Hej!

Letar efter gräsklippare till mor. Den senaste hon hade var en Partner och det var ingen vidare byggkvalitet, allt trillade av. Problem med service och reservdelar dessutom. På fem år åldrades den inte med värdighet kan jag säga, nu ligger den på tippen.

Hennes gräsmatta är väl cirka 1200-1500 m2. Hon tycker att det är kul att klippa gräset och är inte rädd för att ta i och få skit på fingrarna, men jag vill ju inte att hon ska slita ihjäl sig därför föreslog jag en självgående, bensindriven.

Har kikat på Stiga, Klippo och nu senast Husqvarna. Har läst att många klagar på Stiga-klipparna, främst verkar det vara Stigas motorer som krånglar. Klippo har jag bara hört gott om. Husqvarna har jag däremot inte hört ett knyst om. Jag är lite nyfiken på Husqvarna LB 48 V. Den har B&G-motor och är självgående och ligger strax under budgettaket. Någon som har erfarenheter av Husqvarnas klippare? Är det bra kvalitet?

Tacksam för tips.

Mvh,
Handjagarn
 
Klippo med hondamotor är min rekommendation.
 
Husqvarna äger Klippo.

Har själv en Klippo Excellent H (Hondamotor) som jag är mycket nöjd med. Skulle köpa samma igen. Tror Excellent SH är samma, fast med drift.
 
Du menar att Klippo ingår i H-Q-koncernen? Har sett att de självgående Klippo-maskinerna är ganska dyra. Klippo Champion kostar ca 5 000, men den är inte självgående.
 
Varför inte en Jet 55 SL om du ändå är inne på husqvarna lite billigare och 14% större klippbredd
kanske lite mer sniken men den lär ju fungera fint.

Själv har jag en ärvd stiga från 1991 som idag startade på andra rycket efter vintern..
 
ironpower skrev:
Varför inte en Jet 55 SL om du ändå är inne på husqvarna lite billigare och 14% större klippbredd
kanske lite mer sniken men den lär ju fungera fint.

Själv har jag en ärvd stiga från 1991 som idag startade på andra rycket efter vintern..
Den fungerar säkert finfint, men den verkar ha aningen sämre byggkvalitet. Morsan hade en Stiga på 80-talet och den gick väl i 10 år om jag inte minns fel. Har dock för mig att den hade en B&G-motor.
 
På min Klippo (2012) står det Husqvarna på en etikett på kåpan.
 
Glöm inte bort Toro med den grymma drivningen i diskussionen.
 
Mina erfarenheter:
Har man en ruffig gräsmatta så finns bara Klippo på världskartan.
Har man en jämn fin och välskött matta så funkar även smäckigare klippare med plastdetaljer, såsom t ex Husqvarna.
Om man inte tycker det är roligt att klippa gräs, och följaktligen tycker att 1 ggn / vecka är fullt tillräckligt, samt har marktyp och väderläge som gör att gräset alltid är mer el mindre fuktigt så fungerar endast mulchning. Uppsamlare/riktat utkast är bara att glömma då det klafsar igen efter 50m.

Jag har en gammal Klippo från -80-talet som jag använder.
Har också en ärvd Husqvarna fr -90-talet, som endast används undantagsvis.
Husqvarnan är smäckig i plast. Farfar har gjort en nödreparation av handtagsinfästningen på en sidan pga sprucken plast. Bensintanken i äkta plast läcker, (gjut-/limskarven håller inte tätt). Tanken är väl iofs en del av B&S-motorn, och ska väl egentligen inte lastas på Husqvarna. Jag har också fått reparera drivningen, (återigen smäckiga plastdetaljer alltihopa). Då kan man också komma ihåg att Husqvarnan hade blivit Best in Class på någon test, och ansågs vara utmärkt av trädgårdsproffs. Förmodligen har man gjort en kortvarig klippjämförelse mellan olika klippare på någon golfgreen. Vilket alltså inte är värt ett piss i verkligheten. En klippare som inte fungerar utan mankemang i åtminstone 10 år är inte värd ett vitten i min värld.
(Farfar köpte Husqvarnan ny och hade den ca 5 år, och den gräsmattan var som en golfgreen.)
 
Jag har en ärvd Klippo Excellent från 1986 och den är helt suverän. Startar på första eller andra rycket och klipper bra trots att gräsmattan ser ut som ett månlandskap. Det enda man måste tänka på är att spola rent under kåpan ibland, det bygger upp med klipprester där och då fungerar inte mulcher-funktionen som den ska.
 
Husqvarna LB 48 V har en klippkåpa i förzinkat stål och har en stötfångare fram i rostfritt stål. Klippdäcket är tillverkat i ett stycke utan fogar. Detta är väl ingen garant för lång hållbarhet men den verkar vara lite robustare än din 90-talsversion. Tror dock säkerligen att Klippo-maskinerna har bättre kvalitet överlag.

Ingen som använder en modern Husqvarna-klippare?
 
Har sett en del Toro-maskiner på prisjakt, vet dock inget om deras kvalitet.
 
Jag har haft en toro nu i 7 år, nu övergiven för en Automower. Sista två åren har jag fått lämna in den för att drivningen slutat funka, första gången ena sidan, andra gången andra sidan.
Annars har den funkat kanon, i år tryckte jag tre ggr på bensinknappen, och drog igång den på 2 drag, så har det varit varje gång jag startat den, aldrig någonsin några bekymmer. Drivningen är ju den stora grejjen, helt steglös och den går så fort som du själv vill. Min far har haft sin något år längre, samma erfarenhet som mig.
 
En liten parantes husqvarna äger klippo och partner. Och både klippo och husky samt stiga har klippare i alla olika segment. Kontentan är man får vad man betalar för. Förespråkar hondamotorer, tills vi köpte en ny maskin med nya bs motorn på 6, 5 hk. Fungerar mkt bra men kostar samma som med hondamotorer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.