I källaren på mitt 30-talshus sitter värmeledningarna 20cm ner från taket på sina ställen. De är grova och rejält asbestisolerade(?) så med en takhöjd på 220 cm är det exempelvis svårt att få in en bastu eller duschdörr under. Lutningen är rejäl, typ en decimeter på ett fyra metersrum.

När källaren nu är under renovering och pannrummet ska bli badrum vill jag få undan dem så mycket det går. Jag har 4 cm puts, hönsnät och vassmatta i taket och tänkte fräsa in el där. Helst vill jag lägga in värmerören där också. Reaktionen från rörmokaren som jag tvingade ner i källaren för att titta när han skulle fixa mitt kök var: Nja, du vet , det är inte bra om värmeledningarna går upp och ner som en bergodalbana. Luftbubblor, vet du.

Farsans kommentar var: Är du dum eller? Det kommer att kosta skjortan och det är säkert asbest i isoleringen.

Så frågorna är:
Hur viktigt är det med lutning på värmerör?

Går det att snygga upp de gamla rören?

Kostar det miljoner att byta, säg tio meter värmerör?
 
Jag antar att rören drogs så för att självcirkulation skulle funka, då kan nog lutningen ha betydelse. Annars, nej. Du har väl en cirkulationspump idag?

Byta rör är inget konstigt eller jättedyrt för en sån bit, men är det asbestisolering får du fundera på om du själv skall göra det, eller hyra in. Timpriset när jag hyrt in har varit samma som för en snickare ungefär. Kanske lägga upp en bild, så kan säkert nån röris avgöra om det är risk för asbest.
 
allt går at byta frågan är hur mycket det får kosta.. eftersom det är källare stiger ju luften högre så den borde ju hamna på högsta punkten delvis våning 1 eller 2 eller hur.. Dölja värme rör kan du göra men det är ju ett mega jobb.och tjänar du mycket på det ?? snygga upp rör ? polera galvade rör ? eller e det koppar ? Du kan ju måla rörisoleringen annars Asbest får du som privat persson leka med hur du vill men ha respekt för det . tex kläderna du använder ska kastas så använd engångs dräkt tejpa allt. Tvätta in det det för då är risken att det följer med till andra plagg. Andningsmask klassad för asbets är ju att föredra... Oftast sitter asbesten i böjarna. på rören.
 
Svar på rubrik:

Ja, även om det sitter cirkpump. Man måste få ut luften ur systemet så luftfickor måste man undvika. Sen behöver man inte ha en jättelutning nej.
 
Om man sätter rören dikt an mot taket, som väl är ganska plant, så borde väl cirkpumpen ha sån snurr på vattnet att luftbubblorna ger sig av uppåt? Vad är förresten så farligt med en luftbubbla i ett rör? Blir det större motstånd för cirkulationen?

De gamla rören är grova som gurkor och med isolering blir de som min underarm. De hänger en decimeter under taket. Ett 25 mm kopparrör eller pex som ligger mot taket och isoleras måttligt skulle alltså göra en väldig skillnad.

Jag är ny på det här området och tänker högt, så ursäkta om frågorna är dumma och elementära?
 
Fred vom Jupiter skrev:
Om man sätter rören dikt an mot taket, som väl är ganska plant, så borde väl cirkpumpen ha sån snurr på vattnet att luftbubblorna ger sig av uppåt? Vad är förresten så farligt med en luftbubbla i ett rör? Blir det större motstånd för cirkulationen?

De gamla rören är grova som gurkor och med isolering blir de som min underarm. De hänger en decimeter under taket. Ett 25 mm kopparrör eller pex som ligger mot taket och isoleras måttligt skulle alltså göra en väldig skillnad.

Jag är ny på det här området och tänker högt, så ursäkta om frågorna är dumma och elementära?
Du behöver inte ha fall på rören, så länge det inte är värsta motfallet. 25mm låter grovt, hur många/stora radiatorer matar rören?
 
En luftficka så luften inte kan ta sig ur kan göra så att värmesystemet inte fungerar.

Hjälpte en bekant med golvvärme som han lagt själv. Vid uppgången till fördelaren hade det blivit lite bakfall, absolut inte mycket. Detta lilla fall gjorde att det tog timmar att lufta ur slingjävlen ordentligt. Vi fick fylla på, lufta, starta cirk-pumpen och sedan göra om denna proceduren ett antal gånger.

Så även om cirkpumpen kan trycka ut luften så rekommenderar jag starkt att ha så bra fall som möjligt åt rätt håll. MInst horisontellt i våg, aldrig bakfall. Så jobbar vi.

25mm kopparrör använder man inte 22 eller 28 i den dimentionsområdet men det låter grovt. i Eksjöhus drar man 15-pex (övervåning) och Smålandsvillan är det draget 18-pex.(entréplan) Båda i ettrörssystem och hela huset är fördelat på endast två slingor.
 
Tackar mjukast för tålamodet och hjälpen. Nu är jag lite mer insatt. Troligen får rörmokare göra inkopplingen men jag gillar att förstå vad som görs och varför.

Tror nog att det blir till att lägga rören mot taket eller fräsa in dem. Det rör sig trots allt bara om fem meter utan fall och inte en 100-meters golvvärmeslinga, så det går nog bra. Om det räcker med 16 mm så är det jättebra. Med lite tur kan man då dra de nya rören genom de gamla när man ska upp till övervåningen och slipper borra nya hål och riva i bjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.