Hej alla forumister!

Jag och min sambo är i husköpartankar och har hittat ett jättefint hus som vi fastnat för. Vi har lagt ett bud som är ganska lågt med tanke på utgångspriset.
Det har gjorts en överlåtelsebesiktning på huset och det var egentligen inga stora saker som dök upp med tanke på husets ålder. Den stora pucken i hela besiktningsprotokollen är just badrummet som totalrenoverades 2002. Renoveringen gjordes delvis av nuvarande ägare samt av hantverkare. Hur fördelningen på arbetet såg ut vet jag inte riktigt.

Runt golvbrunnen i duschen så är det fogsläpp direkt mot brunnen. Det syns tydligt på ett par ställen runt brunnen att fogen har lossnat mellan mosaikklinkerplattorna och just brunnen.
Badrummet är byggt på träbjälklag. Vid den andra visningen så uppmärksammade jag att man kunde med lätthet plocka bort två mosaikklinkerplattor som sitter precis mot brunnen. Dessa satt helt lösa och kunde plockas bort med fingrarna. Det var även två andra plattor som jag märkte var lösa då man tryckte på dem så buktade de in under tryck.

Besiktningsmannen hade inte uppmärksammat detta på besiktningen (hur fan kan man missa-?)
Säljaren erkände när jag frågade honom att de hade varit lösa men att han hade lagat det med lite fix under plattorna och tryckt dem på plats igen. Detta meddelade han inte besiktningsmannen för han ansåg det irrelevant (självklart tyckte han det)

Min egentliga fråga är om inte ett sådant jobb borde gå på nuvarande ägares försäkring??
Och i så fall, vad är rimligt att tro att man kan få i ersättning. Vad han har för försäkringsbolag vet jag inte i skrivande stund. Visst, han har gjort det själv tillsammans med en hantverkare och jag antar då att hantverkaren har gjort jobbet enligt gällande byggregler 2002.
Badrummet är ju tämligen nytt så jag tycker nog kan skulle kunna få ut en del på försäkringen.

Jag och min sambo hade självklart tänkt att själva göra en besiktning av huset med en man eller kvinna som vi själv väljer. Detta skall också skrivas in i ett kontrakt så vi har rätt att häva köpet beroende på vad som kommer fram där.

Nu söker jag svar hos er erfarna och trogna forumister. Jag och min sambo har lite kunskap om det här och skulle önska all hjälp vi kan få. Alla rå är bra råd i det här ämnet...

Tack för ett bra forum!

//
Håkan
 
Det låter som att det finns en fuktskada vid brunnen; då sväller golvspånet och plattor lossnar.

Är det så krävs att hela badrummet görs om för att det ska bli riktigt bra. Billigare fusklösningar finns men är ej att rekommendera.

Inga försäkringar gäller för detta; felet beror på antingen byggfusk eller (mindre troligt) materialfel.

Edit: jag reserverar mig för att en villaförsäkring skulle kunna täcka materialfel, men det är såpass osannolikt att det antagligen är irrelevant
 
Redigerat:
Tack för det snabba svaret.
jag förstår vad du menar och köper det.
vad är det för typ av fel som de eventuellt har gjort vid brunnen?
Fusklösningen som du pratar om är inget jag och min sambo vill ge oss på
Precis som du rekommenderade men är ändå lite nyfiken på hur man gör då?
Hur kan temporärt laga det?
 
Finns duktiga hantverkare på forumet som kan ge mer detaljer om detta.

Ett vanligt fel vid brunnen är att manschett och/eller tätskikt inte inte ansluts korrekt. Det kan även slarvas med underliggande konstruktionen så att brunnen inte sitter tillräckligt stabilt så att rörelser skadar tätskikt.

Fusklagning skulle kunna vara att riva upp golvet närmast brunnen och försöka göra om och därefter försöka ansluta mot kringliggande tätskikt. Svårt att få det bra, mycket riskabelt. Alternativt riva upp hela golvet och någon decimeter upp mot väggar och försöka ansluta mot väggarnas tätskikt. Antagligen lättare men fortfarande riskabelt.
 
Okej.
tack för en mycket bra förklaring.
 
Enklaste är nog om ni sätter prislappen på huset så att ni har råd att göra om hela badrummet själva.

Att låta säljaren åtgärda brukar många ggr inte bli så bra då denna nog är frestad att göra "quick fix" lösningar...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi har räknat in en renovering i priset på badrummet. Utgångspriset var 1875000. Vi la ett bud på 1,5 och inte hört mer från mäklaren.

Säljaren får gärna åtgärda det. Men då ska det göras som vi vill samt att det är en certifierad våtrumshantverkare som ska göra det. Han kanske kan få det via sitt försäkringsbolag eller vad tror du?
 
Det sannolika är just att man missat att korta och monterat golvbrunnen rakt i spånskivan. En lösning som känns ok vid utförandet men som med tiden riskerar att ge med sig och man får en fuktskada runt brunnen. Det kan dock vara så enkelt att de inte bytte brunnen så att den gamla saknar klämring eller flänsar så de därför inte fick till anslutning av tätskikt.

Oavsett vilket är det troligen en fuktskada pågående, huruvida försäkringsbolaget ersätter eller ej beror på utförande, skadepolicy och hur noga skaderegleraren är. Sannolikt så ersätts inget eller så får de en ersättning på 20 000kr ungefär för en renovering på 100-150 000kr

För er del är den bästa lösningen att bjuda efter förutsättningarna och att säljaren får begära kontantreglering om det skulle anses vara en försäkringsskada. Annars får ni en stökig avtalsskrivning med att få till villkor som ger åtgärd som ni önskar er och inte någon snabblösning
 
Om ni fortfarande vill köpa huset så gör ett prisavdrag på lagom summa, jag skulle försöka pruta 75-100 tusen.
 
@Lolle
brunnen ärmen stor säkerhet bytt vid renoveringen av badrummet 2002. Den ser alldeles för fin ut för att vara 40 år.

att få en stökig avtalsskrivning vill vi inte ha så det var ett bra tips från din sida.

tack
 
@byggis
Vi har lagt oss mycket under så men det är delvis för att vi tycker det är ett överpris.
Sen om det blir precis så som vi planerar är en helt annan femma

tack
 
davrad skrev:
@Lolle
brunnen ärmen stor säkerhet bytt vid renoveringen av badrummet 2002. Den ser alldeles för fin ut för att vara 40 år.

att få en stökig avtalsskrivning vill vi inte ha så det var ett bra tips från din sida.

tack
Om brunnen är utbytt och inte bara ev slukrist så är det egentligen enkelt att montera den rätt med anslutning av tätskiktet via klämring. Ändå är det många som misslyckas och fuskar eller skippar skärmall och klantar till det.

Tyvärr är erat problem att i ett attraktivt område tenderar det att finnas okunniga budgivare som köper trots eventuella fel
 
@Lolle
Vi har stött på massvis med okunniga budgivare som budat hem hus till rejäla överpris (enligt oss) men inte har en susning om vad felen eller problemen är som står i överlåtelsebesiktningen. Är det stora saker så som våtrum och höga fuktkvoter drar man ju alltid öronen åt sig.

Jag tänkte lägga upp en rad bilder så ni ser hur det ser ut.
Den stora frågan är om man ska totalrenovera hela badrummet eller om man kan greja till det
trasiga som uppstått. Har fått lite olika bud på vad man bör göra.

Bilder kommer strax...
 
2013-05-17 20.18.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-05-17 20.18.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-05-17 20.19.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På bilderna ser man hur fog har lossnat på ett par ställen kring golvbrunnen samt lösa mosaikklinkerplattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.