Hej, undrar om det finns några nackdelar med klippare som har knivar (ungefär som en kompass) istället för som de flesta modeller typ rakblad. Kan ju tänka mig att med blad så klipps gräs stråna av mycket finare. Har tittat på tianchen s510 som har kniv. Annars verkar den spämnande.
 
Fördelen med rakbladen på skiva är att det är tystare. Fördelen med fast kniv/knivar är att de är tåligare mot grenar, fallfrukt mm. De fasta knivarna är slipade och skär alltså av gräset snarare än slår av (precis som rakbladen), så det är mig veterligen inte skillnad i klippresultat mellan de två olika teknikerna.
 
Att de fasta knivarna låter mer beror troligen till viss del på att de också brukar ha en större diameter än de (oftast) betydligt mindre tallrikarna med lösa knivar.
 
just tianchen s510 är specad till <60db vilket är fullt i nivå med "tallriks"-klipparna. Dock har jag inte hört den själv än och det framgår inte hur den mätningen är gjord. Men stämmer det så är det ju väldigt bra för en klippare med fast kniv.
 
  • Gilla
magnus07
  • Laddar…
wiad skrev:
...De fasta knivarna är slipade och skär alltså av gräset snarare än slår av (precis som rakbladen)...
Skulle nog hävda att det är tvärtom. De fasta knivarna tappar sin fina skärpa rätt snabbt eftersom är just fasta och grövre och angriper hårdare. Följden blir att den fasta kniven slår av gräset. Rakbladen viker undan om motståndet blir för högt vid avverkning och behåller därför skärpan längre. Det blir aldrig frågan om att slå av gräset eftersom det inte finns erfordlig massa i knivbladet. Ofta klarar man sig med ett enda byte under säsongen
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Några högst personliga tankar kring kniv/blad frågan.

Mycket handlar väl om användarens insats också?

Rakbladen måste bytas ofta då dom är sköra, görs inte detta så klipper du till slut med slöa rakblad = dåligt.

Fasta knivar måste slipas eller bytas görs inte detta så klipper du med en slö kniv = dåligt.

Dom har sina fördelar och nackdelar båda två

Om du sköter din kniv och slipar den regelbundet så klipper den finfint, alla traditionella gräsklippare har ju haft knivar och det funkar ju bra? Om du byter rakblad ofta, typ så fort den slagit i något så har du vassa rakblad som roterar fritt och klipper finfint.

Ljudnivån beror också på hur pass rengjord maskinen är undertill, klippresultatet också, en maskin som varit ute i blött gräs och torkat till utan rengöring kan knappt klippa och batteriet tar stryk då maskinen får kämpa för att göra det den ska.

Robotklippare är inte "set it and forget it", den kräver sin skötsel precis som dom gamla traditionella klipparna men du slipper springa runt med den själv, men kniv/blad underhåll/slipning/byte, rengöring, smörjning osv är detsamma som förrut.
 
Jag sätter ut min robot på våren, kontrollerar bladskärpan på sommaren, tar sedan in den på hösten. That's it, that's all.
Du överdriver grovt skötselbehovet av roboten.
 
  • Gilla
Lorentz82 och 2 till
  • Laddar…
Jag har använt min Husqvarna 315 sedan maj och behövde redan nu byta knivarna :mad: Undrar varför... Björkgrenar kanske.
 
ollefisk skrev:
Jag har använt min Husqvarna 315 sedan maj och behövde redan nu byta knivarna :mad: Undrar varför... Björkgrenar kanske.
Redan? Hur många timmar har klipparen på räknaren? Den här ju ändå klippt några månader nu så det är väl ändå godkänt? Du bör ju klara dig på två uppsättningar knivar per säsong det är väl bra?
 
Husqvarnas knivar (rakblad) rekommenderas bytas var 4-8e vecka alternativt efter 100 drifttimmar.

Andra tillverkare där knivarna endast roterar åt ett håll, t.ex Worx, rekommenderas dubbelt så ofta.

Det går ju absolut att snåla och köra längre men då på bekostnad av fransiga snitt på gräset samt något kortare drifttid. De fulare snitten gör gräsmattan känsligare mot torka och de gula topparna är inte så sexiga. Jag tycker definitivt att det är värt att köra på skarpa rakblad hela säsongen då det bara handlar om kaffepengar. En uppsättning knivar kostar runt 30-50 kr.

Personligen förespråkar jag tallrik med rakblad över de fasta knivarna.
 
Noterar att HQs nya tjockare rakblad (0,6 mm istf 0,3 mm) slits något snabbare, men är mycket tystare (nästan ljudlösa) jämfört med de tunnare. De var dock lättare att skärpa på brynet. Får nog byta en andra gång om ett par veckor.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.