 3000 kostad det.
7000kr för bygglovet och 40000kr för planavgift....... visste inte ens vad de var förnågot. Vi tyckte att komunen kunde upplyst om det när vi sökte bygglov och frågade om kostnad men dom tyckte att vi hade bara frågat vag bygglovet kostade.
Under byggets gång kom vi på att uterummet vi ritat skulle passa båttre på andra siden huset...... Vi gjorde nya ritningar och skickade in en komplettering/ändring och svare kom några dagar senare, det var ok. 3000 kostad det.
Undrar vad dom skulle svara om man frågade vad dom har för underlag för sin prissättning
http://www.villaagarna.se/Global/Do...nsskrifter/Kommun/Kommunala-avgifter-2011.pdf Särskilt intressant är punkten 4....
http://www.villaagarna.se/Global/Do...nsskrifter/Kommun/Kommunala-avgifter-2011.pdf Särskilt intressant är punkten 4....
Nya pbl har gett kommunerna mycket mer arbete. Det blir ganska många timmar som läggs på varje ärende och registratorn ska ha lön, likaså inspektörn, stadsarkitekten, gubben som mäter in byggnader till kartan, alla i nämnden, miljöinspektörn som yttrar sig om avloppet mfl. Kungörelse ska publiceras i post och inrikes tidningar.
Kart-och diarieprogrammen har dyra licenser, bilarna till byggbesöken ska betalas och tankas.
Lätt att tro att ett lov bara handlar om att vända papper. Men det är en hel del kostnader för kommunerna.
Kart-och diarieprogrammen har dyra licenser, bilarna till byggbesöken ska betalas och tankas.
Lätt att tro att ett lov bara handlar om att vända papper. Men det är en hel del kostnader för kommunerna.
Jag tror alls inte att det bara är att vända papper, i vilket fall inte på mer än en liten del av fallen. Självklart ska också alla kostnader räknas in. På mitt jobb räknar vi (statlig myndighet borde likna en kommun) med en "overhead" för allt utöver handläggartiden på ca 55% av grundlönen för att täcka alla kringkostnader vilket med en relativt hög lön och alla påslag hamnar på drygt 500kr/h inklusive overhead och lönekostnadspåslag.Flöjten5 skrev:Nya pbl har gett kommunerna mycket mer arbete. Det blir ganska många timmar som läggs på varje ärende och registratorn ska ha lön, likaså inspektörn, stadsarkitekten, gubben som mäter in byggnader till kartan, alla i nämnden, miljöinspektörn som yttrar sig om avloppet mfl. Kungörelse ska publiceras i post och inrikes tidningar.
Kart-och diarieprogrammen har dyra licenser, bilarna till byggbesöken ska betalas och tankas.
Lätt att tro att ett lov bara handlar om att vända papper. Men det är en hel del kostnader för kommunerna.
Att då ta ut en avgift på 4000 för en takkupa på 2m borde då innebära att ett "normalärende" av den typen skulle ta ca 8h behandlingstid av handläggare vilket låter mycket i mina öron.
Även om jag också tycker en del avgifter är höga, så ger dina siffror ovan att handläggaren skulle ha 32000:-/månad vilket kanske är troligt, men till det kommer kostnader för bilar lokaler och allt annat som finns på en arbetsplats.orparn skrev:Jag tror alls inte att det bara är att vända papper, i vilket fall inte på mer än en liten del av fallen. Självklart ska också alla kostnader räknas in. På mitt jobb räknar vi (statlig myndighet borde likna en kommun) med en "overhead" för allt utöver handläggartiden på ca 55% av grundlönen för att täcka alla kringkostnader vilket med en relativt hög lön och alla påslag hamnar på drygt 500kr/h inklusive overhead och lönekostnadspåslag.
Att då ta ut en avgift på 4000 för en takkupa på 2m borde då innebära att ett "normalärende" av den typen skulle ta ca 8h behandlingstid av handläggare vilket låter mycket i mina öron.
Mnja, räknade på 35 i lön faktiskt och inklusive alla "Overheadkostnader"
Overheaden är ju alla kringkostnader, resor, hyror, ersättningar mm.
35 000 i månadslön och 1750h/år => 240:-/h i grundlön/effektiv timme (146h/mån)
Overhead 55% => 132:-/h
Lönekostnadspåslag på grundlön räknat på 40% => 203*40% = 96:-
Timkostnad blir då 240+132+96 => 468 :-
Liknande trådar
-
Liten dusch våtrumsvägg/tapet, vad är rimlig offert?
Badrum -
Alternativ till loctite 638 som går att demontera med rimlig värme?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad är en rimlig kostnad för plank?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
4000 kr/löpmeter för avloppsläggning, rimligt?
Grund & Markarbeten -
Rimliga offerter gästtoalett
Badrum