Vi ska bygga ett litet trädäck utanför vårt uterum. Jag hade tänkt börja med att sätta plintar osv, men en snickare sa att jag skulle göra precis tvärtom.
Börja uppifrån med reglar och bärlinor för att sist gräva ut för plintarna och fästa dem i bärlinorna.
På detta vis ska det vara mycket enklare att få allt i våg.
Vad säger ni? Har han rätt eller ska jag börja med plintarna?
 
jag skulle iaf gräva för plintarna, sen kanske man kan snickra upp bärlinor och reglar och få allt i våg med hjälp av stöttor, sen skruvar man plintjärnen där dom ska vara och fyller på med betong
 
Rolig snickare du har. Det blir mycket krångligare med hans variant.
Svårt att komma åt att gräva och svårt att fylla på betong om det är mycket.

Ninos variant är mycket smidigare. Men ha inte rören i centrum på bärlinan för då blir det svårt att fylla på betongen.
 
Jag gjorde så nu senast till en mindre balkong/altan, bara 1.5m djup och då funkar det ju när plintarna är ytterst och bjälklaget är 1m upp så man kommer åt att gräva.

orsaken till att jag gjorde så var att jag inte hade några plintar hemma när jag skulle börja bygga. Nu är det klart fast en plint saknas fortfarande.....
 
IMG_20130518_212053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20130518_212028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut.
Lättaste sättet är alltså att skyffla undan makadam, sätta plinten och sen hälla ut lite cement för att fixera den.
Därefter bygga på plintarna.
Däcket ska bara vara 2m brett.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Spraya i marken där du skall ha plintarna, gräv till önskat djup, i med en kladd grovbetong, i med formrör som är lite för långa, stick i en stump armeringsjärn, låt bränna, ställ upp lasern och rita av höjden på underkant bärlina, såga av formrören 2cm under strecket, lägg ut bärlinan och skruva fast plintjärnen, fyll på med grovbetong och stoppa i ytterligare en bit armeringsjärn, lyft i bärlina och palla upp med en 2cm trälist tvärs över formröret, väg av med laser eller vattenpass och efterjustera om nödvändigt.
 
Köp plintar i lagom höjd. Sen enkelt nog sätter du plintarna längst ut först ( i kanterna) varpå du lägger bärlinan löst och får den i lod. Därefter kan du rätt enkelt sätta andra plintar efter det.

Alltså, Sätt kanterna först, sen gå emot mitten, då du har höjden närmast huset och längst ute, så är det bara att lyfta bärlinan, sätta ner en plint och höja/sänka i rätt nivå.

Så har jag gjort när jag gjort trädäck.
 
Finns justerbara stolpskor med.
Som ett alternativ.
 
Nu har bygget kommit en bra bit på vägen. Det var grymt smidigt att sätta plintarna sist. Vi behövde bara använda ett pass 3 gånger för att få ett helt plant trallgolv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.