hahalj
Har en tomt med knappt 2000 kvm ojämn gropig mossig gräsmatta och en 15+ år gammal Stiga 46 cm bred med små hjul utan självgång så det tar sin lilla tid att klippa... Funderar därför på att skaffa en större maskin, 53 eller 56 cm bred, självgående då såklart. Mulcherklippning får det också bli, finns ingen anledning att hålla på att samla upp och tömma klippet.

Undrar då om hjulens storlek, har sett att vissa fabrikat o modeller har större bakhjul än framhjul. Vad skulle fördelarna vara med det?
 
I praktiken ingen alls för om det vore signifikant bättre skulle alla klippar vara byggda på det viset....

Man skulle ju kunna tänka sig att ett större hjul ger bättre grepp och rullar bättre över ojämn mark men isåfall ska ju dessa hjul sitta fram eftersom det är där drivningen skall sitta......men stora hjul fram ser ju knas ut så ingen vill väl bygga en sådan....:)
 
Jag ville ha en klippare med drivningen bak, särskilt som jag ibland kör med uppsamlare. Men, bakhjulsdrift ställer ju till det när man vänder. Lösningen blev en Husqvarna lc46, den har ett handtag som man styr farten på drivningen med. Släpper man det så slutar den driva.

Är riktigt nöjd med den maskinen, går att välja på att köra mulcher eller uppsamlare. Jag kör uppsamlare på baksidan kring sandlådan och altanen sen mulcher på resten!
 
hahalj
Ok, tack för svar. Får se vad det kan bli för nån. Då blir hjulen inte avgörande, mer än att det måste vara framhjulsdrift.
 
Framhjulsdrivet är inget krav om du har som på min :) skönt att kunna reglera farten också!
 
hahalj
Förvisso, men vill inte ha uppsamlare. Stor klippbredd min 53 cm, enkel, kraftfull, pris max ... kanske 4-5000:-? Även hustrun och tonårsbarnen ska kunna starta och köra den... En Husqvarna LC 56 som motsvarar din LC46 känns overkill, en Jet 55 SL matchar nog bättre.
 
Tillverkarna brukar ju hävda att stora hjul bak gör att klipparen blir lättare att manövrera vid lyft och vändningar om man har ojämn gräsmatta, men jag vet inte jag. Tycker inte det är några större problem med likstora hjul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.