Är det mjukt runt brunnen och mosaiksläpp så är det med högsta sannolikhet fuktskada. Ett badrum från 2002 med rollat tätskikt kommer inte kunna lappas på ett vettigt sätt. Det är helt enkelt svårt ens om ni försöker åtgärda hela golvet och kortlar upp vid brunnen så blir anslutningen av tätskiktet mot väggen undermålig. Inget jag hade rekommenderat iaf utan räkna med totalrenovering.

Däremot kan man ju hitta billiga lösningar tex plastmatta till golv och väv+färg på vägg. Godkänt, snabbt och med bra färgval fortfarande en snygg och billig lösning.
 
Lolle skrev:
Är det mjukt runt brunnen och mosaiksläpp så är det med högsta sannolikhet fuktskada. Ett badrum från 2002 med rollat tätskikt kommer inte kunna lappas på ett vettigt sätt. Det är helt enkelt svårt ens om ni försöker åtgärda hela golvet och kortlar upp vid brunnen så blir anslutningen av tätskiktet mot väggen undermålig. Inget jag hade rekommenderat iaf utan räkna med totalrenovering.

Däremot kan man ju hitta billiga lösningar tex plastmatta till golv och väv+färg på vägg. Godkänt, snabbt och med bra färgval fortfarande en snygg och billig lösning.
Ja, man är väl mer och mer inställd på det du föreslår som den absolut bästa lösningen.
Badrummet med dess interiör är vi väldigt nöjda med så som toalettstol, handfat så det kommer vi i så fall behålla.
Att ha väv och måla med plastmatta som du säger är ju en mycket billigare peng men det tror jag inte frugan går med på. Och i sanningens namn tycker jag nog som henne, att klinker är finast.
 
davrad skrev:
Ja, man är väl mer och mer inställd på det du föreslår som den absolut bästa lösningen.
Badrummet med dess interiör är vi väldigt nöjda med så som toalettstol, handfat så det kommer vi i så fall behålla.
Att ha väv och måla med plastmatta som du säger är ju en mycket billigare peng men det tror jag inte frugan går med på. Och i sanningens namn tycker jag nog som henne, att klinker är finast.
Det går ju även att kombinera plastmatta på golv med kakel på vägg, det kanske blir lite billigare i alla fall och så slipper man mosaikplattor som lossnar runt golvbrunnen. ;-)
 
klonk skrev:
Det går ju även att kombinera plastmatta på golv med kakel på vägg, det kanske blir lite billigare i alla fall och så slipper man mosaikplattor som lossnar runt golvbrunnen. ;-)
haha, där har du en poäng. Dock så tror jag inte de lossnar om det är en vettig person som gör det på rätt sätt.
Pengarna, eller att komma undan billigt är inte fokus. Kosta vad det kosta vill :)
 
det _kan_ ju även vara så att allt är ok (om det inte är mjukt eller ser ut att ha svällt vid brunnen) just mosaik är lite trixit att lägga och mosaikplattsläpp beror oftast på slarv vid montering.
När mosaiken ligger på nät så får man minimal fästyta mellan själva plattan och fixet, fixet fäster i nätet som senare kan släppa från plattan.

Så undersök badrummet noga innan du bestämmer dig för att lägget ev. bud
 
nino skrev:
det _kan_ ju även vara så att allt är ok (om det inte är mjukt eller ser ut att ha svällt vid brunnen) just mosaik är lite trixit att lägga och mosaikplattsläpp beror oftast på slarv vid montering.
När mosaiken ligger på nät så får man minimal fästyta mellan själva plattan och fixet, fixet fäster i nätet som senare kan släppa från plattan.

Så undersök badrummet noga innan du bestämmer dig för att lägget ev. bud
Förstår hur du menar. Att det just skett runt brunnen och ingen annanstans tyder nog på fuktskada.
Fixet och fogen var stenhård, duschen var precis nyanvänd då vi var på andra visningen samt
att jag spolade en del vatten för att se på hur fallet såg ut vilket såg bra ut.

Badrummet kan inte undersökas så mycket mer noggrant från min sida bortsett från en besiktning till som vi beställer och en hantverkare som har specialkompetens våtrum som gör en bedömning.
Ett bud har vi redan lagt men lagt oss ungefär 400 000 under utgångspriset och en av anledningarna var just
att badrummet på entreplan såg ut som det gjorde.
Badrummet i källaren är heller inget toppskick då det är rätt så kasst fall men där känns problematiken
inte alls lika avgörande då klinkern är satt direkt på betongplattan och inte träbjälklag som toaletten på entreplan.
 
Om du får chans så ta och lägg upp en bild på hur det ser ut I brunnen, alltså under metallgallret. Många fel går att spåra direkt om man får se klämringen och hur anslutningen mot den ser ut.

Om du får bort gallret så prova också att klämma hårt mot själva brunnen (inte med ngt. vasst). Ibland kan man känna att den sitter löst.
 
hempularen skrev:
Om du får chans så ta och lägg upp en bild på hur det ser ut I brunnen, alltså under metallgallret. Många fel går att spåra direkt om man får se klämringen och hur anslutningen mot den ser ut.

Om du får bort gallret så prova också att klämma hårt mot själva brunnen (inte med ngt. vasst). Ibland kan man känna att den sitter löst.
Som det ser ut nu har jag inte den möjligheten men vid en eventuell vinst av budgivningen så skall
vi anlita en egen besiktningsman och då ska jag självklart medverka.
Då ska jag passa på och ta ett par kort som jag sedan lägger upp här.
Ska också göra som du säger, trycka lite försiktigt mot brunnen för att se om den rör på sig.
Jag tror det är där felet är, antingen en fel monterad brunn vilket gjort att fukt har fått spånskivorna att svälla, där av
just mosaikplattsläppet runt brunnen!

tack
 
var det sprickor i fogen till vänster om plattsläppet? jag tycker det verkar lite märkligt om det bara har lossnat just vid brunnen och övrig yta ser ok ut.
Om du vinner budgivningen, kan du då komma åt golvet från undersidan? kanske riva ett källartak och titta hur det ser ut. är det läck så ser du det på undersidan.
Du kan ju ha tur och det bara är ett plattsläpp, då är det bättre att ha rivit från undersidan istället för att ha raserat hela badrummet :)
 
Håller med nino, ett hål i källartaket kan rädda många pengar.

Protte
 
Med så mycket problem som det är med badrum är det inte helt dumt att ordna en inspektionslucka nära brunnen från undersidan när det är möjligt!
 
Jag hör vad ni säger. Ni verkar tämligen överrens också. Att öppna upp källartaket efter en eventuell vinnande budgivning låter som ett vinnande koncept.
Att behöva riva ner HELA badrummet och börja om från början känns otroligt onödigt om det nu är på
det sättet att det enbart är plattsläpp och ingen fukt som har trängt ner.
Som ni säger kommer det ju synnas väldigt tydligt om det har läckt vatten om man gör en inspektionslucka.

Jag ska fundera på det ni säger, vid ett vinnande bud så är det vår första prio. Att se till att badrummet
blir som det ska. Ingen större brådska egentligen då vi har en annan dusch och 2 andra toaletter att använda.

Tack för era ord, det är en bra hjälp på vägen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.