Någon som har erfarenhet av kombinationen Vattenmantlad kamin + solfångare + golvvärme +FTX om det fungerar bra?
Vad har ni för märke på respektive sak? verkningsgrad på kaminen?
Hur många liter till accumulatortanken har ni?
 
Vi har exakt det som du funderar över och vi är jätte nöjda!
När det är riktigt kallt måste man elda en hel del. Då är det bra med stor volym på brännkammaren.
Vi upplevde under hösten när eldningssäsongen startade, att det blev ganska varmt i vardagsrummet om man ville värma upp hela ackumulatortanken.

Vårt värmesystem består av:
Kamin: Walltherm Königsspitze, verkningsgrad 93% (finns nu även isolerad)
Ackumulatortank: 1500 liter (500 + 1000)
FTX: Enervent LTR3
 
byggbävern skrev:
Vi har exakt det som du funderar över och vi är jätte nöjda!
När det är riktigt kallt måste man elda en hel del. Då är det bra med stor volym på brännkammaren.
Vi upplevde under hösten när eldningssäsongen startade, att det blev ganska varmt i vardagsrummet om man ville värma upp hela ackumulatortanken.
P
Vårt värmesystem består av:
Kamin: Walltherm Königsspitze, verkningsgrad 93% (finns nu även isolerad)
Ackumulatortank: 1500 liter (500 + 1000)
FTX: Enervent LTR3
Tack för svar! Hur stort bor ni? Tror du det räcker med 500-750 liter accumulatortank? Vi tänkte ha vattenburen golvärme på bottenplan.
 
Drömma skrev:
Tack för svar! Hur stort bor ni? Tror du det räcker med 500-750 liter accumulatortank? Vi tänkte ha vattenburen golvärme på bottenplan.
Hur många gånger /dag får ni elda när solen ej är framme?
 
Jag har precis byggt nytt (170m2 1,5-plan) och håller på som bäst att upphandla just ett sådant upplägg. FTX klar. Östberg Heru. Kamin Kratki Oliwia.

Nu står jag ganska nollställd att ta tag i tank och sol. Skitsvårt. Har inte ens hittat nått bra ställe att lära mig grunderna på (shunt, TVA, slingor uppe, nere etc etc). Just nu är tankens volym flummigt specas till 500-1500 liter, och nu känner jag är ute på djupt vatten på vart min kunskap sträcker sig utan nån vettiga sida att läsa in sig på.
 
Funderar också på detta koncept... kommit längre i tanken?
 
PAF skrev:
Funderar också på detta koncept... kommit längre i tanken?
Ja tanken ja, blev en Dalatanken 750l. Den installeras i detta nu men, lite osäker på kopplingarna. Sol blir i vår. Just nu har jag ingen värme förutom FTX'en och det funkar än så länge. Tror starkt på detta koncept. Sen får vi se hur trötta vi blir på att elda. Har ju alltid fallback på elpatron, och i värsta fall får man installera nån VP, men det vore ju tråkigt.
 
Väldigt nyfiken på hur det gick för er i vintras!
Ska bygga 150 m2 bottenplan plus ca 80 till på övervåningen. Vi är 6 i familjen.
Räcker vattenmantlade till att värma golvvärmen utan att det blir överhettat ?
Skriv gärna för jag behöver verkligen råd och erfarenheter från er!:rolleyes:
 
Vi är nöjd även under vintern.

Man måste elda ett par timmar varje dag när det är riktigt kallt.

Det är lagom varm när det är minusgrader ute. Under övergångstiden kan det vara ganska varmt i vardagsrummet ~25C därför funderar vi att isolera kaminen lite. Eldningssäsongen slutar för oss i mitten av mars.
 
Davidw skrev:
Jag har precis byggt nytt (170m2 1,5-plan) och håller på som bäst att upphandla just ett sådant upplägg. FTX klar. Östberg Heru. Kamin Kratki Oliwia.

Nu står jag ganska nollställd att ta tag i tank och sol. Skitsvårt. Har inte ens hittat nått bra ställe att lära mig grunderna på (shunt, TVA, slingor uppe, nere etc etc). Just nu är tankens volym flummigt specas till 500-1500 liter, och nu känner jag är ute på djupt vatten på vart min kunskap sträcker sig utan nån vettiga sida att läsa in sig på.
Har du kollat varmepumpsforum.com
Där finns det mycket information
/😄
 
byggbävern skrev:
Under övergångstiden kan det vara ganska varmt i vardagsrummet ~25C därför funderar vi att isolera kaminen lite. Eldningssäsongen slutar för oss i mitten av mars.
Hur hade ni tänkt lösa isoleringen? Kan du ta ett foto på kaminen och lägga upp?
 
Kolla på Kakelugnspannan kan vara ett bra alternativ. Kör en sådan själv 650 liters och golvvärme allt kopplat till en FLVP Nibe Fighter 360 till 170 kvm. 1 1/2 plan. Styrning med en rumsgivare på vån 2 och en utegivare samt strypning på alla golvslingor och givetvis en laddomat mellan pannan och FLVP.
 
Redigerat:
Jag har nu kommit lite längre:

Jag installerade 750l tank och har än så länge inte installerat varken sol eller vp. Just nu löser en liten VVB dushvattnet på sommaren. Har dock FTX.
Vi är 4 st i familjen och jag tror nog 500 l hade räckt.

Upplever inte att det blir för varmt i vardagsrummet, men då är våran kamin isolerad (foliehatt) och sen tror jag vår FTX-dragning göra att vi har bra rullians på luften där. Har funderat på ytterligare isolerande rutor då kaminen är i höjd med en köksö (tunnelkamin), kanske blir det så småning om.

Min förbrukning för all el (ink all hushållsel) är ca 8-9000kW, men då har vi inte badat mastodont bad än –*då det inte är på plats. Inför badsäsong och lite bättre komfort under "fismånaderna" sept-okt och mars-april samt möjliga större bad under sommaren ska jag kolla på nån light vp som stöd. Ärligt kollat på Julas luft/vatten (familjemedlem som jobbar där så bra pris).
Några tankar på det?
 
cecar33 skrev:
Kolla på Kakelugnspannan kan vara ett bra alternativ. Kör en sådan själv 650 liters och golvvärme allt kopplat till en FLVP Nibe Fighter 360 till 170 kvm. 1 1/2 plan. Styrning med en rumsgivare på vån 2 och en utegivare samt strypning på alla golvslingor och givetvis en laddomat mellan pannan och FLVP.
Har du då en acktank på 650 liter mot vilken Kakelugnspannan och sen Fighter 360 jobbar, eller är det fightern som är på 650? Hur upplever du detta? Som du ser ovan så sneglar jag på nån form av stöd VP under "fismånaderna" för bad etc. Den skulle då kopplas mot tanken och hålla den på 35° ca tänkte jag. Antar att detta kommer förbruka massa mer än just nu när jag stänger av hela värmen från mars-okt och bara kör små duschar och minibad (för barnen) på VVB'n. Skulle jag kunna klara sig med nått mindre än 360?
 
Intressant att höra mer uppdateringar från kamin/sol/ftx gänget.

Jag har ett nybyggt hus i 3 plan runt 260 boa med vattenmantlad kamin Amelia Eco 18kw (15 till vatten), FTX Paul Novus 450 passivhus certat upp till 94,4% återvinning, Dalatanken 750l 4-slingstank och elpatron.

Tanken är att investera i solfångare innan våren kommer.

Just nu är ej FTX igång då lev vill vänta till källare är ren från byggdamm. Vi bor på entreplan just nu.

Nu när det är kallt ute (-7-9) och helt avstängd elpatron måste jag elda flera timmar varje kväll. Tanken laddas högst upp och tar kallt vatten från botten men då värmekrets ligger ca 1/4 ned från topp så bildas det allt skiktning där och golvvärmen tar slut på all värme i den delen av tanken fort över natten.

Igår stängde jag av golvvärmen helt också under eldningen för att kunna ladda tanken utan förluster och tanken var ca 75% laddad till 60 grader men runt 75 i topp.

Nu på morgonen var golvvärmen inte särskilt varm längre.
Kanske måste elpatronen vara igång för att hålla GVn på samma temp hela tiden.
Har heller inte GVn i källaren igång alls och övervåning har ingen värmekälla heller.
Vill helst vara oberoende men det verkar vara oerhört svårt.
Nu är det ju ändå ingen hjälp av solen heller.

Huset känns kallt runt 20 grader och får känsla av drag från övervåning ner i trappan. Kanske blir det bättre när FTX startas?

Hur har/gör ni andra med liknande system?
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.