Hej!

Mitt först anlägg här. När jag rev en pappvägg på insidan av en yttrvägg hittade jag detta bakom. Det ser ut som något slags svamp/mögel, men är helt torrt och träet känns friskt. Det synns på den bortplockade tapeten att det varit fuktigt där en gång i tiden och utifrån kan man ana att man rivit i fasaden. Väggen består av timmer med täpanel utanpå och angreppet är under ett fönster. Det som syns över termostaten på bilden är gammal tapet. Vad tror ni att det är? Vad ska jag göra åt det? Jag har varit i kontakt med anticimex på telefon, men de har inte varit hemma och tittat på det än.

MVH Johan

20130519_184859[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta måste provtas och sändas till Pegasus el likvärdig för analys och förslag på åtgärd. Sanering nödvändig.
 
Ser det inte ut som nån typ av skum de tryckt in so m isolering?
 
Jag har tänkt tanken att det skulle kunna vara något som sprutats dit. Framför allt i sprickan i den nedre stocken på bilden ser det ut som sprutgrädde, men samtidigt så är nedre delen av fönstedrevningen geggig och jag förstår inte varför man skulle vilja spruta isolering där. Kanske skulle det kunna vara något gammalt saneringsgegg. Jag antar att jag lär ta dit anticimex så de får göra en bedömning av hur man ska går vidare.
 
Nu har en man från anticimex kollat och han trodde inte att det var hussvamp, men däremot är det mögel. Han hittade även rötskador som jag inte upptäckt. Ta bort allt angripet virke och erästta med nytt var väll rekomendationen. Borde inte sånt här ha hittats vid överlåtandebesiktningen?
 
strophlex skrev:
Nu har en man från anticimex kollat och han trodde inte att det var hussvamp, men däremot är det mögel. Han hittade även rötskador som jag inte upptäckt. Ta bort allt angripet virke och erästta med nytt var väll rekomendationen. Borde inte sånt här ha hittats vid överlåtandebesiktningen?
Inte om du rev bort något för att upptäcka det. Besiktningen gjorde troligtvis utan "förstörande" ingrepp, dvs oklätt bara. Det är mycket som inte hittas vid besiktningar...,.
 
Är det inte värre än det man ser på bilden så hade jag inte gjort någonting. Läckaget är ju åtgärdat och därmed även mögeltillväxten och rötskadan avstannad.
Det jag kanske hage gjort är att ta yxan och stämt bort möglet tills jag kom in till friskt virke.
Ang. rötskadan, är hela timmerstockar ruttna rakt igenom eller är det bara lokalt och lite murket i ytan på virket?
Huset verkar vara relativt gammalt så jag kan lugna dig med att man hittar liknande skavanker på nästan alla gamla timmerhus. Detta är dessutom ett klassiskt ställe, under ett fönster.
 
Redigerat:
Du har naturligtvis rätt. Nu är jag lite grinig. Om ett par timmar ska jag fatta mod, kavla upp ärmarna och gör något åt det där...
 
Skönt att höra. Rötan var i fönsterkarmen. Allt timmer jag kännt på har kännts stumt. Huset är ca 100 år, men fönstret från -60 eller -70 tal. Min plan nu är att plocka ner fönstret, ersätta skadad karmdel, kolla mellan yttersida timmerstomme och fasadpanel när fönstret är borta, bila bort virke som varit utsatt för mögel, behandla ytorna med varmluftspistol och något mögeldödande medel, ersätta det borttagna virket, åretmontera fönstret. Låter det vettigt? Är det görbart för en glad ammatör? Ffa att ersätta karmdelen kanske kan bli svårt, eller?
 
Ersätta karmdelen fixar en fönsterrenoverare på plats. De sågar ett snett snitt och limmar dit en ny del.
 
seniorkonsult skrev:
Ersätta karmdelen fixar en fönsterrenoverare på plats. De sågar ett snett snitt och limmar dit en ny del.
Men fönstret lär plockas ner först va?
 
Nix. De lyfter bort bågen och har en profilmall som de tillverkar en ny del efter (om de inte har profilen redan).
 
seniorkonsult skrev:
Nix. De lyfter bort bågen och har en profilmall som de tillverkar en ny del efter (om de inte har profilen redan).
Oj! Då ska jag leta på en fönsterrenoverare. Tack för hjälpen.
 
strophlex skrev:
Nu har en man från anticimex kollat och han trodde inte att det var hussvamp, men däremot är det mögel. Han hittade även rötskador som jag inte upptäckt. Ta bort allt angripet virke och erästta med nytt var väll rekomendationen. Borde inte sånt här ha hittats vid överlåtandebesiktningen?
Möjligt att det inte är äkta hussvamp, men någon slags rötsvamp måste det väl vara? Har aldrig sett mögel som ser ut på det där viset, som smet som fyllt ut sprickor. Jag hade nog fasen tagit ett prov ändå för att vara på säkra sidan. Men jag kanske är onödigt försiktig...
 
En uppdatering på denna om någon trillar in med hjärtat i halsgropen. De som tittat på den har påstått att det är vitmögel och att det inte ska vara någon fara. Allt angripet virke hackades bort och behandlades med något. Nu syns det inte att det varit något angrepp där förutom att jag tätat med nidrev där det sågats ur. Däremot fanns andra rötskador under fönstret som gjorde att jag beslutade att såga ur en del av stocken där och ersätta med friskt virke. Slutet gott.
 
  • Gilla
Drune
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.