Hej mina vänner!
För något år sedan installerade jag en avfuktare i vår krypgrund, och drog då en tillfällg förlängningssladd till ett uttag i intilliggande garaget (till portabel jordfelsbrytare i uttaget) eftersom
vi inte var säkra på bästa placeringen för avfuktaren i krypgrunden.
Nu har vi bestämt placering och behöver därmed också dra fram el till avfuktaren.
Jag tänker mig att gå ned genom trossbotten med ett VP-rör och sen dra VP-rör längs
trossbotten bort till placeringen, totalt ca. 20 meter från elcentral till avfuktare.
Inkopplingen till elcentralen tänker jag låta en elektriker göra, men funderar på att göra resten själv.
Så, till min fråga: Vilken kabel är lämplig/godkänd för krypgrund?
Några särskilda krav på eluttaget som sådant? Jag tänker mig ett eluttag avsett för utomhusbruk :)

Sunny smiles
:surprised:) Jörgen
 
EXK/EXQ eller EKK är lämplig kabel.

Dock bör du ta kontakt med en elektriker först som verkligen är okej med att endast göra inkopplingen i centralen. Kan tänkas vara lite småknepigt.

(Du känner givetvis till att du i lagens mening egentligen inte får göra någon del alls av jobbet).

//Patrik
 
EKLK är bättre. Fråga om du ska dra kabeln (ingen vill krypa under hus), elektrikern vill nog sälja och koppla vägguttaget. Riktiga elektriker avskyr biltema/malmbergs kvalite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.