Mejlade Boschs kundtjänst igår kväll. Fick svar nyss.

Hej. Jag köpte nyligen er
robotklippare Indego 10 och upptäckte att den har mjukvaruversion 5.7. Har läst
runt på nätet att det finns en som heter 5.8. Vad är det för skillnad mellan
dessa två och hur gör jag om jag vill uppdatera min
?

Boschs svar:

"Normalt finns ej behov för en software uppdatering med vår INDEGO. INDEGO är dock förberedd till detta. När/om det kommer en software uppdatering i framtiden är roboten förberedd till detta via SDkort slot.

Vi har inte fått någon information om kommande eller aktuell mjukvara."


Mao har man noll koll...
 
frav skrev:
Funkar det med prisgarantin då Cheapy inte verkar ha denna vara lagerförd i butikerna?
[länk]
"Vår prisgaranti gäller befintliga lagerförda varor i vår butik"
Svarar med att citera ett tidigare inlägg:

hc77 skrev:
Lämnade tillbaka min Landroid och köpte mig en Indego på Cheapy för 8500 kr efter prisgaranti gentemot Harald Nyborg. Kändes som ett bra pris
 
M J skrev:
Någon sittter och har väldigt roligt på Harald Nyborg, nu sänkte de 2 kronor så att de hamnar 1 krona under Cheapy igen och utlöser deras prisgaranti :)
Nu -2kr till 9396kr hos Cheapy. 1kr under HN.
 
Eriksgatan
M J skrev:
Antar att du sover nu efter att ha skrivit inlägg hela natten ;), men vill påpeka att du i inlägg #448 som du hänvisar till skriver att skivan är i plast? Min knivtallrik är i metall...
Nu är jag vaken igen...:) Tack M J för DEN informationen. Pusslet är strax lagt. Min klippares knivtallrik är alltså i hårdplast. Jag antar att du nu inte skojar och avser din Gardena handgräsklippare..., så om din Indego har en knivtallrik i metall vilken (hårdvaru)version på klippare har du (86, 78, 76dB)?
 
Eriksgatan skrev:
Nu är jag vaken igen...:) Tack M J för DEN informationen. Pusslet är strax lagt. Min klippares knivtallrik är alltså i hårdplast. Jag antar att du nu inte skojar och avser din Gardena handgräsklippare..., så om din Indego har en knivtallrik i metall vilken (hårdvaru)version på klippare har du (86, 78, 76dB)?
Jag hoppas verkligen att jag inte skojar då jag är övertygad om att den är i metall men skall dubbelkolla för säkerhets skull. Menar du att dina knivskruvar är gängade direkt i plasten eller har du metallgängor ingjutna i plasten?
 
Min tallrik är i plast och det är metall (mässing?) gängor gjutna i plasten.
 
Efter att pratat med kundtjänst i tele så säger de att man kommer att kunna ladda ner nya mjukvaror på deras hemsida. Nämnde då att jag inte hittar att ladda ner 5.8 då jag har 5.7 så säger han att 5.8 är för tyska marknaden och ej kommit ut för den svenska än.
 
Osboda: när jag karterar en "mindre" area och då en kortare avgränsningstråd på ca 150m så funkar den bra...den följer tråden perfekt och mappar ytan men när jag sedan vill göra samma kartering men på hela tomten så....viker den av till vänster direkt...
 
Jag har exakt samma sak hos mig, fick den att klippa bra igår efter att ha kortat kabeln från 400m till ca 300. Satte igång den imorse så vi får se om den hunnit klippa något till jag är hemma om några timmar. SKall bli intressant. Jag misstänker att det har med signalförlusten att göra helt enkelt när kabeln är för lång. Man kanske har tagit rekommendation om 450m i överkant. Är resultatet bra när jag kommer hem skall jag labba lite mer helt enkelt.

Malund71 skrev:
Osboda: när jag karterar en "mindre" area och då en kortare avgränsningstråd på ca 150m så funkar den bra...den följer tråden perfekt och mappar ytan men när jag sedan vill göra samma kartering men på hela tomten så....viker den av till vänster direkt...
 
osboda skrev:
Dina problem är exakt som mina! Har en ny Indigo med 5.8.
När jag beskrev problemet för Bosch kundtjänst bad dom mej, efter ett par självklara kontrollfrågor om min installation, att lämna in till ÅF fvb Bosch servicecenter (i Danmark...). Det skall ta
ett par dagar säger dom, tro det den som vill!
Antar att din maskin liksom min aldrig går på raka spår som den ju skall och att den inte följer tråden vid installation?
Jag har precis samma problem och har pratat med min ÅF (Inwarehouse) idag så nu ska den skickas på service, antagligen till samma ställe som ni.
Min fru suckar och muttrar om att jag borde köpt en HQ istället, men en slumpklippare kommer aldrig att klara av vår trädgård, som visserligen bara har ca 750 kvm gräsmatta men som är delad i två delar med bara en smal (drygt 1 m) öppning i en häck mellan delarna och dessutom har ganska många buskar, träd och odlingslådor m.m.. Några buskar (5 st) har jag gjort öar kring. Andra ligger för långt från kantslingan så de hade jag tänkt att Indegon skulle få köra in i och lära sig undvika så småningom.
 
T
mitt problem med karteringen uppstod när jag tog bort en ö på ca 20m
Han ville inte kartera oavsett hur många återställningar och samtal med bosch. Så jag kopplade in 20m på tråden igen men jag la hela slingan med 1cm imellan så indegon upptäcker aldrig de 20m och karteringen funkade på första försöket och nu klipper han klockrent. Jag har totalt ca 280m.

Då har det inte med signalförlust att göra.
Min gissning är instabil elektronik i laddstationen.

Förövrigt så har jag grävt ner kabel (EQLQ) med ca 7-20cm kors och tvärs över tomten utan att indegon reagerar. (Har även 12v slingor under marksten till bel som inte stör indegon alls)
 
man_dizel skrev:
Jag har exakt samma sak hos mig, fick den att klippa bra igår efter att ha kortat kabeln från 400m till ca 300. Satte igång den imorse så vi får se om den hunnit klippa något till jag är hemma om några timmar. SKall bli intressant. Jag misstänker att det har med signalförlusten att göra helt enkelt när kabeln är för lång. Man kanske har tagit rekommendation om 450m i överkant. Är resultatet bra när jag kommer hem skall jag labba lite mer helt enkelt.
Det borde inte ha med längden på kabeln att göra. Jag har bara 170 meter och har samma problem och jag har läst här inne om de som har 449 meter och som fungerar utan problem. Basstationen ska kompensera för längden så att det inte gör någon skillnad oavsett hur lång eller kort den är. Om lampan lyser grönt ska allt vara ok.
 
Finns det olika laddningsstationer/basstationer och olika utgåvor på elektroniken/(signalsändare) ?
Borde gå att se någon form av revisionnr på de (undersidan).
 
Lekedal skrev:
Jag har precis samma problem och har pratat med min ÅF (Inwarehouse) idag så nu ska den skickas på service, antagligen till samma ställe som ni.
Min fru suckar och muttrar om att jag borde köpt en HQ istället, men en slumpklippare kommer aldrig att klara av vår trädgård, som visserligen bara har ca 750 kvm gräsmatta men som är delad i två delar med bara en smal (drygt 1 m) öppning i en häck mellan delarna och dessutom har ganska många buskar, träd och odlingslådor m.m.. Några buskar (5 st) har jag gjort öar kring. Andra ligger för långt från kantslingan så de hade jag tänkt att Indegon skulle få köra in i och lära sig undvika så småningom.
OBS Följande är ingen fakta utan enbart min erfarenhet.

Jag har installerat de ni kallar "slump" klippare på värre tomter än det du beskriver. Har inte varit något problem. Däremot har jag haft många Indego kunder med problem. Sedan om jag går förbi kundernas trädgårdar så måste jag säga att "slump" klipparna gör ett bättre klippresultat (mattan blir jämnare, sedan blir det fula spår längst slingan med Indegon).
Men självklart är detta nått som Bosch förmodligen kan förbättra med nästa klippare.
Men om man skall gå på min erfarenhet som åf för stiga/gardena/bosch så måste jag säga att det har varit mest problem med Boschen, de skulle enl min mening väntat nått år och förfinat klipparen istället.

Sedan kan jag se säljargumentet och tjusningen i "systematisk" klippning. Anledningen till "" var för att den ej är tillräckligt bra enl min mening. Den missar för mycket och då jag både äger en Gardena R70 och en Indego och för mig så är det många gånger fler stopp med Indegon än Gardenan. Och i mitt fall så löser R70'an tomten bättre än Indegon, resultatmässigt. Självfallet kan det finnas många anledningar till detta men det är min erfarenhet som ägare och säljare av dessa klippare.


Sedan något som man kan ta med lite salt, jag har hört från en källa att skillnaden mellan 5.7 och 5.8 enbart skulle vara lite mer språkval. Men innan man tar detta som fakta så behöver vi mer källor.
 
Jag har varit mycket nöjd med min Indego sedan jag köpte den, men vid dagens klippning märkte jag att den varvade upp vid klippning som den aldrig gjort förut. Den lät helt enkelt mycket mer än vad den gjort tidigare. Är det någon annan som varit med om detta?

Om det är detta som ni andra haft hela tiden när ni haft synpunkter på ljudnivån så har jag full förståelse för denna ljudnivå är inte acceptabel, framför allt inte då det inte varit så vid föregående klippningar som haft mycket bra slutresultat.

Jag har version 5.8.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.