Jag har ca 45% lutning på de värsta ställena på min tomt. Om man tittar på tex Bosch Indego eller John Deere Tango E5 anges maxlutning till 35% (=20 grader). Hur goda marginaler har tillverkarna? Skulle en Indego eller Tango E5 kunna klara min tomt?

Någon som har erfarenheter av att ligga över maxgränsen för vad en robotklippare klarar av i lutning?
 
Jag har väldigt platt så jag VET inte.
finns väl två saker.
Fästet, blött gräs är halkigare.
Motorstyrkan, orkar den uppför.

Vår HQ hittades utanför tråden, troligen hade den inte lyckats backa tillbaka i lutningen som blivit där "mattan" tar slut.

Protte
 
Det kan inte vara annat än ett ungefärligt värde, eftersom det finns så många variabler. Tunnt gräs med lite blöt lera, mycket mossa, tjockt gräs, lera på hjulen osv. Men största problemen blir i nedförslut med gränskabel, dvs stanna i nedförslut och vända runt. Ska man "bara" passera en backe brukar det gå rätt så fint.
 
Start i blött gräs fungerar inte så bra, den slirar direkt. Så begränsning i lutningsplanet är ingen bra idé, då hittar man ofta klippar utanför (den rullar ut när motorn stängs av). Klipparen klarar mycket brantare än 35%, men resultatet blir inte bra då den har en tendens att svänga åt något håll och ta lutningen i zick-zack även när den kommer rakt emot den (pga slirningar). Detta gör att man måste klippa oftare på denna ytan (som då lämpligen avskärmas med begränsningskabel på något smart sätt), men det sliter mer på gräset också (den slirar ju en del).
 
Finns ju husqvarna som klarar 45 grader.
 
fresve skrev:
Finns ju husqvarna som klarar 45 grader.
Jag antar att du menar 45% ;) (motsvarar väl runt 25 grader?)
45 graders lutning är brant!
 
Förresten, har man problem med lutningen så kan man skruva in dubb (skoterdubb eller bara rundskallade skruvar) i däcken. Hjälper lite grann i alla fall. Jag har dock naket berg också, så det fungerar inte för mig...
 
  • Gilla
Nybörjarnybyggare
  • Laddar…
hehe, jo, 45% är det ju, men varför pratar man % när det gäller lutning, mig helt obegripligt.
Dock, hur räknar de fram det där, de borde väl ändå utgå på skillnaden mellan 0 och 90 grader, isåfall motsvarar väl 45% 40,5 grader.
Och Ja, det är riktigt brant!
 
Vid 45% så ökar höjden med 45 cm på 100 cm.

DVS vid 100% är det samma som 45°.
 
Det är väl tangens för vinkeln, 45 grader lika med 100% eller ....
 
Alltid lär man sig ngt.. :)
"
Fråga: Apropå skidåkning...Vad är skillnaden i att ange en backes lutning i procent eller grader? Hur översätter man tex 78 procents lutning till grader?
Svar: Det korrekta sättet att ange en lutning i procent är att ta den vertikala förflyttningen och dela den med den med den horisontella förflyttningen (dvs. inte med den sträcka man rör sig när man går längs det sluttande planet). Den kvot du erhåller multipliceras sedan med hundra för att uttrycka den i procent. En 45 graders lutning blir då 100 % vilket säkert en del tycker känns konstigt. Om du tänker dig den horisontella respektive den vertikala sträckan som sidor i en rätvinklig triangel skall man alltså dela den vertikala kateten med den horisontella kateten. Matematiskt är denna kvot tangenten av vinkeln mellan den horisontella kateten och hypotenusan. Genom att ta inversfunktionen kan du översätta kvoten till vinkel, i ditt fall blir då vinkeln arctan(0,78) =37,9 grader. Alternativet skulle vara att dela den vertikala kateten med hypotenusan varvid en 45 graders lutning skulle svar mot 70,7 % och en 90 graders lutning mot 100 %. I detta fall är kvoten sinus av vinkeln. Att detta ställer till huvudbry för fler än dig kan du se i länken nedan. Där kan du också läsa att den förstnämnda definitionen är den som vägverket anger, vilken jag också tycker verkar naturligast. I praktiken kan man nog räkna med att båda definitionerna finns blandade. Att folk grubblar över detta beror nog delvis på att för "normala" väglutningar så blir resultatet relativt lika, tan(30grader)=0,577 medan sin(30grader)=0,5 så lutningarna skulle då bli ca 58% respektive 50%, och för mindre vinklar blir skillnaden ännu mindre.
Ragnar Erlandsson, professor i fysik
"
https://www.liu.se/forskning/fragaforskare/teknik?l=sv#3
 
Jag vet efter empiriska prov att 12% är rejäl lutning för en väg.
På 2:ans växel utan att gasa så snurrar motorn på 4500 varv och det går sådär en 50-60 km/t.
Vägen utför Billingen lutar en del.
Protte
 
  • Gilla
fresve
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.