Har nu ledsnat på att gå bakom en liten klippare och klippa mina 3000m2 gräsmatta. Nu vill jag investera i en åkgräsklippare. Gräsmattan är backig och uppdelad så en automatisk maskin skulle få det svårt. Behovet är gräsklippning och att kunna koppla en liten vagn för inomgårdstransporter. För snöröjning har jag redan en bra snöslunga. Budgeten ca 20 kSEK.

Jag är lite rädd för små B&S motorer som får jobba hårt, lite för många i bekantskapskretsen som stannat för gott.

Det verkar som man får mer maskin för pengarna i en traktor än en frontklippare i denna prisklass. Men om man vill ha ett bekymmersfritt klippande vilken maskin skall man välja? Det verkar inte vara så många tillverkare, Partner=McCulloch=Husqvarna eller MTD=Yardman=Cub Cadet=WolfGarden= Massey Ferguson verkar vara de vanligaste. Alla har klippare med 15-18 hk motorer och hydrostatdrift i denna prisklass.

En maskin för ca 30 kSEK är troligen bättre, men budgeten är inte obegränsad.

Någon som kan hjälpa med egna erfarenheter av de olika maskinerna?

Urban
 
Husqvarna B111b5 kostar just nu 19.900:- kolla på Husqvarnas hemsida
Har en själv, och är mycket nöjd med den, men den kan kanske vara i minsta laget för 3000kvm
 
Hej. Tack för svaret. JAg har tittat på Husqvarna B111b5. Den verkar klen för min tomt. Går man upp istorlek till Huskvarna 115B verkar det vara en fin maskin men med två aber, priset nästan 30 kSEK och första årsmodellen av en ny maskin.
 
Urban J A skrev:
Hej. Tack för svaret. JAg har tittat på Husqvarna B111b5. Den verkar klen för min tomt. Går man upp istorlek till Huskvarna 115B verkar det vara en fin maskin men med två aber, priset nästan 30 kSEK och första årsmodellen av en ny maskin.
Att det är första årsmodellen av 115B, behöver du inte vara orolig över, den är riktigt rejäl och välbyggd.
14.5 HK och hydrostat, 95cm klippbredd och redskapsbärare.
Bror min köpte den och han är nöjd !
 
Husqvarna LTH 154, trycksmord Kohlermotor (bra i backar), och på kampanjpris för 17900:-

Traktor tycker jag är bättre i ditt fall med begränsad budget. 111B5 är mer för gräs på mindre villatomter, relativt plana och kanske max 2000 kvm.
 
Om du absolut inte har slagit en robot ur tanken av princip så skulle jag ta en säljare till tomten och be dom bedöma. Bror har en tomt utan plana ytor i princip samt en grusväg som klyver mattan i två med skarpa stigande kanter. Som novis hade jag aldrig tippat att han skulle kunna ha en robot men det går fin fint.
 
Automower 330x är vad du söker! Tänk vad skönt att sitta och dricka en öl och se på när gräsmattan klipps och hålls ständigt kort som en golfgreen.
 
Hej

Tack för råden. Ursäkta jag varit borta ett tag. Men nu är en Husqvarna LTH174 beställd och skall komma på fredag. Återkommer efter provkörning. Automover fick gå bort denna gång pga. pågående och kommande projekt som gör gräsmatteytan lite dynamisk under de närmaste åren.
 
Micke_Schonning skrev:
Automower 330x är vad du söker! Tänk vad skönt att sitta och dricka en öl och se på när gräsmattan klipps och hålls ständigt kort som en golfgreen.
Sitta inne och felsöka på internet menar du? :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Lite sent nu, men kanske är fler som söker. Titta även på John Deere, de har väldigt stabila och bra åkgräsklippare! Och inte så våldsamt dyra alltid heller, även om det naturligtvis finns dyra med. Jag hade en som köptes ny 1993 för 7000:-, den sålde jag i våras för 4000:-. Enda anledningen till att jag sålde den var att jag tyckte att 70cm klippbredd var lite för smalt på en 4500 m² tomt, även om min far har kört med den klipparen på samma tomt sen den var ny. Klipparen har i princip gått felfri sen den var ny, oslagbar kvalitet i Kawasaki-motorn som sitter i! Och nä, jag är inte återförsäljare för gräsklippare. Tyvärr köpte jag inte en ny Deere ändå, köpte en nästan ny Jonsered frontklippare av en arbetskamrat ganska billigt istället.
 
Hej

Nu är min orange traktor hemma, imorgon skall det klippas gräs !. Tack för tipset om John Deere Jag var och tittade på den också. Den känns mycket robust, man får många kilo metall extra. Men det som avgjorde mellan JD 125X (den enda av ders modeller som ryms i min budget)och Husqvarna LTH174 var motorn, jag tror mer på en trycksmord 600 cc Kohler än en 500 cc stänksmord B&D. Finns någon här som kan kommenter detta?
 
Nu har jag klippt de första gångerna med min nya klippare. Lite första kommentarer:
*bioklipp pluggen fungerar bra och med normallång klippning får man en finfördelning av gräset så man slipper samla upp det.
* Där underlaget är jämt blir klippningen snygg.
* Jag märker nu hur ojämn gräsmattan är, det är gott om skalperade små kullar, någon kubik toppdressing kommer att behövas.
* Motorn räcker bra till.
* Någon som satt dit ett bildrag på något smart sätt? (Jag har en liten trädgårdsvagn med bilkoppling)
* Det tar några gånger innan man lär sig hur man effektivt klipper och kryssar runt alla buskar, rabatter och andra hinder
 
Jag har en bilkrok på min, en från Biltema som är skruvad i original dragögla. Fick ta upp hålet lite men inga problem.
 
Kohler gör riktigt bra motorer och som du säger får man trycksmorda motorer med filter till rimliga pengar. Den enda nackdelen med Kohler är att den som regel drar mer bensin än b&s alt Honda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.