...en redan målad skarvspackling spricker vid ommålning?

Innervägg, OSB, Gipsskiva (förskjuten), grundmålat efter spackling (ingen synlig defekt i skarvspacklingen).
 
Armerat spacklingen? Stål eller träreglar?
 
Träregel, Osb, gips.
Vävremsa, dock inte jag som har spacklat.
 
Du tillsätter ju i princip lite vatten via färgen och det går in i spackelt. Säkert därför det sprack när detta torkade ur.
 
Använd pappremsa. Helt överlägsen väven..
 
Jo, jag vet att pappremsan är starkare. Men om det var remsan som var boven så borde flertalet skarvar spricka vid målning, inte bara någon enstaka?

Det är därför jag tror att det är något annat "fel".
 
JOW skrev:
Jo, jag vet att pappremsan är starkare. Men om det var remsan som var boven så borde flertalet skarvar spricka vid målning, inte bara någon enstaka?

Det är därför jag tror att det är något annat "fel".
Kan ha varit dålig vidhäftning mellan remsan och spacklet från början vilket visar sig först när vattnet från färgen tränger in.
 
Kan reglarna ha slagit sig och därmed orsakat tillräckligt rörelse i väggen för att spacklet ska spricka?
 
Tänkte slänga ut en teori...

Om väggen har rört sig under vintern alt fuktrörelser så att det finns en inbyggd spänning mellan skivorna.
Men att spacklingen från början är tillräckligt stark för att klara av denna kraft, när man sen tillför fukt genom färgen så blir spacklingen svagare och man får en fin rand under den nya färgen.

Ja, sprickan har inte haft sönder den nya färgen, men syns och känns.
 
Det är inte bara en extra tjock färgkant från rollningen?
Ibland missar man att rolla ut de där extra tjocka färglagren som kan uppstå i kanterna av rollern, och särskilt när den är nyindränkt i färg. (Dränkt är kanske ett lite starkt ord, men ni förstår säkert vad jag menar.;))
 
Nej, tyvärr inte...
Jag kan se skivskarvarna vid golv och tak... (inga socklar/taklister på plats)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.