Hej,

Vi har precis kommit igång med husbygget, och då vi bygger på utomplansområde tog utsättaren inte ut någon höjd på huset vid utstakningen. Detta är helt normalt, men nu ringer markentrepenören till mig och säger att jag behöver vara på tomten senast imorgon för att tillsammans med dom bestämma höjden (eftersom det är valfritt för mig).

Det gjorde mig snabbt nervös! Jag har ingen aning, vad är en bra höjd? Går det att gå på några nitar här eller spelar det ingen roll?

Huset byggs på en plan rektangulär åkerplätt, och jag avser ha huset/altanen i markhöjd men jag behöver alltså bestämma en höjd på huset oavsett. Så frågan är, har ni några tips/saker att tänka på så här i sista sekund?

Vol
 
Mikael_L
Ju högre huset ligger desto torrare håller sig grunden = bra.
På ett ungefär. :)

Ta en liten funderare på:
* Varifrån kan vatten komma, vid t.ex. kraftigt regn eller snösmältning.
* Vart ska vatten ta vägen, rinna undan från huset.
Sätt alltså minst en hushöjd med tanke på dessa två parametrar.

Själv satt jag plattans ovansida på 70cm över vägens nivå, där det finns dagvattenbrunnar osv som i princip garanterar att det aldrig kan bli någon översvämning upp till cellplastens nivå i vår grund.
Sen har vi en granntomt som lite beroende på vad framtida granne tar sig till kan komma högre än vår tomt/grund (den tomten är redan nu lite högre.)
Men det fixar vi lätt genom att slänta ner från vårt hus till den gemensamma tomtgränsen, till en antydan till ett dike, typ.
Och sen rinner det därifrån ut på gatan, ifall det skulle börja komma en massa vatten från granntomten.

Jag är ingen expert på detta, men jag tror att du åtminstone ska ha i åtanke hur vatten rinner, samlas och rinner undan, så du inte riskerar att huset plötsligt står i en sjö.
 
Värt att ha i åtanke är ju också att det förmodligen blir dyrare ju högre upp du vill ha huset eftersom mer fyllnadsmassa går åt. Beror ju lite på hur ditt avtal ser ut, men det går åt mer grus och det är inte gratis.
Annars är det ju nästan bara fördelar att komma upp en bit
 
Det ska/bör luta utåt minst 3 meter från huset åt alla håll. Ska du fylla upp på tomten eller duger nuvarande jord till att göra grsämatta av? Annars tillkommer ju lite höjd där med.

Dock bör din markentreprenör kunna detta också så lyssna gärna med honom/henne. I synnerhet om det är någon som är van att bygga i just det området och därmed kan de lokala förhållandena
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Höjd är beroende på vad du vill ha. Du kan ha huset i samma nivå som gatan eller lägre, men det sätter krav på att du har en väl dränerad grund och på vilket djup dräneringen är.

Jag gjorde som så att jag satte isodrän emot plattan, dränerade längst ner och kopplade på det kommunalt på dagvattenledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.