Lekedal skrev:
Jag ger upp nu
Det vore intressant att se någon statistik på hur många klippare som funkar respektive inte funkar felfritt.
Starta en omröstningstråd:mad:
 
eg tok vekk ein del av plenen med 2 øyer og ganske nære klinger ca 30 m so no er eg på 170 m . då virka den slik som beskrevet. følger kanten og har slått plen siden i går kveld. mest for å teste. men ser ut som den har eit system sjølv om den tuller litt på vanskelige plasser.
 
Någon som vet vilka butiker/webshopar som levererar maskiner med senaste mjukvaran (5.8) för tillfället? Har frågat innan men det finns inget sätt att lista ut vad man har i lådan innan man river upp den? Jag tycker det är rätt surt att behöva skicka iväg maskinen för uppdatering, särskilt när man har en bit till ÅF.... någon?
 
INDEGO skrev:
Kan det vara en bug i programvaran eller närheten till grannens slinga som gör att det inte fungerar. Försökte själv att installera en maskin hos en bekant och fick samma problem, men där fanns en annan robot.

Vore bra att få veta om det är programvaran som spökar.
Alla som har detta problem kan väl skriva i tråden så får vi se hur många det blir! Jag börjar!

Bekant med grannrobot.
Vi kan nog stryka teorin om grannvarianten, åtminstone som enskild orsak. Dels utifrån att en annan användare har bekräftat problemet utan att ha en granne med robot, dels även utifrån egna observationer. Jag bad nämligen grannen att stänga av sin slinga utan att det hjälpte...
 
Noppe skrev:
Någon som vet vilka butiker/webshopar som levererar maskiner med senaste mjukvaran (5.8) för tillfället? Har frågat innan men det finns inget sätt att lista ut vad man har i lådan innan man river upp den? Jag tycker det är rätt surt att behöva skicka iväg maskinen för uppdatering, särskilt när man har en bit till ÅF.... någon?
Köpte min hos Hornbach i Göteborg men den funkar inte heller så idag lämnde jag tillbaka fvb serviceverkstad!
Får väl köpa ett levande får istället....
 
Någon som vet om det bara är mjukvaran som skiljer 78 och 75 decibel maskinerna?

Hämtade som sagt ut min klippare för en vecka sedan och fick 2012 78 decibel. Är det bara mjukvaran som skiljer så är det okej men är även hårdvaran ändrad så tänker jag be dem att beställa hem en ny.
 
Hei!
Er her noen som har problem som ikkje har lag ut Øer? Er løysinga å berre å legge rundt kanten av plenen?
 
FIck min Indego igår, ladda den en timme, tog en temporär vanlig elkabel för att få kläm på hur den fungera, misslyckades att "Kartera" då stationen var för snävt satt i förhållande till dom 2 meter man nämner, drog ut strömmen, klippte och skarva hejdlöst för att testa mig fram, slutsatsen är att den fungerar perfekt i alla lägen, den accepterar nu även efter kartering att jag flytta laddstationen dit jag vill ha den och då är den sträckan totalt 2 meter ink. laddare, så nu blir det riktig kabeldragning så då får man se ifall avståndet påverkar negativt eller inte, det blir ca: 225 m kabel istället för 50 som jag testade mig fram med, en liten intressant iaktagelse är att jag efter sista karteringen, flytta en del av stäckans kabel (Helt rak ca: 8 m så att den blev 40 cm breddare) vilket gjorde att klipparen stanna och vände där tråden var innan, kanske inte fattar detta men för mig verkar det som om den på något sätt använder GPS:en då den vände även fast mönstret som den klippte denna gången var annorlunda än testen innan, oavsett det ser positivt ut och denna klipparen har mjukvara 5.8 :rolleyes:
 
Redigerat:
Ni som har skickat in er klippare på service, hur har det fungerat och vilken ÅF gjorde inskicket ?
 
Hur viktigt är märket på kantslingan? Har insett att de medföljande 150m inte kommer räcka, men istf att köpa ytterligare 150m och skarva så kunde jag komma enklare (och nästan billigare, adderar man in skarvarna så gick det jämnt upp) undan genom att köpa en 250m direkt och köra med enbart den. Det är dock inte Bosch, utan troligtvis Gardena eller liknande.
Kommer det fungera, eller måste (/blir bäst) det vara orginalkabeln vid start och slut?
 
tealine skrev:
Hur viktigt är märket på kantslingan? Har insett att de medföljande 150m inte kommer räcka, men istf att köpa ytterligare 150m och skarva så kunde jag komma enklare (och nästan billigare, adderar man in skarvarna så gick det jämnt upp) undan genom att köpa en 250m direkt och köra med enbart den. Det är dock inte Bosch, utan troligtvis Gardena eller liknande.
Kommer det fungera, eller måste (/blir bäst) det vara orginalkabeln vid start och slut?
Jag har sålt Gardena slinga till flera Indego kunder utan problem.
 
Indegoexperten skrev:
Hej!

Jag här här för att bland annat stödja Eriksgatan, jag är en "Expert" på Indego,
Det ni gör på detta forum är att ni skapar förvirringar, vilket är obra. Alla frågor ska gå via: bortredigerad länk
Jag ska däremot bevaka denna tråd och säga till om ni spinner iväg åt fel håll. Samt stötta Eriksgatan som jag tycker gör
ett bra arbete!
Vad vill ni veta? Jag kommer ge raka svar.


Här får du ett skarpt case Indigo experten:
(Sök på mina gamla inlägg så får du en bild av mina karteringsproblem.)

Jag har problem med karteringen och gjort en hel del arbete för att försöka förstå vad problemet är.

Problemet är att klipparen avviker från tråden till vänster efter bara någon meter..trots att alla installationer är gjorda inkl 2m runt om, grön lampa mm Jag har gjort en hel skethög med både fabriksinställningar och deletat gamla kartor efter alla konstens regler.

Gräsytan har formen av ett "U med en smal 1m remsa mellan sidorna som har en yta på ca 300m2 vardera. Totala tomten ligger på 6-700m2. Jag har nu "simulerat" mindre ytor genom att testa sidorna separat., dvs inte hela tomten.

* Karteringen funkar på "högra sidan",
* Karteringen funkar på vänstra sidan
* Karteringen funkar 100% högra sidan och 50% av vänstra sidan dvs ca 150% av hela tomten
* Karteringen funkar inte när man kopplar ihop hela tomten om vi leker med tanken att det motsvarar 200%
Trådlängden för hela tomten är ca 270m tror jag...resp sida har ca 150m...

Jag har lyckats göra fungerande karteringar på alla separata delar av min tomt men inte på hela tomten samtidigt....och då kommer ju fokus på trådlängd, singnalstyrka mm upp som potential felorsak...trotts att jag har grön lampa och att Bosch säger att den skall klara av 450m.

Laddstation eller roboten som påverkas av ökad trådlängd eller...tänker jag fel? Indigoexperten, kan du hjälpa mig att förstå? Min robot klarat inte hela min tomt....bara nästan...

PS 1. Detta är andra maskinen jag testar, fick den utbytt av ÅF.
PS 2. Dr Ost, jag delar din fundering om varför datum finns kvar när man gjort en fabriksinställning.....
 
Någon sittter och har väldigt roligt på Harald Nyborg, nu sänkte de 2 kronor så att de hamnar 1 krona under Cheapy igen och utlöser deras prisgaranti :)
 
M J skrev:
Någon sittter och har väldigt roligt på Harald Nyborg, nu sänkte de 2 kronor så att de hamnar 1 krona under Cheapy igen och utlöser deras prisgaranti :)
Funkar det med prisgarantin då Cheapy inte verkar ha denna vara lagerförd i butikerna?
http://www.cheapy.se/Content_10651_10551__39770_46_11002___ProductDisplayErrorView
"Vår prisgaranti gäller befintliga lagerförda varor i vår butik"
 
Malund71 skrev:
Här får du ett skarpt case Indigo experten:
(Sök på mina gamla inlägg så får du en bild av mina karteringsproblem.)

Jag har problem med karteringen och gjort en hel del arbete för att försöka förstå vad problemet är.

Problemet är att klipparen avviker från tråden till vänster efter bara någon meter..trots att alla installationer är gjorda inkl 2m runt om, grön lampa mm Jag har gjort en hel skethög med både fabriksinställningar och deletat gamla kartor efter alla konstens regler.

Gräsytan har formen av ett "U med en smal 1m remsa mellan sidorna som har en yta på ca 300m2 vardera. Totala tomten ligger på 6-700m2. Jag har nu "simulerat" mindre ytor genom att testa sidorna separat., dvs inte hela tomten.

* Karteringen funkar på "högra sidan",
* Karteringen funkar på vänstra sidan
* Karteringen funkar 100% högra sidan och 50% av vänstra sidan dvs ca 150% av hela tomten
* Karteringen funkar inte när man kopplar ihop hela tomten om vi leker med tanken att det motsvarar 200%
Trådlängden för hela tomten är ca 270m tror jag...resp sida har ca 150m...

Jag har lyckats göra fungerande karteringar på alla separata delar av min tomt men inte på hela tomten samtidigt....och då kommer ju fokus på trådlängd, singnalstyrka mm upp som potential felorsak...trotts att jag har grön lampa och att Bosch säger att den skall klara av 450m.

Laddstation eller roboten som påverkas av ökad trådlängd eller...tänker jag fel? Indigoexperten, kan du hjälpa mig att förstå? Min robot klarat inte hela min tomt....bara nästan...

PS 1. Detta är andra maskinen jag testar, fick den utbytt av ÅF.
PS 2. Dr Ost, jag delar din fundering om varför datum finns kvar när man gjort en fabriksinställning.....
Dina problem är exakt som mina! Har en ny Indigo med 5.8.
När jag beskrev problemet för Bosch kundtjänst bad dom mej, efter ett par självklara kontrollfrågor om min installation, att lämna in till ÅF fvb Bosch servicecenter (i Danmark...). Det skall ta
ett par dagar säger dom, tro det den som vill!
Antar att din maskin liksom min aldrig går på raka spår som den ju skall och att den inte följer tråden vid installation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.