Y
Fick brev hem nu att bindningstiderna snart gårut och förnyas automatiskt ifall jag inte svarar.
Det är först nu som jag har börjat titta på försäkringar och annat, vilket var endel att spara pengar på att göra.

Då det är första gången jag nu är intresserad att påverka mina lån så vet jag inte riktigt hur man ska tolka det jag har.

SBAB
145 000kr----7år---------------4,25% (gillar inte tanken att låsa så många år)
170 000kr----3månader-----3,26% ("räntesats, fast 2,99%.. effektiv ränta 3,02%")

1) Är detta höga procent eller normala?
2) Vilka banker anses värdiga att jämföra med?
3) Huset är värt mer nu då allt är totalrenoverat, är det bra eller dåligt att "dom" inte vet det? Och hur får man det omvärderat?
 
Redigerat:
Det är högt! De banker jag följer räntorna hos har under 4% för 10 respektive 5 år, samma för 3 månaders räntor som ligger nära 3% eller tom strax under just nu.

Å ena sidan skall du vara glad med så lite lån men tyvärr så är din förhandlingsmarginal större ju mer du har i lån. Eftersom lånen inte är så stora skulle jag personligen boka ett antal besök hos banker i din närhet och välja den som du får förtroende för och som kör med öppna kort. Jag själv har Länsförsäkringar men måste säga att jag imponeras av SEB som på sin hemsida öppet visar inlåningsräntan och räntehistorik.
 
ullberg
Jag har ingen uppfattning om 7åringen, och fattar inte riktigt vilken ränta du faktiskt blivit erbjuden på 3mån, men som jmf. så har jag 2,09 på min, även om jag verkar ha haft råflyt, men säg att man iaf. Ska kunna landa på runt 2,5 om man inte har allt för hög belåningsgrad (och rimlig övrig situation), kolla bolåneräntetråden för mer info.

Så ja, det är förstås positivt att ditt hus är värt mer, minskar risken för banken, prata med din bankkontakt om hur de vill att du omvärderar.

/U
 
Y
Vad tror ni om framtiden. Är det påväg att stiga, eller hur länge håller det sig lågt?
 
Ja, antagligen... ;-)
 
ullberg
Jag noterade en sak, det står ingenstans att det är bolån, är det bolån eller rena blancolån? om det är det senare tror jag inte dina räntor är på något sätt ovanliga, men om det är (säkrare) bolån borde de vara lägre.

Räntan framöver är ju inte lätt att sia om, titta på riksbankens räntebana så får du en uppfattning om vad de tror. I övrigt kan man väldigt grovt säga att om vi får en nedgång i landets ekonomi, och därmed låg tillväxt, kommer vi ha låga räntor. Om vi får en stark ekonomi, och mycket tillväxt, kommer räntan att gå upp. Vad tror du själv om Sveriges framtida ekonomi?

En annan prognos du kan titta på är just de räntor du blivit erbjuden, din bank tror uppenbarligen att sett över en 7års-period kommer snitträntan vara ung. en procentenhet högre än dagens ränta, snarare lite mindre än en procent, eftersom din bank vill ha betalt för den risk de tar. Jag brukar tänka att min bank kommer alltid vara bättre på att förutsäga räntan än jag är, och följdaktligen bör jag aldrig binda räntan. (EDIT: så länge jag är trygg i att jag kan ta tillfälliga spikar, vilket jag är, men det kan vara fullt rationellt att binda räntan om man har en annan ekonomisk situation)

Personligen tror jag riksbankens nuvarande prognos är hyggligt vettig, fortsatt låg ränta i något år eller så, för att sedan stiga. (min framtidsutsikt för sveriges ekonomi är således ganska ljus, dock ingen solskenshistoria)

/U

PS. man bör också ha i åtanke att den räntenivå vi nu haft ett tag är, sett i ett historiskt perspektiv, väldigt väldigt låg, så det är farligt att vänja sig vid den enligt mig.
 
Y
Jag känner mig lite osäker hur jag vill med mitt ägande framöver.
Vore det dumt att bara låsa på 2år?
Iofs ingen som vet framtiden. Själv tror jag ju landet kommer stupa helt och leker med tanken om utlandsflytt.

Ska ringa banken och höra lite.
 
Y
Och dom svarade att jag hade bolån (har ärvt lånen därav mitt ovetande).

Vid förnyelse av period så är det aktuella procentvärden som gäller, inte mina gamla.

SBAB har idag sänkt procenten.

Deras populäraste val hos folk verkar vara 2år.

Enligt statistik så händer en dipp var 5e år. Sen förstod jag inte om hon menade att snart så chockvänder det och att 2års låsningen är väldigt vågad.

Analytikerna säger att ska man långtidsbinda så är det nu för räntorna är så himla låga.

De kunde inte tänka sig sänka 0,10 procent för att matcha Nordea... Fast på mina belopp så gör väl denna bråkdel varken till eller ifrån.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Rörlig ränta, absolut!
 
Y
Det slog mig, bör man inte lugna sig tills valet som jag vill minnas är 2014?

Se hur reaktionerna blir av det som väljs fram. Eller reaktionen blir försnabbt därefter så man bör låsa strax innan.

Samt så slog det mig... Jag borde väl isf låsa det större lånet än det mindre...
Troligen var det stora mindre förut då jag maxade lånet i samband med vitvaror.

Rörligt på 145an.
Låsa 170 på 1år, se hur valet påverkar landet... Kan det vara en plan? Eller vore rörligt bättre på båda isf.
 
Personligen så tror jag att valet har ytterst liten, om någon, påverkan på räntorna. Häng inte upp något på det!
 
Byt allt till rörligt lån (3 mån) och se till att få så låg ränta som möjligt. Med de små lån du har finns det inget skäl att dela upp dem. Då har du störst flexibilitet.

SBAB är kända för att ge marknadens sämsta räntor tillsammans med länsförsäkringar bank så med lite förhandling kan du med hög säkerhet få bättre ränta någon annanstans. SEB och swedbank verkar ge bäst rörliga räntor nu. SEB kör med ett påslag på sin upplåningsränta, förhandlar du bra kan du få 0,8% - 1% påslag. Se till att det avtalade påslaget gäller under lång tid. Swedbank ger istället en ränterabatt från sin listränta men när jag förhandlade med dem ville de bara ge 6 månaders ränterabatt så se till att ha koll på det. Annars höjer de din ränta efter ett halvår och hoppas på att du inte orkar bråka om det.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.