Har nästan rivit ut allt bröte ur garaget och tänkte börja renovera det eftersom jag gärna vill kunna arbeta mer i garaget nästa vinter utan att frysa för mycket.

Garaget är ca 40kvm. Träfasad och platt tak (plastmatta), isolerade väggar men oisolerat tak och golv (asfalt). Är det lönt att isolera taket? Kommer jag att få behålla värme under vintern? Eller blir det lik förbannat kallt när golvet är oisolerat? Tänkte köra 170mm mineralull, lämna luftspalt upp mot taket, fuktspärr, glespanel och sedan gips som innertak. Frågan är, är det värt pengarna och tiden?

Jag kommer att lacka en del i garaget detta året (mindre prylar, inga stora projekt) och vill gärna kunna lacka även under vintern. Måste dock kunna ha 10-15 grader där inne då känner jag.
 
Jag hade isolerat taket, är ju inga jättepengar. Även om golvet är oisolerat så stiger ju värme som bekant uppåt.
Själv har jag haft nästan tvärtom de senaste fem åren, 20cm isolering under plattan och inget i väggar och tak. Nu har jag 145+70 i taket och 170+45 i väggarna, vilken skillnad det blev på klimatet där inne. =)
 
Mikael_L
Jag hade isolerat, det är inte så mycket pengar eller arbete det rör sig om, så visst är det värt det.
Dock hade jag nog i ditt fall nöjt mig med 170mm i väggarna (som reglarna nu alltså är dimensionerat för) samt 170-220 mm i tak. Eller 200-300 mm lösull i tak, eller 300-400 mm kutterspån i tak. Beroende på vad man väljer i taket.

Själva golvet kommer alltid kännas kallt, men du kan få relativt OK lufttemperatur med radiatorer utan att det kostar både skjortan och kalsongerna.


edit:
Jag missförstod kanske var det är 170mm, väggarna är kanske tunnare?
 
Redigerat:
Så länge det är tätt mellan vägg och golv så tror jag nog absolut att det gör stor skillnad att isolera taket.
 
Det gör en kraftig skillnad. Tror det var 200 mm vi fick in när vi isolerade en kompis garage. Oisolerad betong i botten och tror det vart ca 100 mm i vägg.
 
Isolering fyller även en annan funktion på sommaren då det oftast blir fruktansvärt hett i en byggnad som saknar isolering. Skulle alla gånger isolerat i taket och förmodligen då även väggarna för att få en behaglig sommartemperatur inne.
 
Det gör jätteskillnad! Vi höll vårt garage frostfritt med bara en frys som värmekälla förr, sedan fick vi ta bort isoleringen (som var plastad på undersidan) när taket började läcka, då var vi tvungna att ha ett element med frostvakt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.