När det gäller robotklippare och dess kapacitet: Vad står tex. "klarar en gräsmatta på 500kvm" för?
Är det att den kan klippa den ytan på 24 timmar?
Har själv en gräsmatta på 350kvm och velar mellan klippare som betecknar sig som 400-800kvm.
// Patrik
 
Ytangivelserna på HQs klippare avser ytan de kan hålla efter vid 24-7-drift.
 
pazen skrev:
...
Är det att den kan klippa den ytan på 24 timmar?
...
// Patrik
Med slumpbaserade klippare vet man aldrig. Slumpen styr VAR den klipper och det är detta som är vitsen. Oftast tar det 3-5 dagar för den att avverka hela gräsmattan första gången, sedan håller den grästillväxten i schack upp till 500m2 vid 24/7-drift. I praktiken aktivt arbete 12h/dygn.
 
Redigerat:
Indegon klipper 200 kvm per laddning (effektiv klippning, den kommer ihåg vad som är klippt resp oklippt). Gångtid per laddning ca 1 timme, laddningstid ca 1 timme, så i snitt kan man räkna 100 kvm/timme effektiv klippning. 500 kvm kan man alltså räkna med är klippt på 5 timmar, ungefär.
 
M J skrev:
Indegon klipper 200 kvm per laddning (effektiv klippning, den kommer ihåg vad som är klippt resp oklippt). Gångtid per laddning ca 1 timme, laddningstid ca 1 timme, så i snitt kan man räkna 100 kvm/timme effektiv klippning. 500 kvm kan man alltså räkna med är klippt på 5 timmar, ungefär.
500 m2 perfekt klippning, utan några tuppkammar, menar du det? Har du den själv och kan intyga detta?
 
fresve skrev:
500 m2 perfekt klippning, utan några tuppkammar, menar du det? Har du den själv och kan intyga detta?
Det är vad Bosch påstår.
Min Indego klarar defensivt inte detta, utan lämnar stora partier oklippta. Men kör man Indegon 24/7 så klarar den 1000kvm utan större problem. Men den behöver klippa ungefär lika mycket som min Gardena R70.
 
fresve skrev:
500 m2 perfekt klippning, utan några tuppkammar, menar du det? Har du den själv och kan intyga detta?
"Perfekt" skrev jag inte, det blir som när man klipper själv. Men definitivt utan tuppkammar, och snabbt och effektivt går det. Resultatet kan du bedöma själv, jag är den enda som lagt ut bilder på resultatet i tråden http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/198860-klippresultat-med-robotklippare.html
Och jag klipper definitivt inte 24/7, jag har den i friggeboden för det mesta och tar fram den när det är dags att klippa, som jag gör med vanliga klipparen, och låter den klippa hela gräsmattan en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.