Har en fråga som jag inte kan hitta svar på själv.

Har en byggnad (förrådsbyggnad) på strandskyddad mark på en näringsfastighet som har förfallit till att bara bestå av grundmur och tre murade väggar.

Byggnaden är inritad på fastighetskartan hos lantmäteriet.

Vad gäller för att jag ska få återuppbygga byggnaden?

Var kan jag läsa dessa regler?

Tacksam för alla ledtrådar :confused:
 
Jag tror att man måste ha rivningslov för att riva.. innan dess så är det nog inte rivet officiellt.
Om du har grunden borde du kunna renovera byggnaden.
Kolla med dom som har hand om bygglov och byggen i din kommun..innan du gör något annat.
 
O
Att renovera byggnaden till sin ursprungliga glans borde inte bygglov behövas. Dock får du inte ändra något.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Väck inte den björn som sover!!!
Börja med att lyssna med nån jurist INNAN du pratar med kommunen!
 
Tyvärr vet väl inte juristen om det är rivet eller inte. ;)
Vill man renovera något till ursprunget och det inte räknas som rivet , då är det inga problem.
Renoverar han något rivet.. då är det väl svartbygge , och det är väl bara dom som har hand om byggnadslov på kommunen som vet hur det ligger till med det ?
 
Begär ut vad kommunen har för papper på fastigheten samt kolla på Lantmäteriet
 
OBS, att om du renoverar utan bygglov så får du i princip bara återställa byggnaden!

Om denna strandbyggnad har använts som förråd så får du inte renovera den till en sommarstuga utan bygglov.
 
O
Ungefär det jag skrev... fast med andra ord:p
 
Jag har fått ett svar ifrån Boverket idag.
"Byggnaden betraktas som riven när samtliga byggnadsdelar tagits bort.

Om byggnaden stått övergiven och är förfallen men har väggar och tak så är den ändå inte riven och kan teoretiskt renoveras utan att bygglov krävs. Dock får inga bygglovpliktiga förändringar göras."

Det stämmer väl med vad som sagts tidigare här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.