Hej alla fliseldare!

Jag kommer att börja elda i höst med flis men inser att det där med tid är väldigt svårt att få till.

Min tanke var att bygga ett flishus där jag kunde förvara flisen men jag inser att det inte kommer att hinnas med i sommar. Min fråga är då, kan jag förvara flisen direkt på mark men täckt på något vis så att det inte regnar på högen. Är det någon som har bättre idéer på förvaring så är jag idel öra.

Mvh
Jonas
 
Visst går ju det. Får passa så du inte går för djupt led skopan när du hämtar bara. Är det mycket det är frågan om?
 
Ca 40 kbm, tänkte lägga ut tryckta timmer stolpar för få något som skopan kan glida på.
 
davvethepirate skrev:
Hej alla fliseldare!

Jag kommer att börja elda i höst med flis men inser att det där med tid är väldigt svårt att få till.

Min tanke var att bygga ett flishus där jag kunde förvara flisen men jag inser att det inte kommer att hinnas med i sommar. Min fråga är då, kan jag förvara flisen direkt på mark men täckt på något vis så att det inte regnar på högen. Är det någon som har bättre idéer på förvaring så är jag idel öra.

Mvh
Jonas
Dubbla lager med pressenning i botten så du slipper att det suger upp markfukt. Sen är det väl bra om du hade stöd emot något så du inte bara skjuter iväg högen varje gång du tar en skopa.
 
Funkar det med att täcka med en press eller skall jag försöka få till ett enkelt plåttak?
 
Press fungerar, men det är rätt bra om den inte ligger tät på högen. Kan du slå ned ett par stolpar i ytterkant på högen, så pressen kommer upp från marken men ändå täcker så får du in lite luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.