Är i begrepp att göra en trappa på var sida om ett sutteränghus, där markförhållandena (lutningen) är lite olika på de två sidorna. Lutningen är dock sådan på båda sidorna att det inte är givet hur djupa/höga trappstegen bör vara för att få säkra och behagliga trappor att gå i.

Jag undrar därför om någon här känner till något referensverk (typ byggnorm) över lämliga sätt att dimensionera trappsteg efter? All hjälp emottages tacksamt.
 
Du har den generella trappformeln som säger att summan av 2Xhöjden på steget plus djupet på steget ska bli ca 60-63 cm. Detta brukar ge rätt bekväma trappor att gå i
 
Steghöjden ska vara mellan 10 - 14 cm utomhus, och djupet så pass att 2x
steghöjden + djupet blir 64 cm. Detta eftersom det svenska normalsteget är 64 cm, och det går åt dubbelt så mycket kraft att förflytta sig uppåt som frammåt.

Steghöjd - Djup
10cm - 44cm
11cm - 42cm
12cm - 40cm
13cm - 38cm
14cm - 36cm
 
Hmm...intressant det här. Jag följde också formeln för 64cm utomhus när trappstegen upp till förstugebron skulle konstrueras. Höjdskillnad mellan förstugebro och gårdsplan är 60cm. 4steg á 15 cm med 34cm djup skulle alltså bli lagom. Detta blev dock både fult och oharmoniskt. Dessutom kändes det helt fel fel att gå i den (testmodell) både för mig som är 2 meter lång och sambon som är normallång. Gjorde sedan om den till 3 steg på 20cm och 30cm djup efter modeller på gamla förstugebroar och då stämde det bättre.

...men helt fel enligt formeln.
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Hittade denna gamla tråd när jag skulle bygga trappa från altanen ned på gräsmattan. Höjdskillnaden är 140 cm. En steghöjd på ca 18 cm kändes bra så det fick det bli.

Att man som föreslaget i inlägg #3 skulle ha en steghöjd på 10 cm i någon trappa håller jag inte med om. Det skulle inte se riktigt klokt ut. Tror mer att det känns rätt om man håller sig inom 16-20 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.