Vi reparerade bilen förra året på en bilverkstad. Då bilen är gammal och skruttig så sa verkstaden att vi kunde leta efter reservdel själv så behövde vi bara betala för monteringen. Nu har vi lämnat in bilen på verkstaden igen och nu visar det sig att den del de satte dit förra året (katalysator) är trasig.

Företaget vi handlade från lämnar 2 års garanti men när man läser på hemsidan och fyller i reklamationsärendet så verkar det bara som att man kan få en ny del och inte pengarna tillbaka. Dessutom så måste man skicka in den trasiga delen så det är en hel del extrakostnader förknippat med att byta. Först montera loss den trasiga och sedan montera dit den nya.

Då det är en del andra saker som också är trasiga så är det här litegrann det som får det att tippa över till ett beslut att skrota bilen. Om vi hade kunnat få en ny del direkt och monteringen betald så håller vi oss precis under den budget vi satt som ok för årliga reparationer och hinner besiktiga med en ombesiktning istället för en helt ny besiktning med risk för att hitta nya fel.

Företaget har inte hört av sig sedan jag skickade in reklamationsärendet i fredags morse och de tar enligt tonvalsinformationen bara emot reklamationer via hemsidan så jag har inte kunnat prata med någon där.

Vad är det egentligen som gäller vid reklamation? Kan vi kräva pengarna tillbaka eller att de ska bekosta att den nya delen kommer på plats? Känns ju inte som att vi ska behöva åka på en massa extrakostnader för att de säljer defekta delar.
 
Var katalysatorn ny när ni köpte den ?
Om den var ny så låter det konstigt att den gått sönder på bara 1år , dom brukar hålla massor av år eller / mil.
Det kan inte vara så att den har gått sönder pga. följdfel.... att eran bil har läckt ut olja i katalysatorn och på så sätt har den gått sönder (dom tål inte så mycket olja där)
Vet tyvärr inte vad som gäller vid reklamation av bildelar..:confused:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
På vilket sätt är katalysatorn trasig? Har den slutat fungera eller har den rostat sönder?

Sen betyder ju inte "2 års garanti" att de garanterar att den håller i 2 år. Det betyder snarare att om det fanns nåt fel på den från början så byter de ut den utan kostnad inom 2 år.
 
Nerre skrev:
På vilket sätt är katalysatorn trasig? Har den slutat fungera eller har den rostat sönder?

Sen betyder ju inte "2 års garanti" att de garanterar att den håller i 2 år. Det betyder snarare att om det fanns nåt fel på den från början så byter de ut den utan kostnad inom 2 år.
Ska man vara riktigt kinkig, och tala i allmänna termer så har faktiskt återförsäljaren rätt att försöka laga produkten.
Inte för att jag tror att någon har ambitionen att försöka laga en katalysator, men:)

I övrigt blir det nog svårt att få företaget att bekosta bytet eftersom de inte haft något att göra med monteringen, utan bara sålt produkten, men försöka går ju.

Jag ställer mig också tveksam till att katalysatorn är (kärn)problemet här(förutsatt att den var ny när ts köpte den), och därmed blir det nog tyvärr ännu svårare att få något från försäljaren.
 
Vad har hänt med den? Är det innehållet som har lossnat? Visar den fel värde?
 
Kan dra mitt exempel.

Jag köpte en drivknut från Skruvat.se

Monteras på bilen av en verkstad. Så det är inget fel på utförandet (en nära vän, och jag vet att han är duktig).
Efter ca 2 mil så spricker hela skiten. Jag får bilen bärgad och lagad.

Skruvat.se betalade bärgaren, reparationskostnaden samt den nya delen.

Allt som de enligt lag måste göra.
 
Men om katalysatorn tex. har gått sönder pga. 4liter motor olja har runnit in i den så borde inte återförsäljaren bekosta någonting.
Har däremot själva insatsen/beläggningen spruckit eller den har gått sönder i en skarv då borde Ts få en ny på garantin
.Och jag vet ej vad som står i lagen om bärgare osv..:confused:
Vi vet ju bara att den är trasig just nu , men om Ts skriver vad det är för fel då kanske vi kan slå våra kloka ihop och hjälpa honom / henne.:)
 
Micro skrev:
Men om katalysatorn tex. har gått sönder pga. 4liter motor olja har runnit in i den så borde inte återförsäljaren bekosta någonting.
Har däremot själva insatsen/beläggningen spruckit eller den har gått sönder i en skarv då borde Ts få en ny på garantin
.Och jag vet ej vad som står i lagen om bärgare osv..:confused:
Vi vet ju bara att den är trasig just nu , men om Ts skriver vad det är för fel då kanske vi kan slå våra kloka ihop och hjälpa honom / henne.:)
Självklart skall det vara fel på delen och inte ett handhavande fel.

Men ja, TS har lite luddig formulering, så det är svårt att yttra sig i frågan.
 
Ja tyvärr är jag inte så bra på att formulera mig angående bilar. Har en förmåga att hela tiden säga kompressor istället för katalysator så jag känner mig duktig som får till rätt namn...

Vad som är trasigt vet jag faktiskt inte utan går bara på vad verkstaden säger och de uttryckte det som att det ligger och skramlar inne i katalysatorn. Den är monterad på en verkstad med bra rykte.

Delen är ny, det är skruvat.se jag handlat på så oobums inlägg ger ju lite hopp. Problemet nu är att det verkar omöjligt att föra en dialog. Jag skrev i returärendet att jag inte ville ha en utbytesdel om de inte också stod för kostnaderna med bytet. I så fall ville jag hellre ha pengarna tillbaka. Nu verkar de trots detta ha skickat en utbytesdel idag. Jag försökte ringa igår men om man väljer returärenden så blir man ju bara hänvisad till webben. Skickade också mail igår om att jag absolut inte ville ha en ny del utskickad innan jag hade fått svar på mina frågor i ärendet men det verkar helt omöjligt att ha en dialog.
 
Om det skramlar i den så har nog keramiken gått sönder...men det är ju alltit ett steg i rätt riktning om man får en ny på garantin. Hoppas det löser sig för dig.:)
 
oobum skrev:
Kan dra mitt exempel.

Jag köpte en drivknut från Skruvat.se

Monteras på bilen av en verkstad. Så det är inget fel på utförandet (en nära vän, och jag vet att han är duktig).
Efter ca 2 mil så spricker hela skiten. Jag får bilen bärgad och lagad.

Skruvat.se betalade bärgaren, reparationskostnaden samt den nya delen.

Allt som de enligt lag måste göra.
Men är detta verkligen sant? Att omkostnader och arbete kring en falerande del ska ersättas av säljaren av denna del? Magkänslan säger mig att lagen inte tycker så, men jag har gärna fel. Hur uttrycks detta i konsumenköplagen (antar jag att det är frågan om)?
 
MathiasS skrev:
Men är detta verkligen sant? Att omkostnader och arbete kring en falerande del ska ersättas av säljaren av denna del? Magkänslan säger mig att lagen inte tycker så, men jag har gärna fel. Hur uttrycks detta i konsumenköplagen (antar jag att det är frågan om)?
Jag dubbelkollade detta med ARN och min lokala konsumentvägledare. Och är det kostnader som har uppstått av den fallerande delen så har de skyldighet att ersätta detta. Tex Bärgare, byte av den trasiga delen.

Men inte hyrbil eller andra kringkostnader.
 
Relativt vanligt att säljare försöker smita från att betala omkostnader, men du har rätt att få ersättning för extrakostnader som den trasiga delen orsakat dig. Fick nya däck av Bythjul.se pga att dubben lossnade i de gamla (känt fel på Pirellidäck). De meddelande att de inte ersätte montering. Struntade i det utan skickade krav på monteringskostnaden tillsammans med utdrag ur konsumentlagstiftningen. De betalade utan att bråka. Gäller att stå på sig bara.
 
Tack så mycket för era svar. Vi har fått delen men jag har inte hämtat ut den ännu. Han jag haft kontakt med på kundtjänst jobbade visst sin tredje dag när han fick ärendet och han skulle ta hjälp av någon och sedan har jag inte hört något. Men då ska jag definitivt stå på mig.
 
sandhall skrev:
Relativt vanligt att säljare försöker smita från att betala omkostnader, men du har rätt att få ersättning för extrakostnader som den trasiga delen orsakat dig. Fick nya däck av Bythjul.se pga att dubben lossnade i de gamla (känt fel på Pirellidäck). De meddelande att de inte ersätte montering. Struntade i det utan skickade krav på monteringskostnaden tillsammans med utdrag ur konsumentlagstiftningen. De betalade utan att bråka. Gäller att stå på sig bara.
Övar du möjligen kvar det utdraget eller vet var jag kan hitta det? Så kan jag bifoga det i mitt nästa mail.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.