Bob_the_builder
Ska börja ta in offerter på fönster nu och funderar på det här med spröjs på olika fönsterstorlekar. Hur får man dem att linjera på ett snyggt sätt? Om man har två olika fönster bredvid varandra (tex 9/16 och 9/13), hur ska man spröjsa dem för att det ska se bra ut? Hur har ni löst/tänkt lösa det?
 
Ahaaa!!!

ÄNTLIGEN någon som skänker detta en tanke!!

Tittar du på hur man gör på nya hus kommer du se att man går på en metod av typen "en vertikal och två liggande" oavsett fönstrets modulmått. Mycket vanligt även på renoverade hus. Detta leder förstås till att vissa rutor är fyrkantinga, andra liggande (bredare än hög) rektangulära, andra stående rektangulära.

På ren svenska ser det för hemskt ut!!!

Jag gjorde såhär:

1. Be fönsterleverantören faxa en ritning över alla karm-mått. Här syns bågdagbredder, mittposter, karmar etc etc.

2. Med ovanstående som underlag kan du räkna ut synligt glasmått ("mellan spröjsen"). Jag använde ett excelark där jag listat alla tänkbara kombinationer av modulmått (9/13 9/16 etc), fasta karmar, fasta mittposter, antal spröjs etc.

3. Givet detta är det lätt att se vilka kombinationer som ger samma "glasmått". Altandörrar är svåra att hantera eftersom frihetsgraderna är små, dock beställer du dom så att dom linjerar med antingen fasta eller öppningsbara fönster så stämmer det hyfsat.

4. Om du inte är beredd att ändra fönsterbredden kan du utgå från att det inte kommer bli "rätt". Hos oss är det så att av 16 fönster och tre altandörrar är det bara två som passar i befintligt hål (råkade sitta omaka 10-fönster som ersätts med 9-fönster), övriga är antingen bredare eller på ny plats.

Som exempel kan nämnas att för Traryds fönster (måtten skiljer sig några millimeter/centimeter mellan olika tillverkare) är det så att ett fast 8/16 med en vertikal och tre liggande spröjs (S31) passar exakt med ett 9/13 S21 vridfönster.

Hoppas du blir klokare av detta dravel! ;D

 
Bob_the_builder
Jajjemen, det var klargörande! Men, ska man inte kunna överlåta det här jobbet på fönstertillverkaren? En tilltalande lösning jag sett är den spröjsning som finns på A-hus Edsviken på husexpo.
Edsviken.jpg
Detta gör det genast enklare, men en snabbtitt i ett par fönsterkataloger visade att detta inte verkar vara någon standardlösning.
 
Fönstertillverkaren kanske har koll (man är iaf medveten om att man ska göra på detta sätt) men återförsäljaren har knappast tid att räkna på detta och några färdiga tabeller verkar man inte ha - konstigt nog.

 
När jag beställde spröjs till mina fönster (inte standardmönster på spröjsningen, och olika stora fönster) skrev jag ned hur jag ville ha det. Eftersom husleverantörens försäljare mycket riktigt inte ville befatta sig med sådana krångligheter, vidarebefordrade han mitt papper till Elitfönster. När fönstren kom var de precis som jag ville ha dem.

Om fönstren linjerar i överkant, bör nog spröjsningen också linjera med början uppifrån.
 
Bob_the_builder
Då är vi överens! :) Dock måste man ju variera antalet liggande (och stående) pinnar på olika stora fönster och det är de kombinationer av fönster där detta funkar som är själva kärnpunkten.
 
Bob_the_builder skrev:
Då är vi överens!  :) Dock måste man ju variera antalet liggande (och stående) pinnar på olika stora fönster och det är de kombinationer av fönster där detta funkar som är själva kärnpunkten.
Jepp.

Jag kan dra några exempel till, fortfarande Traryd:

9/13 vrid
16/13 vrid
8/16 fast
6/6 vrid
9/6 vrid
6/13 vrid

kan alla fås att "passa ihop" endast genom att ändra antalet spröjs-pinnar. Varje delruta har exakt samma proportioner (förållande mellan höjd och bredd).
 
Men hur gör man om man vill ha spröjs på ett runt fönster? ;)
 
För runda fönster gäller andra regler. Genom en iterativ process jämförs arean på delrutorna med motsvarande brett och högt ickerunt fönster varefter det bäst matchande runda fönstret kan pekas ut.

Eller så skiter man i det och beställer ett så stort man har råd med..... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.