Har letat igen ett gäng åkgräsklippartrådar och har några frågor.

Vi har en tomt på drygt 12000 kvm och behöver något att klippa gräset med. Vi har ingen sådd gräsmatta utan det är en gammal betesmark med ojämnheter, sorkhål, diken, en hel del stenar och träd. Uppskattnignsvis är det ungefär 6000-7000 kvm som vi kommer vilja klippa. Idag görs detta med en 55 cm bred motordriven klippare på maxhöjd vilket tar i stort sett hela helgen. Därför skulle vi vilja uppgradera till något större/snabbare men vet inte riktigt vad vi behöver. På grund av stenar som sticker upp tar knivarna en hel del stryk men vi är inte speciellt petiga med klippresultatet, vi vill bara få ner höjden.

Vilken typ av klippare skulle passa oss?

Traktormodell eller frontmoterat aggregat? Vi har även funderat på en fairwayklippare (typ 160-180 cm bredd) och de har cylindrar i stället för rotorer, hur klarar dessa ojämnheter och stenar gentemot rotorklippare?

Vi hade tänkt försöka klara oss i spannet 10000-20000:-
 
Begagnad John Deere kanske? Traktormodell med mittmonterat aggregat, hydrostat, modell X165 tex? Nypris ca 30 tusen + moms.
 
ullberg
Tycker också att traktor låter mest lämpligt, jag har samma typ av "gräsmatta" men mycket mindre, kanske dryga 1000 att klippa. Jag har en uråldrig traktor (en yard King, säljs under många namn, exv. Murray) i undre prissegmentet. Den funkar hyggligt bra även om dess ålder gör att den dras med lite krämpor. Jag tror dock jag skulle döda den Stiga Park vi har landet (mer villa-lik gräsmatta men på ett par tusen kvadrat) på mindre än en säsong, de känns mycket känsligare. Hur cylinderklippare funkar vet jag inte, men jag gissa på ganska katastrofala konsekvenser första gången det kommer in en större sten i den.

Sen finns det ju slagklippare som tillbehör till vissa maskiner (likt de som finns till jordbrukstrsktorer, men mindre), dessa är väl tänkta för lite grövre mattor likt din om jag fattar rätt.
 
Redigerat:
Ok, då släpper jag tankarna på cylinderklippare. Har börjat titta på traktorklippare och det är svårt att få någon uppfattning på vilka som är bra och dåliga. Jag vill ha hyffsad klippbredd. Finns det några fyrhjulsdrivna? Känns som det skulle vara mycket användbart.

Vet inte om jag är så sugen på att köpa en ny traktor då den kommer få agera jord- och stenfräs ett bra tag framöver. John Deere känns dyra även begagnade.

Hur står sig McCulloch? Deras största traktor med 117 cm klippbredd kostar strax över 20000:-
 
Jag hade hellre köpt en begagnad jd än en ny mc culloch. Betydligt bättre kvalitet vilket är bra när den även ska agera jordfräs ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.