Jag har fått berättat för mig att man inte får dra el på murstocken. Är det så? Vi vill ta fram och putsa upp murstocken men blir tyvärr samtidigt av med en massa eluttag och strömbrytare som sitter i väggarna runt stocken.

Kan man t ex bygga upp några cm med gipsplattor på stocken så att man får in pvc-rör längs stocken och kan sätta strömbrytare och uttag och sedan putsa på gipsen så att det fortfarande ser ut som murstock?
 
Rent elektriskt är det nog inga bekymmer men brandtekniskt kanske, man får ju inte ha nått brännbart mot murstocken.
 
Vad används mur stocken till? Har ni olje eldninge eller öppenspis? Eller rent bara ventilation i den?

 
Murstocken används för oljeeldning och öppen spis + planer på att sätta in bras- eller pelletskamin i framtiden.

Om man inte får ha brännbart material mot murstocken undrar jag hur man räknar alla lister, socklar, tapeter osv som sitter mot murstockar runtom i landet.

Gipsplatta mot murstocken borde väl funka i så fall (inte brännbart) och sedan eldragning i denna.

 
Kolla med din sotare, oftast vill dom kontrollera sprickor mm.

Det är sotaren som kan utfärda eldningsförbud... Slå honom en signal och kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.