Insåg just att Ikeas nya kök Metod (som vi kommer köra med) har ett djup på 630mm. Vi skulle även vilja ha heltäckande diskbänk, men alla standarddiskbänkar jag sett går bara till 620! Även de varianter som går att måttanpassa verkar bara finna i 600, 610 eller 620 djup. Så då återstår bara helt specialanpassad diskbänk (= dyrt).
Finns det nån annan variant? Kan man köra på ett mindre djup på nåt sätt utan att det ser konstigt ut?
 
Går det inte att låta kaklet gå ner bakom diskbänken så att den hjälper till att fylla ut "hålet" i bakkant om man lägger den i linje framtill?

Vi kommer få samma problem när vi gör i ordning vårt kök, för vi har en 40 år gammal diskbänk som vi kommer använda.
 
Ja det var ju en intressant idé, att försöka få kaklet att bygga en cm, det kanske räcker?
Måste mäta lite, men ett bra förslag! Hade ju varit najs att klara sig med 620...
 
Djup 630mm är inget problem finns flera som tillverkar utan att det kostar skjortan. Leta på Google.
 
Lenasv skrev:
Djup 630mm är inget problem finns flera som tillverkar utan att det kostar skjortan. Leta på Google.
Jag har letat, men inte funnit någon. Du får gärna hänvisa till någon som du vet?
Det närmaste jag kommit är Stalas modell Desire som går att måttbeställa i större storlekar, men den ligger rätt högt i prisklass.
 
T.ex Agelito har. Kolla på google så hittar du säkert fler :)
 
Lenasv skrev:
T.ex Agelito har. Kolla på google så hittar du säkert fler :)
Vad får dig att tro att Agelito kan leverar heltäckande diskbänkar i specialmått utan att det kostar skjortan? Senast jag hade kontakt med dem (i februari) så levererade dom diskbänkar från dom vanligaste tillverkarna, vilket borde innebära att mått som inte finns som standard borde bli dyrare även via dom.

Till frågan så tror jag det är svårt att hitta en bänk med 630 mått utan att du får göra en specialbeställning och därmed att det blir dyrt. Det billigaste alternativet är nog att försöka bygga ut 1 cm i bakkant med något...
 
perkaby skrev:
Vad får dig att tro att Agelito kan leverar heltäckande diskbänkar i specialmått utan att det kostar skjortan? Senast jag hade kontakt med dem (i februari) så levererade dom diskbänkar från dom vanligaste tillverkarna, vilket borde innebära att mått som inte finns som standard borde bli dyrare även via dom.

Till frågan så tror jag det är svårt att hitta en bänk med 630 mått utan att du får göra en specialbeställning och därmed att det blir dyrt. Det billigaste alternativet är nog att försöka bygga ut 1 cm i bakkant med något...
Ja det stämmer som du skriver att de säljer diskbänkar från flera olika tillverkare, tror inte de tillverkar något själv. Och eftersom det är en webbutik så borde priset vara betydligt lägre jämfört med andra som säljer diskbänkar och bänkskivor.
Köpte du en rostfri diskbänk, eller vad valde du?
 
Lenasv skrev:
Ja det stämmer som du skriver att de säljer diskbänkar från flera olika tillverkare, tror inte de tillverkar något själv. Och eftersom det är en webbutik så borde priset vara betydligt lägre jämfört med andra som säljer diskbänkar och bänkskivor.
Köpte du en rostfri diskbänk, eller vad valde du?
Ja, jag köpte en måttbeställd Stala Seven med två normala hoar via Hornbach då dom hade bäst pris på både diskbänk och bänkskivor från LG Colletion när jag tittade. Jag köpte diskbänken till det pris som står som exkl. moms i Stalas ritprogram (men självklart inkl moms). Vi tittade först på att köpa en diskbänk med en liten låda och en stor låda som fyller ut ett helt 80 bänkskåp, men eftersom kombinationen inte är standard så märkte vi snabbt att det skulle bli väldig dyrt i fall vi skulle specialbeställa en sådan.
 
Lenasv skrev:
T.ex Agelito har. Kolla på google så hittar du säkert fler :)
Jag har nu fått offert från Agelito och precis som perkaby skriver så är dom återförsäljare av de vanliga diskbänksleverantörerna, så 630-mått innebär specialanpassning vilket innebär prislappar på 10.000 och uppåt.

Det får nog bli att försöka köra på 620 och bygga ut.
 
Om du inte monterar skåpen med skenan kan du få dem närmare väggen, genom att flytta monteringsbeslagen och ta bort klossarna i nederkanten. Se monteringsanvisningen för skåp rygg mot rygg.
 
ja73 skrev:
Om du inte monterar skåpen med skenan kan du få dem närmare väggen, genom att flytta monteringsbeslagen och ta bort klossarna i nederkanten. Se monteringsanvisningen för skåp rygg mot rygg.
Är det Ikea Metod du menar? Är inte bänkskivan 63cm i vilket fall eller tänker du att man kör ett annat djup på den?
 
Min far hade liknande problem, som löstes med en trekantig profilerad eklist där ett spår frästes i underkanten som passade i motsvarande uppåtstående bakkant på diskbänken. Lackad list och mjukfog mot kaklet. Blev riktigt snyggt. Dock är ju listen lite utsatt för vatten där så man får väl ha mental beredskap på att byta ut den.
 
Ja jag menar Ikea Metod. Om man monterar skåpen närmare väggen som jag skrev så kan man nog kapa djupet på bänkskivan lite.
 
Nu kan man beställa en heltäckande diskbänk från Stala, som passar till Ikeas bänkskivor. Vi har just beställt en som är 63,5 cm och 40 mm hög. Passar till Ikeas Laminatskivor, men man kan välja 30 mm också. Hyffsat pris runt 5000 kr för 2 hoar hemlevererat och klart. Man anpassar en själv i deras ritverktyg, men de säljer inte till privatpersoner. Men många stora byggvaruhus gör det. Vi valde att köpa från nätbutiken, Fondamenta. Snabb och bra service. Betalar gör man efter leverans. Känns tryggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.