Ska slänga upp ny liggande panel på den gamla och har fått in offerter på enkelfasspontad 22x120. Ska ha en något mörkare grå nyans kanske NCS S 7500-N. Står i valet att köpa mellanstruken bergslagspanel i den gråa nyansen NCS S 2500-N alternativt vit grundmålad panel från Woody. Grundmålade panelen från Woody är 3,46kr/lm billigare. Dock tror jag att bergslagspanelen är en bättre panel om vi bortser ifrån målningen.

Min fundering är ifall ni tror att det blir bra att slänga upp bergslagspanelen direkt och sedan topstryka den med den mörkare gråa nyansen? Min oro ligger i att det under vintern kommer att synas en tydlig nyansskillnad när panelen torkar ihop men jag kanske oroar mig i onödan? Finns den risken är det kanske värt att köpa den grundmålade panelen och mellanstryka den på backen med rätt nyans innan uppsättning?
 
finns ju "svart" grundad panel oxå varför inte satts på det då i såfall? dumt att ta den vita det blir ju bara dyrare å sämre då är det ju bättre att ta ogrundad å grunda själv före man sätter upp den... Perfekt för någon sambo som vill vara med å göra nått :D
 
Köpte moelven proffs precis som är grundmålad och mellanstruken i valfri kulör.

Z-panel 22x145 . Den var billigare än byggmax grundmålade panel.

Beställde hos optimera, leveranstid ca 3 veckor.
 
Det var en leverantör jag inte tänkte på. Har själv också beställt grundad och mellanstruken i valfri NCS kulör för även i mitt fall till ett lägre pris per löpmeter än vad byggmax vill ha för grundad panel. Ändspontning ingick också i priset. Jag valde Woody.

Skönt att slippa måla på marken :) Sjukt prisvärt att få fabriksmålning.
 
Danne_83 skrev:
Det var en leverantör jag inte tänkte på. Har själv också beställt grundad och mellanstruken i valfri NCS kulör för även i mitt fall till ett lägre pris per löpmeter än vad byggmax vill ha för grundad panel. Ändspontning ingick också i priset. Jag valde Woody.

Skönt att slippa måla på marken :) Sjukt prisvärt att få fabriksmålning.
Nu när det har gått drygt två år sedan ni bestämde er för att köra Moelvens mellanstrukna panel (a.k.a. Moelven Proffs), vad är era erfarenheter av att göra det på detta sätt? Vi står i valet och kvalet mellan att antingen köpa färdigt mellanstruket eller att köpa obehandlat och förmåla själva. det vore onekligen skönt att slippa måla närmare en kilometer virke men bedrar man sig själv om man väljer färdigt?
 
Lite trådlyft...

Håller på att välja panel till kommande huset och Martinssons limträpanel kan man få grandad men den är grundad med Sherwin Williams system. Färgtillverkarna säger naturligtvis att man måste måla med deras system för att få garanti och de målare jag tala med säger att fabrikat på färg spelar mindre roll om följer ett system.

Någon som har inputs på om man kan köra på fabriksgrundat och få garanti på färgen. Martinssons svarar bara att man även kan få den omålad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.