Hej! Vi ska byta vår bruna träpanel till puts (STO tror jag). Huset är från 1938 och typ funkis. Jag är sugen på vit fasad men då fönstren redan är Stockholmsvita känns det tråkigt med samma färg på fasaden, tror att fönstren "försvinner" för mycket och funderar därför på en vit helt utan inslag av gult. Osmart? Tacksam för synpunkter och tips!! Anna

PS. Annars funderar vi på en ljusgrå puts istället, tips på snygg nyans?
 
Jag såg för ett tag sedan ett hus vars ägare hade gjort som ditt första förslag. Enligt mig såg det förj...igt ut! Fönstren såg bara missfärgat gula ut och den kritvita putsen stack i ögonen... Vit puts (0500-N) kanske skulle kunna funka med en helt annan kulör på fönsten...
Men eftersom ni redan har stockholmsvita (0502-Y?) fönster skulle jag personligen välja något åt 1002-Y som upplevs som vit men konstrasterar mot fönstren.

Lycka till med färgvalet!
 
Vi är i samma dilemma...behöver nåt till våra vita fönster och vår vita ytterdörr....men du har nog rätt,,,kritvit puts blir nog inte så fint....hur är koden du tipsade om? Kall, varm, gulaktig eller åt det blåa hållet? ( Ja, jag är en novis)

Vi har hittat en fin färg på ett befintligt hus,,,kanske ska man knacka på och fråga...

Har också funderat på en ljus ljus ljus grå färg....

Nora
 
Vi har "kritvit" puts men ändå svagt bruten.
Vi bryter av det vita med en röddörr. Vi tycker inte det är för vitt och inte andra heller tydligen då vi får lämna ut färgnr några gånger varje år :)
 
Jag tycker det är jättesnyggt med vit puts...det var bara det att jag var en dumskalle och valde vit dörr!!!

Jessika, vilket färgnummer har ni? =)

Nora
 
Vilket fantastiskt forum detta är! :D Tack för alla svar hittills! Jessica, jag undrar också vad ni har färgkod och fabrikat? Anna
 
Jag kan kolla det efter jobbet. Men det är Silikatfärg och ja tror det ä r Alcro,
men jag återkommer med nummer..
 
Bumpar denna, hade du en färgkod på er "kritvita"?
Mvh/ Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.