D09
ImageUploadedByByggahus.se1369078144.137690.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1369078172.114214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hej

Ska försäkra en bil. Kollade på isplanet och det ploppar upp en hel del okända bolag som erbjuder bäst priser.
Utan att ha studerat villkoren med förstoringsglas.. Behöver man vara extra uppmärksam på något?
 
Jag har haft Gjenside och har Vardia. Maken har Water Circles och utnyttjat den då han hamnade i diket i vintras. verkar ok.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi har Gjenside på bilen. De är stora inom fastighetsbranschen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Blev Water cirkles :)

Sen om deras villkor är bättre än dom större vettefan, men överraskningar e alltid kul ehhh ;)
 
Redigerat:
D09 skrev:
Blev Water cirkles :)

Sen om deras villkor är bättre än dom större vettefan, men överraskningar e alltid kul ehhh ;)
Watercircles är bara Torbjörn Magnussons lilla projekt så du har då alltså tecknat via IF när det kommer till skadereglering.

Både Gjensidige och Vardia är i huvudsak norska bolag, inte alls så små eller riskabla bolag som man kan tro.

Däremot ska man självklart alltid undersöka villkor och hur skaderegleringen ser ut
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
P
Har haft Gjensidige för bilen i flera omgångar. Och varit nöjd. Två saker som sticker ut :)


  • Fick en skada på bilen där allt strulade utom kontakten med försäkringsbolaget. De vara snabba och rappa i all kommunikation.
  • Senast jag bytte bolag blev det lite fel vid uppsägningen, så jag blev dubbeldebiterad (autogiro) Gjensidiges kundtjänst fixade det enkelt och snabbt så att jag fick tillbaks pengarna på kontot de dragit dem i från.

Insplanet har jag använt ofta genom åren för att enkelt byta försäkringar både på bil och hem. Det har aldrig varit några problem. Men jag upplever att de på senare år har blivit något sämre, utan att kunna sätta fingret exakt på vad.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Stora problemet med siter som insplanet är att de stora bolagen inte bryr sig om att ge rabatter där. Ett samtal till dem så får du bättre pris direkt. Sen om det är billigare låter jag vara osagt. Men alla du hitta bästa priset ska du ringa runt och pressa dem själv.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har sedan några år valt bilförsäkringar via http://www.compricer.se/ då priserna där varit dom lägsta. Jag tycker också att jag fått bäst överblick där.
Har just nu Solid försäkringar på tre bilar och Länsförsäkringar på en. Vill minnas att Solid samarbetar med "Moderna försäkringar".

Tjänade i runda slängar 45% på försäkringspremierna när jag började jämföra ordentligt. Helt klart är att man inte får någon premie av sitt gamla bolag om man stannar kvar som kund. Oftast kan man få en "Nyteckningsrabatt" på 1000-1700kr om man väljer att flytta sin försäkring via försäkringsbolagens webplatser.
När jag skulle ha försäkring på en Mopedbil åt dottern så gick det inte att få fram på compricers hemsida och då har dom den förnämliga servicen att dom ringer upp och kollar om dom kan hjälpa till, har även hänt när jag gjort andra sökningar. När det gällde mopedbilen så återkom dom efter en timma med många alternativ på försäkringar utan att på något sätt vara "påflugna".(y)

Ett problem med prisjämförelser är att det bolag du just nu har försäkringen hos ofta inte lämnar prisuppgift när du slår på ditt bilnummer. Gå då in på bolagets hemsida och kolla upp vad en försäkring skulle kosta med hjälp av bilmärke, modell mm. (utan regnummer), då ser du vad "nyteckningsrabatten" skulle vara på ditt nuvarande bolag, kanske kan du då förhandla med dom ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
De mindre bolagen har ingen naturlig försäljningskanal utan är beroende av att Insplanet och Compricer levererar kunder till dem, därför betalar man rätt stora pengar i provisioner. De stora bolagen har inte det behovet och väljer därför att inte samarbeta med jämförelsesajterna, eftersom det bara skulle kosta slutkunden onödiga pengar.

bör också tilläggas att Solid försöker avyttra sin skadeförsäkringsverksamhet och att SalusAnsvar läggs ned vid årsskiftet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
KoK skrev:
De mindre bolagen har ingen naturlig försäljningskanal utan är beroende av att Insplanet och Compricer levererar kunder till dem, därför betalar man rätt stora pengar i provisioner. De stora bolagen har inte det behovet och väljer därför att inte samarbeta med jämförelsesajterna, eftersom det bara skulle kosta slutkunden onödiga pengar.

bör också tilläggas att Solid försöker avyttra sin skadeförsäkringsverksamhet och att SalusAnsvar läggs ned vid årsskiftet.
Precis och det inte KoK nämner rakt men underförstått så är dessa bolag delar av större försäkringsbolag (Moderna/Trygvesta och Folksam). När man då lägger ner eller vill sälja verksamheten är det en naturlig följd att strama åt skadepolicyn för att uppnå så bra CR (combined ratio) som möjligt inför övertagande.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
:confused: Tycker nog att jag fått jämförelsepriser på de stora bolagen med när jag jämfört på Compricer. Däremot är det inte alla aktörer, det kan jag hålla med om.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
orparn skrev:
:confused: Tycker nog att jag fått jämförelsepriser på de stora bolagen med när jag jämfört på Compricer. Däremot är det inte alla aktörer, det kan jag hålla med om.
Du får priser från många aktörer. Däremot det som menas är att de större bolagen lägger aldrig någon rabatt via andra försäljningskanaler än deras egna säljare. Så en försäkring som enligt insplanet kostar 5000 kr kan ofta ligga på 3800-4000kr om man ringer in till bolaget förutsatt att man är attraktiv som kund
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
orparn skrev:
:confused: Tycker nog att jag fått jämförelsepriser på de stora bolagen med när jag jämfört på Compricer. Däremot är det inte alla aktörer, det kan jag hålla med om.
vissa av de stora försöker blockera Insplanet och Compricer så att de inte ska kunna få fram prisuppgifter. Men likt de iglar de är lyckas de ta sig runt blockeringsförsöken :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Lolle skrev:
Så en försäkring som enligt insplanet kostar 5000 kr kan ofta ligga på 3800-4000kr om man ringer in till bolaget förutsatt att man är attraktiv som kund
Detta skulle jag säga är en skröna snarare än en sanning. För bilförsäkringar finns de lägsta priserna på nätet idag. Jag tror inte du får lägre pris om du ringer till bolaget istället.

anledningen till att Insplanet och Compricer visar priser från LF, Trygg, Folksam och If är för att utan dem vore deras tjänst i princip värdelös. Dessa fyra bolag står för säkert 95% av marknaden.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag är också tveksam till att dom inte visar "rätt pris". Vad tjänar dom på att visa högre än det faktiska priset när dom bara förlorar kunder på det?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.