Eriksgatan skrev:
Nej, i en domstol varken bör eller kan man "åberopa" hörsägen! Domaren kommer att be dig hålla dig till ämnet eller hålla tyst.
Jag fattar vinken även om den var fin. :beer:
På vilket sätt påverkar det patentet funktionen i de klippare vi köpt? Det är smart att söka och lyckas erhålla patent för måhända avancerade funktioner men det tvingar ingen att sätta tekniken i produktion.
Jag fick uppfattningen att patentet gäller LogiCut som Bosch anger att klipparen använder sig av.
Har du sett en enda robotklippare av något annat fabrikat? Kommer de tillbaka till laddningsstationen? Jag bara undrar vad som är ditt bevis?
Jag har som sagt en Wiper utan basstation. Jag saknar 'bevis' på hur andra klipparrobotar hittar tillbaka. Jag förmodar att de följer styrkabeln (led-in-tråden) eller följer begränsningstråden. Till skillnad från Indego (efter vad jag har läst...) som verkar gå rakt in till laddstationen (+- 2m) och ut igen till den avbrutna klippytan i samband med batteriladdning. Förklaring på det ? :cool:

P.S. Tack för all tid du lägger ned på att svara på alla dessa blandade inlägg. (y)
 
Eriksgatan skrev:
Läs även #448:
[länk]
Antar att du sover nu efter att ha skrivit inlägg hela natten ;), men vill påpeka att du i inlägg #448 som du hänvisar till skriver att skivan är i plast? Min knivtallrik är i metall...
 
För övrigt hade det med nuvarande inläggsfrenesi varit bra om tråden delats i tre; en för (installations)problem, en för prisjakten och funderingarna innan inköp, och en för diskussion av själva tekniken och funktionaliteten i klipparen. Tycker jag, då det allteftersom intresset eskalerar blir alltmer svåröverskådligt...
 
Eriksgatan skrev:
Är det någon helt utan öar som har det beskrivna problemet?
Jag, som förra året inte hade några öar alls men nu har sex st har lagt märke till en sak som skulle kunna vara värd att testa hos den som inte får karteringen att fungera. Klipparen intresserar sig emellanåt väldigt mycket för öarna och kör runt dem ett eller två hela varv och efter dessa "uppvaktningar" kör den alltid till laddstationen och "sparar kartan" för att därefter klippa vidare. Den registrerar alltså att det är något speciellt med en ö och var den finns, och gör om detta då och då.

(Jag erkänner att resterande är en vild idé utan någon vetenskaplig förankring och som helt ligger utanför min övriga standard på inlägg och ber om ursäkt för det. Men nu är det krisläge och i brist på andra råd kanske det är värt att någon prövar det...)

Trots att era problemklippare inte har klarat att göra karteringen ännu kanske klipparen ändå känner av (vid fel tillfälle eftersom den ju skall kartera först) att det finns någon ö i systemet som den vill köra runt och registrera och spara till kartan (som ju ännu inte finns karterad i periferin) och därför blir det tokigt. Så ett förslag som tyvärr kostar en del jobb med nya skarvar är att koppla loss alla öar och försöka göra en kartering helt utan dem, och när den karteringen förhoppningsvis har lyckats, koppla in öarna igen. Glöm då inte att starta om laddstationen emellan utan klippare i så att den anpassar sig efter den nya impedansen innan klipparen ställs dit.
Detta kanske på några ställen (knappast runt träd...) går att göra utan att behöva klippa av och skarva igen vid öarna med "1 cm-metoden" som jag tidigare beskrev, där man drar in ett max 1 cm brett "streck" fram och tillbaks in i klippytan för att få flexibilitet till att senare utöka utan att skarva.
Eriksgatan, måste börja med att säga att jag verkligen uppskattar ditt engagemang. Gissningsvis är vi ganska lika när det gäller hur vi hanterar information, dvs att vi vill gärna förstå "varför" och inte bara köpa svaren rakt av.

När det gäller karteringsproblemet som jag och många andra har (nu senast såg jag det även i en blogg, http://indegobloggen.wordpress.com/) så är det några saker som jag behöver hjälp med att förstå, och då jag inte kan se källkoden i mjukvaran och ej heller är någon elexpert så är dina inlägg mycket intressanta, men jag har även skickat en fråga till Bosch.

Om man skall försöka sig på en sammanfattning av problemet (i åtminstone mitt fall) så är det att:
- Bevislingen har karteringen fungerat en gång. Jag har haft problem FÖRE den lyckade karteringen, och EFTER. Just nu får jag det inte att fungera, men när jag lyckades så hade jag gjort ett antal omstarter, bla via checklistan som du referererar till.
- Det vanligaste är att klipparen sticker av snett åt vänster. Viktiga observationer då är att den håller en mycket högre hastighet jämfört med när den karterar "på riktigt". Den "vaggar" ej heller lätt vänster/höger som den gör vid karteringen.
- Om den, när den felaktigt karterar, åker rakt emot en tråd vid en ö så brukar den vika av och följa denna men bara fram till nästa hörn då den går rakt fram, dvs jag tror inte på teorin om att den först ger sig ut för att kartera öar (hur den gör detta har jag också sett, dvs precis som du säger så går den långsamt ett par varv runt hela objektet i vaggande stil).

Ett par funderingar:
Du nämner att du inte tror på teorin om trådlängder och skarvar. Jag är inget fan av att behöva ge mig ut och testa att skarva bort öar för att se om problemet försvinner, men rent allmänt, korsade sladdar och öar etc, om lampan lyser grönt, kan det verkligen förklara att klipparen efter en halvmeter sticker av åt vänster? (borde inte problemen uppstå där själva felet ligger?).

Hur pass mycket "intelligens" finns i själva basstationen? Du nämner att det är värt att testa att starta om slingan när klipparen inte är i basstationen. Utveckla hur tekniken fungerar (om du vet).
 
Eriksgatan skrev:
Nej, det beror inte på att längden orsakar spänningsfall så sök annan orsak. Läs inlägg #1405 det är bara att bläddra bakåt 1 dag.
[länk]
Jag har växlat hej vilt från 210 till 299 meter, slängt in öar till och från, klippt av trådar med motorgräsklippare och skarvat och inget av detta orsakade några som helt problem för mig - och det skall det givetvis inte göra om grejorna är hela.
har noen prøvd å koble in det som er tatt ut uten å køyre kanten igjen.
vil dette være mulig . virker som han oppdaterer kartet med gjevne mellomrom i klippefasen.
 
Eriksgatan skrev:
Hej! Det är inte du mortimer utan nikson som skrivit detta i #1401 men han hade lagt in en "dubbelquote" med din nick i av någon anledning - så när man citerade honom skrevs det som att du hade sagt detta och därmed blev även mitt svar på detta med fel "quote". Som du ser av ditt eget inlägg blev dessutom även det fel så att mina ord lades i hans mun av samma anledning. Lurigt, men jag hoppas att detta blev rätt och att ordningen nu är återställd.
Helt i sin ordning
 
Indegoexperten
Hej!

Jag här här för att bland annat stödja Eriksgatan, jag är en "Expert" på Indego,
Det ni gör på detta forum är att ni skapar förvirringar, vilket är obra. Alla frågor ska gå via: bortredigerad länk
Jag ska däremot bevaka denna tråd och säga till om ni spinner iväg åt fel håll. Samt stötta Eriksgatan som jag tycker gör ett bra arbete!

Vad vill ni veta? Jag kommer ge raka svar.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
INDEGO och 3 till
  • Laddar…
man_dizel skrev:
Hej,

Har en undran, kontaktade supporten idag och blev uppmanad att lämna in min 4 dagar gamla indego på service pga kartera problemet. Den snurrar runt sin egen axel 2-3 ggr och sedan kör den en cirkel till baksidan av basen. Den gröna lampan lyser på laddaren. Har dock lyckats kartra en gång där Indego följde kanttråden hela vägen en bara en gpng på tre dagars slit. Finns det några svagheter i maskinen som supporten eventuellt känner till i dessa fall? Dålig sensor eller mjukvaran kanske?
Hur hanteras "service" rent praktiskt? Det normala är ju att man skickar tillbaka något som inte fungerar till det ställe som man köpte produkten, men om ordet "service" används så låter det ju mer som att den skall direkt till Bosch.... och vad skall skickas, klipparen och/eller basstationen?.... Man anar ju att det är en mjukvaruppdatering som skall läggas på och då låter det mer miljövänligt :)-)) att skicka en fil per mail som man själv kan installera via SD-ingången än att skicka iväg en hel gräsklippare på posten....
 
Full respekt för Eriksgatan's arbete på tråden!

Jag vill dock vara den första som föröker mig på en motbevisning enligt nedan:
#1477 "Jag har gjort drygt 80 inlägg i den här tråden sedan 1 år tillbaka och INGEN har kunnat belägga att något varit inkorrekt. Sök gärna på mina inlägg och motbevisa den som vill."

Bevis A:
#1482 "Det finns något magiskt som tysken Verner von Bosch uppfunnit som heter centrifugalkraft och som pressar ut knivarna"

Jag har lagt ett par timmars googlande på detta men inte lyckats hitta bevis på Bosch uppfann centrifugalkraften !?
 
  • Gilla
Otjena
  • Laddar…
D
aberg_pelle skrev:
#1482 "Det finns något magiskt som tysken Verner von Bosch uppfunnit som heter centrifugalkraft och som pressar ut knivarna"

Jag har lagt ett par timmars googlande på detta men inte lyckats hitta bevis på Bosch uppfann centrifugalkraften !?
OMG... ROFL:rolleyes: Den här tråden blir bara bättre och bättre. Är sugen på en robotgräsklippare, för jag har ingen tid att gå ut och klippa gräset, måste sitta framför datorn och följa den här tråden.
 
Precis pratat med Bosch support gällande programuppdatering. Maskinen skall lämnas till ÅF som sedan skickar den till Bosch kostnadsfrit för uppdatering.
 
peternicklas
aberg_pelle skrev:
Full respekt för Eriksgatan's arbete på tråden!

Jag vill dock vara den första som föröker mig på en motbevisning enligt nedan:
#1477 "Jag har gjort drygt 80 inlägg i den här tråden sedan 1 år tillbaka och INGEN har kunnat belägga att något varit inkorrekt. Sök gärna på mina inlägg och motbevisa den som vill."

Bevis A:
#1482 "Det finns något magiskt som tysken Verner von Bosch uppfunnit som heter centrifugalkraft och som pressar ut knivarna"

Jag har lagt ett par timmars googlande på detta men inte lyckats hitta bevis på Bosch uppfann centrifugalkraften !?
Hittade detta på Wiki:
The conception of centrifugal force has evolved since the time of Huygens, Newton, Leibniz, and Hooke who expressed early conceptions of it. Its modern conception as a fictitious force arising in a rotating reference frame evolved in the eighteenth and nineteenth centuries. Så det verkar gå långt tillbaka i tiden. Skulle gissa på Newton när ha fick äpplet i skallen, kan vara en start på detta.
 
Indegoexperten skrev:
Hej!

Jag här här för att bland annat stödja Eriksgatan, jag är en "Expert" på Indego,
Det ni gör på detta forum är att ni skapar förvirringar, vilket är obra. Alla frågor ska gå via: bortredigerad länk
Jag ska däremot bevaka denna tråd och säga till om ni spinner iväg åt fel håll. Samt stötta Eriksgatan som jag tycker gör ett bra arbete!

Vad vill ni veta? Jag kommer ge raka svar.
Hur bra ni än tycker att det är får företag inte delta i
diskussionerna på ByggaHus
Se reglerna
§ 5 Reklam
Reklam är förbjudet i forumet, bilder, bloggar, wikin och artikelkommentarer och företag får inte delta i diskussionen, de fall särskilt tillstånd har getts (se nedan). Inlägg från företag eller organisationer som inte har särskilt tillstånd kommer att raderas och användaren som gjorde inlägget kan komma att stängas av. Är du företagare som vill nå ut till våra besökare är det möjligt att annonsera på anvisade annonsplatser. Maila oss på annonsera@byggahus.se för information.

§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
morsan/moderator

 
hc77 skrev:
Precis pratat med Bosch support gällande programuppdatering. Maskinen skall lämnas till ÅF som sedan skickar den till Bosch kostnadsfrit för uppdatering.
Det är väl knappast en hållbar lösning om samtliga maskiner skall skickas in för uppdatering varje gång det kommer en ny version? 5.8 lär knappast vara den sista...
 
morsan skrev:
Hur bra ni än tycker att det är får företag inte delta i
diskussionerna på ByggaHus
Se reglerna
§ 5 Reklam
Reklam är förbjudet i forumet, bilder, bloggar, wikin och artikelkommentarer och företag får inte delta i diskussionen, de fall särskilt tillstånd har getts (se nedan). Inlägg från företag eller organisationer som inte har särskilt tillstånd kommer att raderas och användaren som gjorde inlägget kan komma att stängas av. Är du företagare som vill nå ut till våra besökare är det möjligt att annonsera på anvisade annonsplatser. Maila oss på annonsera@byggahus.se för information.

§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
morsan/moderator

Frustrerande samtidigt som jag förstår er grundinställning. Hoppas verkligen att Indegoexperten har fått ett erbjudande från er att kunna bemöta de viktigaste frågorna enligt §5.1 som han i god tro önskade.
 
  • Gilla
plaggis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.