Hej

Hittade ingen klockren forumdel så jag testar här....

Vi har fått ett staket som till synes var ganska fint. Nu har vi skrapat det och noterat att färgen släppte väldigt lätt och träet är stundom ganska mörkt.Fuktmätaren visar som sämst 32%RH och enligt målarboken ska det vara max 16% vid målning.

Jag HATAR att måla och ville helst bygga det i tryckt men snål som jag är tyckte jag att att det passade perfekt att få ett "friskt" staket istället...

Frågan är alltså om träet kommer torka upp (i det närmsta) eller om vi ska kassera det och bygga nytt iställlet?

20130521_155517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130521_155839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130521_155914.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser väl bra ut! Låt det stå i solen ett tag.

Har ett liknande som jag skrapade, oljade med Visir grundolja och målade med oljefärg.

En hel del jobb men det blev bra.

Tycker mig märka att man hade bättre virke förr även till enklare grejer. Dagens billiga tryckta virke är mest skräp.
 
Det är inget fel på staketet. Gör ordentligt underarbete och måla sedan så kommer de att hålla i många år tror jag.
 
Det är ju gratis! Fast färgen kostar, jämför vad färg kostar och vad det kostar med trycket virke till ett nytt. Byggmax säljer just nu ut Alpina färg eftersom dom byter märke, jag köpte vattenbaserad täcklasyr till mitt balkongräcke (har ett typiskt 70-talshus) och den är OK till en sådan applikation. Kanske köper dyrare färg till gavelspetsarna.

Jag hade som föregående inlägg säger torkat det i solen och grundat med olja rejält. Finns billig olja på Biltema. Och kolla om Byggmax har kvar något på rea.

/Anders
 
När jag flyttade in i huset jag bor i nu 2003 såg staketet ungefär lika risigt ut.
Sommaren 2004 slipade jag och målade staketet ,2012 bytte jag ut det till ett nytt så 8år förlängde jag staketets hållbarhet. Så jag tycker som dom andra måla och sätt tillbaka staketet .:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.