Hej,
hade mer eller mindre bestämt mig från en pool från Svenska Poolfabriken. Det märkliga var bara att offerten aldrig dök upp. Men när jag ringde idag så fick jag svaret "Hej, Svenska Poolfabriken försattas i konkurs den 11 juni 2012. För frågor eller reservdelar hänvisas till andra branschföretag." Snopet! Är det någon som vet vad som hänt / händer? Omkonstrueras bolaget? Utförsäljning? Gissar att ärendet ligger i konkursförvaltarens händer, och att det inte är någon som vet vad som kommer hända.. Eller!?
 
Då får vi gratulera dig att du inte hann beställa innan konkursen.

Men det kanske är läge att lägga ett skambud på en pool hos konkursförvaltaren, om det finns på lager.
 
Det är väl ingen kioskvältargissning att det lär dyka upp ett nytt bolag med samma gubbar och namn inom kort. Att dom har gått i kk är uppenbart, fler än du har fått detta besked.
 
hempularen skrev:
Då får vi gratulera dig att du inte hann beställa innan konkursen.
Beställa hade väl inte varit så farligt. Betala något hade ju varit mindre kul. :mad:

hempularen skrev:
Men det kanske är läge att lägga ett skambud på en pool hos konkursförvaltaren, om det finns på lager.
(y)
 
Även en liggande beställning kan skapa strul. Konkursboet kan ju få för sig att propsa på att få leverera din bindande beställning. Och då kanske man redan lagt en ny beställning i annan firma.
 
hempularen skrev:
Även en liggande beställning kan skapa strul. Konkursboet kan ju få för sig att propsa på att få leverera din bindande beställning.
Intressant! Kan det bli så? Är beställningen även bindande gentemot konkursboet? Den jag har beställt av finns ju inte längre... Kan nog för lite om sådant här märker jag.
 
hempularen skrev:
Även en liggande beställning kan skapa strul. Konkursboet kan ju få för sig att propsa på att få leverera din bindande beställning. Och då kanske man redan lagt en ny beställning i annan firma.
Frågan är väl då om en beställning kan ses som en kundfordran? Konsumentköplagen kan knappast tillåta att köpavtalet bryts ensidig och en ny leverantör tar hand om ordern utan kundens medgivande.
 
MathiasS skrev:
Det är väl ingen kioskvältargissning att det lär dyka upp ett nytt bolag med samma gubbar och namn inom kort. Att dom har gått i kk är uppenbart, fler än du har fått detta besked.
Blev sugen på deras lösning för "fusk-infinity". Fick också en känsla av god kvalité.
 
med den här sommaren, verkar poolförsäljningen inte gå på högtryck, säkrare att satsa på en hopvikbar pool för några hundralapper från Rusta m fl + en charterresa till Kanarieöarna
 
Alfredo skrev:
Intressant! Kan det bli så? Är beställningen även bindande gentemot konkursboet? Den jag har beställt av finns ju inte längre... Kan nog för lite om sådant här märker jag.
Kan inte påstå att jag kan speciellt mycket heller om det. Men om man tänker sig situationen att varan kommer in på lagret efter konkursen, då driver ju konkursförvaltaren firman vidare på sparlåga- Och just sådana saker som att leverera ut färdiga kundorder är jag ganska övertygad om att de gör. Däremot stoppas nog allt "inflöde" inget mer beställs från leverantörer. Men det kan ju ta ordentligt med tid innan konkursförvaltaren skickar ut varorna.

Problemet för en kund är att avtalssituationen blir oklar. Som kund är jag troligen bunden av min beställning, kan visserligen häva den om det tar "orimligt" lång tid.

Det företag som är avtalspart finns även efter konkursen, det är först när det likvideras i samband med konkursens avslutande som det upphör att existera.
 
saturnus skrev:
med den här sommaren, verkar poolförsäljningen inte gå på högtryck, säkrare att satsa på en hopvikbar pool för några hundralapper från Rusta m fl + en charterresa till Kanarieöarna
Iofs är det väl så att den som gör en lite mer seriös investering i en pool gör det på lite längre sikt än bara som en engångs sommarfling. Det är ju rätt mycket stålar man gräver ner i backen....
 
Svenska Poolfabriken önskar svara följande i den här tråden:

"Svenska Poolfabriken har sedan sommaren 2012 ny ägare och verksamheten är igång som vanligt. Om ni har frågor eller funderingar kring detta så är ni välkomna att kontakta vår nya VD Peter Lindberg".
 
beställde pool 2010 med erbjudande om gratis pooltak, poolen kom i tid men taket var försenat så det monterades först sommaren 2011, tyvärr var den leveransen inte fullständig så 2 sektioner av pooltaket är fortfarande omenterat då det saknas 4 st hjulskenor, har varit i kontakt med Ellipse Pool som tog över konkurslagret men fick idag följande besked:

"Vi köpte Svenska Poolfabriken AB:s konkurslager på produkter och tillverkning. När det gäller pooltaken så fanns inte alla produkter i lagret och dom som jobbat just med pooltaken fått andra jobb och inte var tillgängliga så beslutade vi oss för att inte sälja dessa tak. Vi körde bort alla delar till ett kallförråd 6 mil bort. Jag var upp igår kväll till förrådet för att se om det fanns några hjulskenor men hittade inga.
Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig, men kanske Svenska Poolfabriken som sålt pooltaket till dig kanske kan hjälpa dig på något sätt?
"
med anda ord en pool utan fullständigt tak.
en förtvivlad pooloägare
 
Trist läge.

Vad säger Poolfabriken idag? Nya ägare, samma folk öppnar ju upp för ett goodwill upplägg.

Du borde åtminstone kunna etablera en kontakt med tillverkaren av taken. Kan inte minnas om man hade en lokal tillverkning eller om tillverkningen sker utrikes. Oavsett det så tillverkas säkert dessa tak fortfarande...?
 
D
Heder åt Ellipse Pool i alla fall som ansträngt sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.