D
Har ett altanräcke där det ligger en tryckt 145x45. Räcket är ganska gammalt (10 år?) men jag tycker underhållet är helt hopplöst. Varje år flagar färgen helt och man får skrapa och måla om. Måla är ju inte min favoritsysselsättning, så finns det något sätt att få det att sitta bättre? Har använt oljebaserad utegrund och fönsterfärg tidigare. Någon har sagt att täcklasyr skulle vara bättre?

Alternativt funderar jag på att klä in överliggaren med en plåt, men funderar på om det skulle få det hela att se klumpigt ut.

Räcket sitter på sydsidan så jag antar att vatten som samlas på överliggaren tillsammans med starkt solsken blir ganska påfrestande för färgen?
 
Byt till vanligt obehandlat virke så tror jag färgen sitter bättre. Tryckt virke skall man ju vänta ett par år med att måla eftersom det är massor av kemikalier i det. I ditt fall kanske det aldrig har fått chansen att torka ordentligt?
 
D
Jo, jag tror också att tidigare ägare hade för brått att måla det hela, då de tyckte det var fult att ha det omålat. Men jag tycker att nu efter så lång tid, så borde det ha torkat ut tillräckligt, även om det varit målat, speciellt med tanke på hur mycket det har flagat (och därmed varit till stora delar "omålat").

Att byta ut överliggaren låter ganska jobbigt (se bilden). Vill ju inte bygga om alla de där kryssen. Dessutom så samlar ju överliggaren en hel del stående vatten när det regnar, så jag undrar om den inte behöver vara tryckt? Funderar på om man gör en plåt som är 145x35 och klär in överliggaren, vilket intryck det hela skulle få? Skulle det märkas och se otympligt ut?

racke2.jpg
 
Redigerat av moderator:
Finns det någon avrinning på överliggaren eller är den helt horisontell?
 
D
Den är helt horisontell och samlar en hel del vatten som sagt.
 
DIY_freak skrev:
Den är helt horisontell och samlar en hel del vatten som sagt.
Okej, då måste du använda en färg som klarar det. Har inget att göra med att det är tryckt, inga vanliga färger är gjorda för horisontella ytor med stående vatten. Du måste använda en båtfärg helt enkelt och lägga åtminstone 4 lager som skydd mot vattnet. Helst en polyuretanbaserad då de ger bäst skydd. International gör bra färger som är ganska enkla att få tag på (Bauhaus har dem t.ex):
http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/lackfärg/sök.aspx

Vill du spara lite pengar har Biltema också:
http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/

Slipa ner den gamla färgen och gå igenom tillverkarens anvisningar med grundfärg, slipning osv så får du ett toppenbra skydd. Med det kommer vara ganska arbetsintensivt.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Kan nog funka med plåtinklädnad a la vattbräda/plåt som du funderat på.
Jag skulle nog valt ca 145x22 för ett nättare intryck, men det är ju marginella skillnader, och en smaksak.
 
D
Själva överliggaren är 145x45 och kanterna är något rundade, så jag mätte och om man väljer en plåt som bockas till 145x30 så går den ned tills det börjar runda av i underkanten. Det var i alla fall så jag tänkte.
 
Svagt lutande översdor från mitten, kanske 7 grader bör nog klara vattenavrinningen om färgen är blank.
 
D
Översdor?
 
DIY_freak skrev:
Själva överliggaren är 145x45 och kanterna är något rundade, så jag mätte och om man väljer en plåt som bockas till 145x30 så går den ned tills det börjar runda av i underkanten. Det var i alla fall så jag tänkte.
Tänk på att en plåt blir ordentligt varm på sommaren när solen ligger på, speciellt på en södersida. Ofta blir den så varm att man inte vill röra vid den vilket gör att man inte längre kan stå och prata eller ta en drink på överliggaren. Plåtfärg är också ganska känsligt för repor från glas, keramik och metall.
 
Själva överliggaren är 145x45 och kanterna är något rundade, så jag mätte och om man väljer en plåt som bockas till 145x30 så går den ned tills det börjar runda av i underkanten. Det var i alla fall så jag tänkte.
Rent funktionellt är det helt ok, men som sagt jag skulle av estetiska skäl göra kanten mindre.

På vattbrädeplåtarna så är kanten lite bockad utåt (droppkant), så att vattnet inte rinner direkt ner på vindskivan. Det bör räcka med 2-3mm. F ö så var ju överliggaren tryckt, så lite vatten på sidan är nog iofs inget problem. (Jmfr "slitage" på ovansida av vattbräda med vindskiva.)
 
Ja, det kan vara jobbigt att göra om alla de där kryssen.

Har på lantstället altanräcke av obehandlad råplan 90x22 eller något sådant. Dessa ligger helt plant och är målade med Beckers täcklasyr. Fungerar bra. Mest problem med alger och fågelskit. Färgen sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.