Funderar på att lägga 45x70-reglarna med 70-sidan mot de andra reglarna, istället för 45-sidan, dels för en aning smalare profil, men också för att jag har en känsla av att det blir lättare att få rakt och snyggt på det viset, åtminstone för en amatör som mig. Teoretiskt borde konstruktionen svikta lättare på detta viset, men i praktiken vet jag inte om det gör någon skillnad med så pass grovt virke i förhållande till belastningen och höjden.

333g9ps.jpg

Hur skruvar jag lämpligast ihop reglarna? Dubbla skruv i varje "korsning"? Funderar på att förstärka den mittersta liggande regeln med vinkeljärn också, det vill säga den regeln som kommer bära en del av TV:n.
 
Du krånglar till det mer än nödvändigt.:)
 
Kanske det :D Mer konkret - menar du att vinkelbeslagen är överflödiga och att det räcker att bara skruva genom reglarna? Är som sagt ganska novis på snickerier så jag vet inte vad som är "standardmetod" i ett sådant här fall.
 
Det räcker definitivt med en enkel skruv genom reglarna där dom korsas. Vinkelbeslag är oerhört overkill för detta. Det är ju inte takstolar du ska bygga!
 
Jag tror inte du behöver oroa dig för mycket för svikt i en stående mdf skiva
 
Jag gjorde något liknande för några årsedan. Hade inte alls lika många reglar invändigt. Tror jag satte 2st vertikalt och en horisontellt där tv:n sitter. Utanpå detta satte jag en mdf skiva som tapetserades.
Monteringen löste jag genom att skruva fast 2st horisontella reglar i väggen som passade innanför de vertikala i tv-väggen. Satte sedan några skruv rakt från sidan när jag satte upp väggen. Största skillnaden var att jag har ett utrymme bakom på sidorna där jag lagt ett lightrope som lyser skönt på kvällen.
 
Så börjar det ta fart! För en amatör som mig så blir det förstås en massa kliande över ojämnheter och skeva reglar men med lite tålamod och vilja ska det nog gå vägen. Skippade 45x70-reglarna och körde på 45x45 hela vägen, och det är jag glad för. Den börjar redan bli tung! MDF-skivorna fick jag tillsågade av bygghandlarn! Har insett att skarven mellan de två framskivorna nog aldrig kommer gå att spackla och måla bort helt, varför jag funderar på att dekorera framsidan med tre tunna platta metallprofiler. Men det är en senare fråga.

Ramen klar och sidoskivorna i kläm!

2dq5v6.jpg


...Och så första framskivan. Lite ouppackade möbler får fungera som tyngd.

izuoa8.jpg

I skrivande stund är båda framskivorna på plats och min lediga dag i morgon får spenderas på att slipa ner "överskottet" på sidorna. Var osäker på med vilken precision de kunde sågas till så jag tog i lite i överkant för säkerhets skull, vilket innebär att jag har en del att slipa.
Måtte jag inte slinta :p
 
Två omgångar grundmålning och en omgång spackling mellan. Nästa steg blir att slipa och hålsåga för kabelgenomföringen. De spacklade ytorna blev väldigt blanka och var så lättslipade att jag funderar på att bredspackla hela skiten, och sedan antingen grundmåla igen eller "slutmåla" direkt.

n3q0lu.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.