KoK skrev:
Detta skulle jag säga är en skröna snarare än en sanning. För bilförsäkringar finns de lägsta priserna på nätet idag. Jag tror inte du får lägre pris om du ringer till bolaget istället.

anledningen till att Insplanet och Compricer visar priser från LF, Trygg, Folksam och If är för att utan dem vore deras tjänst i princip värdelös. Dessa fyra bolag står för säkert 95% av marknaden.
Nädå manuell rabatteringsmöjlighet finns på de flesta bolag än idag så den skrönan är fullt sann än idag. Körde en konkurrentjämförelse på 4 personnummer bara förra veckan inför ev tariff och villkorsändringar för 2014. På dessa personnummer fick vi annat pris direkt via bolaget än via internetförmedlare förutom i de fall där bolaget har en aktiv liggande offert från förmedlaren som handläggaren måste offerera.

Så ska man jämföra rättvist så ringer man bolaget först och prutar/förhandlar sen kan man för skojs skull slå på priset på insplanet eller liknande.
 
Lolle skrev:
...förutom i de fall där bolaget har en aktiv liggande offert från förmedlaren som handläggaren måste offerera.
Om jag tolkar dig rätt här så "låser" man sig till ett offererat pris då offerten lagras hos bolaget. Har man då gått via fel kanal så har man bränt chanserna där tills dess att offerten går ut? I princip.
 
Nyfniken skrev:
Om jag tolkar dig rätt här så "låser" man sig till ett offererat pris då offerten lagras hos bolaget. Har man då gått via fel kanal så har man bränt chanserna där tills dess att offerten går ut? I princip.
Ja har tex insplanet offererat så skall handläggaren använda denna offert i 30 dagar(oftast), om han ändå inte får försäljningen i statistiken eller i ev provision så finns inte heller lika mycket anledning att ge rabatt.
 
C
Valj ett lokalt verksamt bolag....... Stirra dig inte blind pa premien, nar det kommer till kritan d.v.s. nar en skada intraffar ar det nu alltid battre att kunna traffa skaderegleraren oga mot oga an att vara utlamnad at de stora jattarna. vet jag som nu har fajter med 2 STORA svenska forsakringsbolag dar de inte vill gora ratt for sig.... Varfor jag skriver nu ar att det "forr I tiden" inte var sa stor skillnad I skaderegleringen,den var I stort sett lika bra I alla bolag.Men nu ar det avsevard skillnad skriver jag som varit skadereglerare I ett stort bolag o skadechef I ett annat stort bolag....och nu har mina forsakringar I ett litet lokalt verksamt bolag....
 
Jag är övertygad om att de visar rätt pris pga de tekniska lösningarna som används. Men självklart är det så att Insplanet förlorar pengar om kunden väljer Folksam. Det skulle mycket väl kunna vara en anledning till att salta vissa priser. Det är ju inte så att de små bolagen alltid är billigast.
 
Lolle skrev:
Nädå manuell rabatteringsmöjlighet finns på de flesta bolag än idag så den skrönan är fullt sann än idag. Körde en konkurrentjämförelse på 4 personnummer bara förra veckan inför ev tariff och villkorsändringar för 2014. På dessa personnummer fick vi annat pris direkt via bolaget än via internetförmedlare förutom i de fall där bolaget har en aktiv liggande offert från förmedlaren som handläggaren måste offerera.

Så ska man jämföra rättvist så ringer man bolaget först och prutar/förhandlar sen kan man för skojs skull slå på priset på insplanet eller liknande.
Hävdar fortfarande att det inte finns någon prutmån. Det finns helt enkelt inte de marginalerna idag. Med det menar jag att inget bolag kan exponera för höga priser på internet bara för att kunna sänka dem vid telefonkontakt. Däremot kan det vara så det finns argument som inte tillämpas på nätet, eller rabatter via samarbeten. Min åsikt är att det bolag som har prutmån är oseriöst, det gynnar bara de kunder som skriker högst och alla andra får betala dyrt för det!
 
KoK skrev:
Hävdar fortfarande att det inte finns någon prutmån. Det finns helt enkelt inte de marginalerna idag. Med det menar jag att inget bolag kan exponera för höga priser på internet bara för att kunna sänka dem vid telefonkontakt. Däremot kan det vara så det finns argument som inte tillämpas på nätet, eller rabatter via samarbeten. Min åsikt är att det bolag som har prutmån är oseriöst, det gynnar bara de kunder som skriker högst och alla andra får betala dyrt för det!
Hehe IF, Folksam, Trygg-Hansa och Moderna var de som kunde ge ett pris via Insplanet och ett annat via telefonkontakt.

Länsförsäkringar jämfördes inte men jag skall erkänna att samma hade gällt där
 
Har kontaktat både insplanet och compricer för att hitta ett billigt försäkringsbolat för bilar/båtar/kärror
Det som stör mig mest, vet inte om det är ändrat, är att man inte får svar direkt, utan att någon ringer hem till en efter ett par timmar. Då blir det direkt att man vill säga ja, för allt blir så mycket enklare. Slipper ringa ett samtal till... Men det är nog som många skriver till att bita sig själv i svansen... Det blir billigare att ringa till ett annat bolag att pruta, eller göra som oss och samla alla försäkringar på samma ställe. Då får man en ganska bra rabatt.
Sedan, och det stör mig mest., är om man väl ring tex compricer en gång, och de ringer upp. Man säger nej tack. Då ringer de igen efter ett tag (kan vara år) för att se om man har ändrat sig! Nej är nej! Nej blir inte ja efter två år!

Har hittat en bra försäkring via compircer tror jag det var. Många år sedan innan jag hade villa och flera bilar. Då hittade de en väldigt billig försäkring på ett bolag som hette (Heter?) sveland försäkringar. Såg bra ut på pappret, och hade ett bra pris.
Så har man bara en försäkring så kan det ju vara ett alternativ att använda ett billigt/okänt bolag. Bara man läser på ordentligt om bolaget först så att de inte har massa råttor i väggarna.
 
O
Jag kollade upp kostnaden att försäkra en bil hos mekonomen, med deras samarbetspartner. Det som irriterade mig var att de ringde upp mig dagen efter för att fråga.
första och sista gången jag kollar en försäkring där.
Jag vill inte bli uppringd, om jag inte ber om det specifikt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag kollade upp kostnaden att försäkra en bil hos mekonomen, med deras samarbetspartner. Det som irriterade mig var att de ringde upp mig dagen efter för att fråga.
första och sista gången jag kollar en försäkring där.
Jag vill inte bli uppringd, om jag inte ber om det specifikt.
Hehe Vardia försäkring misstänker jag, norrlänning från Luleå/Skellefteå ;)
 
O
Haha! det stämmer säkert! Men norrlänningar brukar vara helt okej.... så det här måste vara en stockholmare som ringde upp...:p


(upps är visst själv stockholmare sen födseln:D )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.