Vet inte om man kan kalla det att vi har blivit lurade men vi köpte vårat hus i januari iår.
Enligt säljare och mäklare hade huset trekammarbrunn, nu har det visat sig att det inte är så. Någon som har något bra tips på hur vi ska göra? Vem ska stå för det? Man skulle ju vilja ha någon ersätting eftersom det endå är en rätt stor kostnad att göra om brunnen... Den är ju inte godkänd som den är nu.
 
I din undersökningsplikt ingår det att undersöka förhållandena för trekammarbrunnen, vilka åtgärder har du vidtagit där?
Enda kan väl KANSKE vara om säljaren fått påbackning från någon myndighet att brunnen inte var godkänt och hållt inne med detta. Men samtidigt är det information som bara finns ett telefonsamtal bort.
Har brunnen dessutom några år på nacken så får man som husägare räkna med att livslängden på brunnen är begränsad, samt att den typen av avfallsanläggning kan få restriktioner på sig från myndigheter.
 
Vi kollade aldrig upp det där med brunnen eftersom dom sa att det var gjort. Hade varit en annan sak om det hade varit något fel på den, då hade vi väl fått skylla oss själva att vi inte kollade. Men när dom säger att det är bytt, det är ju bara ljug. Förstår du hur jag menar?
 
Står det i prospektet och på andra ställen? Isåfall hade jag krävt någon form av ersättning.

Skulle det gå till domstol så tror jag att ni skulle förlora eftersom det ingår i undersökningsplikten, men ni kanske kan förhandla er fram till en ersättning ändå.
 
M
Vad är det ni har nu istället för trekammarbrunn?
 
Är det enkammarbrunn? Vad står det i objektsbeskrivningen?
Tyvärr tror jag ni inte har något att hämta i och med att det bara är att lyfta på locket för att se vad det är för brunn.
 
Det är en enkammarbrunn. När vi köpte så var det två meter snö på brunnen. När det försvunnit insåg vi att den var full, det var så vi upptäckte det.
Det står trekammarbrunn i köpekontraktet.
 
O
Jag tror att det finns ett case i det här fallet.
Då ägaren i det här fallet har tydligt utlovat en 3-kammar brunn. Förvisso så ingår brunnen i ens undersökningsplikt...
Att det är 2m snö ovanför spelar ingen roll. Men om säljaren har kommit med en tydlig utfästelse så minskas undersökningsplikten.
Jag kan ha fel.
 
Stod det att avlopp var godkänt eller bara att det var trekammarbrunn? Oavsett så tycker jag att mäklaren har brustit rejält här.
 
Står det trekammarbrunn i köpekontraktet så tycker jag absolut att ni har ett case. Står det något mer om avloppssystemet och dess skick? Klipp gärna in formuleringarna från kontraktet.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ja, står det i kontraktet att det ska vara en sån brunn, så kan det kanske finnas nått att hämta.
Men att det var två meter snö gör varken från eller till, det är ju bara skotta undan å titta.. :)
Sen vilken storlek nån form av ersättning skulle uppgå till antar jag baseras på ålder på brunnen, samt om det ens är godkänt med trekammarbrunn där den ligger idag.
 
Har du dock ingen skriftlig utfästelse från säljaren där det står att det är en godkänd trekammarbrunn, så hade inte jag vågat dra de vidare till tinget. (det är väl i princip det enda som gör att man skulle våga hoppa över att besktiga en så viktig del på en fastighet)
Du kan alltid prova att kräva säljaren på ersättning, skäms han går han kanske med på det iaf.

Men du bör vara medveten om att du inte fullgjort din besiktningsplikt, vilket ligger dig i fatet.
 
Hemmakatten
Är du riktigt säker på att det bara en enkammarbrunn? Om man inte har sett sådana tidigare kan det framförallt på betongavskiljare vara lätt hänt att missa att det är en trekammarbrunn.
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
Om det står i kontraktet så tror jag det går före/upphäver undersökningsplikten.
Men det här är inte riktigt mitt område, så kanske någon annan kan bekräfta/dementera.
 
Beställ tömning av brunnen först. När de pumpat ur ser du om det är en knökfull trekammarbrunn eller en enkammarbrunn... Facken ligger en bit ner i brunnen så är den full kommer du inte att se dem. Alternativt kan du sticka ner ett skaft eller nåt och röra om och se om du träffar en vägg.
Glöm inte att tömma septitank på samma gång när pumpbilen är där, det brukar inte kosta något extra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.