M J skrev:
Det är väl knappast en hållbar lösning om samtliga maskiner skall skickas in för uppdatering varje gång det kommer en ny version? 5.8 lär knappast vara den sista...
Instämmer. Borde komma upp en rutin på www.bosch.se om hur man uppdaterar de
 
mortimer skrev:
Instämmer. Borde komma upp en rutin på www.bosch.se om hur man uppdaterar de
Det var väl grejen med SD-kort platsen? Att man själv skulle kunna uppdatera f/w via den.
 
Waxinator skrev:
... Bosch i tidigare försäljningsblad uppgav att en 300 m lång lina skulle medfölja vilket sedermera blev en 150 m i stället.
Det verkar finnas två versioner av paketering.
1x150m kabel & 2x150 klammer: 0600 8A2 000
2x150m kabel & 4x150 klammer: 0600 8A2 100
 
Då jag startade min Indego för c.a 15dagar sedan, passade jag på att sätta en elmätare innan signalgivaren. Tänkte att de kunde vara kul att se vad Maskinen drar på en säsong. Nu har den varit ansluten i 365tim och dragit 7.57kw i snitt tot. förbrukning c.a 20w i tim. Maskinen körs c.a 3dagar i v och 9-10tim åt gången. Jag har säkert kört lite extra vissa dagar i början för att se att allt fungerar.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Jag håller på att lägga ut avgränsningslinan just nu och fick slut på pinnar :/ Vad tror ni om att använda tältpinnar för 1/5 av den totala avgränsningslinan? Skulle det störa signal eller något?
 
Hej du kan köra med tältpinnar, se till at de är bra ner spikade bara så inte knivarna slår i. Jag skulle annars ta en vass spade och snitta en skåra längs med tråden på de ställen som du kan göra det. Allt för att slippa spika.
Timpalimpa skrev:
Jag håller på att lägga ut avgränsningslinan just nu och fick slut på pinnar :/ Vad tror ni om att använda tältpinnar för 1/5 av den totala avgränsningslinan? Skulle det störa signal eller något?
 
okej tack!
Kan väl passa på att fråga dig också om knivarna. Jag vände på gräsklipparen och såg att knivarna "sitter löst". Dom är såklart iskruvade, men går att snurra på alla 3 knivar. Ska det vara så eller ska ja skruva fast dom?
 
Dom skall vara lösa för att kunna rotera/vinklas vid ev påkörning av större föremål. Knivarna fälls ut när knivmotorn startar.
Timpalimpa skrev:
okej tack!
Kan väl passa på att fråga dig också om knivarna. Jag vände på gräsklipparen och såg att knivarna "sitter löst". Dom är såklart iskruvade, men går att snurra på alla 3 knivar. Ska det vara så eller ska ja skruva fast dom?
 
Har ett par relevanta frågor till Bosch-support som säkert läser detta forum.

När släpps möjligheten för oss användare att tanka ner ny programvara och visning av uppdateringsinfo?
Hur kommer själva handhavandet med att göra en uppdatering att fungera?
Kommer det att finnas nya tillbehör till Indegon? (Spekuleras en del)
Vad är rekomenderat minsta avstånd till en granne som också har en Ingego kontra annat fabrikat?

Svaren kan säkert förmedlas hit till forumet på något sätt. Synd att ni inte kunde få vara kvar här på forumet och svara direkt på allas funderingar.

Tack på förhand.
 
Timpalimpa skrev:
okej tack!
Kan väl passa på att fråga dig också om knivarna. Jag vände på gräsklipparen och såg att knivarna "sitter löst". Dom är såklart iskruvade, men går att snurra på alla 3 knivar. Ska det vara så eller ska ja skruva fast dom?
Lite som Eriksgatan menade med sitt "utbrott" tidigare, inte mer än ett par tre sidor tillbaka är de lösa knivarna behandlade. De flesta klippare av rakbladmodell (HQ, Bosch, Landroid, ...) har lösa knivar på en skivtallrik som slungas ut av centrifugalkraften. det gör att slår kniven i något hårt ger den sig i stället för att gå sönder bl.a. De går m.a.o. inte att dra fast dem även om man försöker. Den enda klipparen som jag vet är annorlunda är Biltemas som har fyra fasta rakbladsknivar på sin skiva. Vad som händer om de slår i något hårt kan man ju lätt gissa, en ägare beskrev att hela skivan gick sönder till och med.
 
Eriksgatan skrev:
Hej Lekedal!Alltid trist när förväntningarna är stora och det inte fungerar "out of the box". Elledningar inducerar ju förvisso magnetfält som förstås alltid kan orsaka störningar, men jag antar att du avser en nedgrävd helt vanlig ingående elledning till din fastighet? Tja, i så fall delar du väl det med nära 100 % av alla fastighetsägare som byggt ett hus de senaste 30 åren inkl. mig själv så det är inget unikt. Skulle det störa begränsningskabeln skulle inga robotklippare av några fabrikat bli sålda alls, så jag rekommenderar inte att du som första åtgärd gräver upp er ingående elkabel... felet finns troligare någon annanstans. Jag har läst alla dina inlägg men inte riktigt sett att du lyckats radera kartan som alltid skapas vid den mycket korta karteringstur klipparen har tagit. Du har antagligen också testat den omstartprocedur som finns beskrivet tidigare här i tråden(?): [länk] Pröva att göra om detta men växla de två sista stegen. Låt alltså inte klipparen stå i laddstationen när du gör detta. Stäng alltså av strömmen till laddstationen i minst 10 sekunder, sätt i sladden igen, konstatera att du har fast grönt i laddstationen och sätt först då dit klipparen (med den röda nyckeln i) och starta den. Berätta hur det gick.
Hej!

Tack för ditt svar! Nej, det är inte den ingående elledningen till fastigheten utan en kabel från huset ut till en uteplats i trädgården. Men det ska ju inte spela någon roll. Precis som du säger borde det fungera ändå.

Jag har raderat kartan flera gånger, även då den säger att den inte sparat någon. Jag har också testat omstartproceduren men inte att växla de två sista stegen. Ska ut och testa nu igen. Kom precis hem från jobbet och har inte hunnit våndats över min icke-fungerande splitternya robotklippare ännu. I morgon ska jag göra ett försök med supporten (om det inte magiskt löser sig ikväll) och jag måste ändå ta kontakt med återförsäljaren eftersom jag saknar de extra knivarna som ska finnas med.
 
Varför kan min nya Indego inte installera sej?
Den vägrar arr följa tråden och kör bra unt i stoora vida väntersvängar!
Köpte den i förrgår, senaste mjukvaran (.8) och jag har 800 kvm gräs med 300 meter tråd inkl 8 öar.
Idag lämnade jag in maskinen till ÅF, enl Bosch skall den till serviceverkstad för reparation!!!
Frustrerande!!
 
osboda skrev:
Varför kan min nya Indego inte installera sej?
Den vägrar arr följa tråden och kör bra unt i stoora vida väntersvängar!
Köpte den i förrgår, senaste mjukvaran (.8) och jag har 800 kvm gräs med 300 meter tråd inkl 8 öar.
Idag lämnade jag in maskinen till ÅF, enl Bosch skall den till serviceverkstad för reparation!!!
Frustrerande!!
Välkommen i gänget. Vi är många med exakt samma problem men det finns tydligen inget svar på frågan. Jag har försökt i ett par dagar nu, både i praktiken och genom att söka och fråga här, men det enda jag får fram är rensa kartor, återställ fabriksinställningar, gör om etc. Det kan börja fungera helt plötsligt tydligen... Men jag lär få göra som du, skicka tillbaka den och be till gudarna...
 
Nu kastar jag ur mig en ren chansning, men OM nu Indegon ändå på något sätt använder sig av GPS'n så vet jag att vanliga hand-GPS'er som legat väldigt länge, eller flyttats långt sedan den användes sist (eller är helt ny) kan behöva ligga påslagen uppemot en kvart tjugo minuter med fri ostörd sikt mot himlavalvet för att överhuvudtaget lista ut var sjutton den är. KANSKE är det något sådant som tokar sig? Fast då borde det iofs ordna sig av sig självt om den bara får stå och fundera tillräckligt länge innan man kör en kartering. Så det är antagligen inte detta, dessutom borde klipparen själv kunna meddela att den inte fått en fix istället för snurra i väg planlöst. Ah well...
 
Oh, nu petade du nog i ett getingbo, ta skydd säger jag bara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.