Hej!

Gör ett försök här eftersom jag inte vet vart jag ska vända mig :(

Har en åkgräsklippare. På förgasaren sitter det som ett litet fastgjutet rör på ca 2-3cm. På detta rör sitter en gummiplupp som man trär på över. (Svart gummi).

Detta har spruckit vilket innebär att bensinen droppar ur när gräsklipparen står still. Droppar betydligt snabbare när den är igång.
Så fort förgasaren får bensin i sig så droppar det.

Vart kan man hitta gummipluppar eller någon annan lösning?
Har kollat igenom sprängskissen men hittar inte denna del.
 
Har tyvärr ingen bild. Men en gummiplupp som man trär över ett liter rör. Diameter ca 1cm.
 
Med reservation för att jag kanske totalt missuppfattar. Skulle det funka med en kort slangstump pluggad med lämplig bult och två slangklämmor?

Det enklaste är väl annars att kontakta en serviceverkstad för ditt märke och köpa en ny plupp.
 
Nja, utrymmet mellan rör och motor är ca 1cm. Så blir svårt med slang då den inte kan böjas på så kort avstånd. Men tanken var god.

Tänk som en fingerborg som man trär på. Den är antagligen i gummi för att det är så tajt.

En tanke var att ta epdm duk (gummi duk) och klippa till tillsammans med slangklämma.

Försöker också komma på funktionen. Vad är meningen med att kunna ta bort gummit för att det sedan ska droppa ut ur förgasaren?
Det flödar på hela tiden, så förgasaren blir aldrig tom på bensin.
 
Ripper500 skrev:
Nja, utrymmet mellan rör och motor är ca 1cm. Så blir svårt med slang då den inte kan böjas på så kort avstånd.
Men då borde det väl kunna funka med 1 cm "slangutstick" pluggade med 1 cm "bultbit"? Fast det är ju lite svårt att ge kloka förslag när man inte ser det framför sig. Lämplig gummibit med slangklämma borde nog också funka. Skulle man kunna stoppa in någon form av "kork"? Några varv vulktejp kanske...
 
Ska försöka ta en bild ikväll :)
 
Vulktejp borde fungera om du kan linda det runt röret.
 
Ja det låter som en vettig lösning.
Vart kan man köpa den? Förutom på biltema.
 
Hittade på claes ohlson. :)

Blir till att testa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.