Nu börjar ju priserna på de modeller som kom före 2013 via kampanj sänkas en hel del och närma sig nivåerna för de nyare modellerna.

Har en ganska kuperad gräsmatta på cirka 500 kvm så båda klipparna bör klara saken galant medan AM 220 kommer ge ungefär hälften så lång klipptid.

Hur ser ni på valet mellan dessa maskiner, prisskillnaden alltså av mindre vikt, fokus på tekniken?
 
Lundberg skrev:
Nu börjar ju priserna på de modeller som kom före 2013 via kampanj sänkas en hel del och närma sig nivåerna för de nyare modellerna.

Har en ganska kuperad gräsmatta på cirka 500 kvm så båda klipparna bör klara saken galant medan AM 220 kommer ge ungefär hälften så lång klipptid.

Hur ser ni på valet mellan dessa maskiner, prisskillnaden alltså av mindre vikt, fokus på tekniken?
Nu finns ju också Gardenas nya motsvarande modeller R70Li och R160 att överväga :)
 
Absolut är ju Gardena också ett alternativ men som jag förstått saken är de ju ägda av Husqvarna och tekniken till stora delar den samma som i AM 308 respektive AM 220.
 
Efter som det är lite ont om svar tänkte jag försöka bli lite mer specifik.

En skillnad mellan maskinerna är ju bland annat Li-ion kontra NiMH batteri. Någon som har något klokt inspel kring batterival?
 
Litium är helt klart att föredra, men kräver att cellerna balanseras men det sköter ju laddaren åt dig. Litium får inte laddas ur mer än 3v per cell, lite beroende på om det är li-ion, li-po eller nåt annat. Litium har i princip ingen självurladdning och behåller en mer linjär urladdning tills det är tomt. (till runt 3v per cell)

Men laddkretsarna i klipparen sköter ju allt åt dig, så nån praktisk skillnad för användaren blir det ju inte.
 
Har du passager smalare än 1,2 m eller komplicerad tomt ö.h.t så kör på 220AC, annars 308. Lithiumjon eller NiMH spelar inte så stor roll på en maskin där laddningen sköts helt automatiskt. Förmodligen lite längre livslängd på Li-Ion men den klipparen behöver jobba fler timmar så det går nog på ett ut. Driftskostnaden/år blir bra mycket lägre än på en vanlig gräsklippare i vilket fall.
 
Tack för bra svar. Det lutar åt en 220 med hänsyn till kort klipptid och bättre söksystem.
 
Ja är helt nöjd med min 220 har kollat på 308 men den har färre funktioner/inställningsmöjligheter , köpte min på robotgräsklippare.fi
 
Det blev en 220 för mig också. Håller på att hitta rätt inställning nu för min tomt...
 
Jag går också och funderar på 308 eller 220. Har en ganska krånglig tomt med tre etapper på baksidan o framsidan som behöver transportera sig till på en stenbelagd yta. Ca 650 m2.
Det som talar för 308 är att den är ny med den senaste tekniken, battre batteri och design
220 klarar ju mer kvadrat men det känns som att man köper en "gammal" klippare då. Det skiljer ca 3000 på modellerna.

Hjälp mig, vad får man med i teknikväg mm på de olika modellerna???
 
Har också en krånglig tomt, men lite mindre än din. För min del blev det Gardena R40Li (som är som Automower 305, men lite långsammare).

Hade jag haft lite mer budget och vetat vad jag vet idag, så hade jag valt Automower 220 framför Automower 308 och det beror främst på kapaciteten och inte minst klippbredden. På Automower 305/308 och Gardena R40Li/R70Li är klippbredden 17 cm och på A220 22 cm. Det är lite fjuttigt med 17 cm och gör att klipparen måste köra så mycket mer - det syns knappt att klipparen klipper när den åker igenom gräset.

Automower 220 är en grymt beprövad maskin och alla barnsjukdomar är borta. Att välja A220 före A308 är lite som att köpa en ny Volvo V70 Classic i st.f. senaste V60 med all elektronikgrejs. Det där med batteriet skulle jag inte bekymra mig om - jag tycker inte att det verkar som Husqvarna-folket behöver byta batteri i tid och otid.

Med en Gardena R40Li som i princip måste gå 24/7 så hade i alla fall jag föredragit A220 framför A308 om jag haft budgeten.
 
Gardena R160 är samma som A220, finns att hitta ganska billigt.
 
Har du något tips? Enligt prisjakt så är den dyrare än A220, om än marginellt.
 
Gimbal skrev:
Har du något tips? Enligt prisjakt så är den dyrare än A220, om än marginellt.
Såg den på ekohallen väldigt billigt, men var en några veckor sedan. Men är den dyrare så kör på A220.
 
Redigerat:
Vad säger ni om stiga autoclip 127 mot HQ 220? Stigan har 2 cm mer klippbredd men klarar max 1200 kvadrat mot HQ1800. Jag har bara 650 så det borde räcka. Stigan har litiumbatteri och klarar 45% lutning mot HQ:s 35% vilket skulle vara välkommet på min tomt.
Stigan är ett par tusenlappar billigare också men jag vet inte hur kvaliten är mot HQ.
Jag tror man kan ha tre olika klippzoner på båda.


Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.