Som rubriken lyder, så skulle jag vilja höra andras åsikter "hur man gör" när man tilläggsisolerar och sätter ny panel på ett hus. Har hört så många varianter.

Alltså, om man ska regla upp, få dit isolering och sedan panel. Vad skulle ni använa för isolering och skulle vidpapp eller plast användas?
 
Absolut ingen plast när du isolerar på utsidan.
Hur mycket isolering har du tänkt/hur mycket är det nu?
Min åsikt år att vindpapp är en dålig lösning använd utv gips eller asfaboard.
 
Vad är det för förutsättningar? Vad är det för befintligt material? Befintlig tjocklek och när byggdes huset? Lite info hjälper för att kunna ge bra tips och idéer.
 
larsbj skrev:
Hur mycket isolering har du tänkt/hur mycket är det nu?
Min åsikt år att vindpapp är en dålig lösning använd utv gips eller asfaboard.

Goteborg skrev:
Vad är det för förutsättningar? Vad är det för befintligt material? Befintlig tjocklek och när byggdes huset? Lite info hjälper för att kunna ge bra tips och idéer.
Jag menar bara rent generellt, men låt oss säga ett trähus då med 120 mm isolering. Och tilläggsisolera 45 då. Varför tycker du vindpapp är en dålig lösning? Och varför tänkte du använda vindpapp/asfaboard när du tilläggsisolerar?
 
Ska man ha stående panel så bygg ram runt fönster och lägg reglarna horisontellt cc 60.

I med isolering och på med vindduk. Sätt en ströläkt/gles för att få luftspalt, sen spika panel.
 
Som jkarlberg säger! Inte direkt rocket science ;)
 
Ok, då är vi väl här ganska överrens. Jag hade en kollega som bara satte panelen dirket på den gamla panelen tex, och vissa på jobbet tyckte inte ens det var underligt (bbservera att jag då jobbat med både snickare och byggare.) Har även hört att plast använts istället för vindpapp etc. Folk har väldigt roliga idéer för sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.