Hej,

Gräsmattan växer och vi har ännu inte köpt någon klippare. Det är i allra högsta grad dags!

Har inte hittat så väldans många trådar om dessa; Viking ME 339 el Bosch Rotak 43 Li. Några erfarenheter här med dessa? Vi har en gräsmatta på drygt 600kvm, extremt plan utan sluttningar och liknande så det borde funka. Antar att batterier borde räcka till även om jag läst om vissa som har problem. De flesta verkar kunna köra på hela mattan med de/t batteri som medföljer.

Finns det någon specifik handlare som har någon av dessa? Visst kan man handla billigaste via nätet men jag vill gärna köpa av handlare (söder om Stockholm) då det blir enklare om fel uppstår.
 
Bosch hittar du tex på Byggmarknader och Järnia.
Viking hittar du om du via Stihl.se hemsida

Många verkar ha problem med "räckvidden" speciellt när gräset är lite längre.
 
Vi kör med en Bosch Rotak 43 Li på vår tomt som är 2400 m2. Allt är inte gräs såklart, men rätt mycket klippyta ändå. Går åt 4-5 batterier för att köra hela men då klipper jag inte jätteofta och vi har ganska mossig matta som gör att det går tungt ibland. Det följer med två batterier och våra håller för ca 15-20 minuters kontinuerlig klippning vardera. Tar ca 300 m2 på ett batteri, kanske lite mer på en slät och fin matta som klipps ofta.
 
Ett extra batteri låter som en plan då. Vi kommer ha lite längre gräs med jämna mellanrum.
 
Det följer som sagt med ett extra batteri med 43:an. De laddas också rätt fort faktiskt. Tar nog under en timma gissar jag på (står nog i manualen). Jag är i alla fall nöjd med vår. Härligt att klippa lite tystare och mindre illaluktande än med en vanlig motorklippare :)
 
Ingen som har en Viking? Funkar mulchningen el vad det kallas?
 
Extrabatteri att köpa billigare? Verkar kosta multum original. :)
 
ME 545 - för 1200kvm gräsmattor

Klippare: 5200kr
Batteri: 2800kr
Multikniv för att slippa samla upp gräset: 400kr
Behövs laddare? 400-800kr
Totti:ca 8400kr

ME 339 - 500kvm gräsmattor
Klippare: 2900kr
Batteri: 2800kr
Behövs laddare? 400-800kr
Totti: 5700kr

Ser inte ut att funka med multikniv på den mindre.. och det vore trist om den inte klarar mina 600kvm. Ska iaf ta en titt hos lokala handlaren. Det fanns tydligen en 1km från där vi bor.

Känns som Rotak leder just nu. Grannen körde med en sån nyss tydligen. Gick fantastiskt fint genom det tjocka höga gräset. Det enda problemet är gräset som hade varit trevlig att låta ligga.
 
o nu är d dags o sova. Blandade ihop el och batterimodellerna.

ME 443 ca 7000kr. Gräsyta under 400kvm. Extrabatteri + laddare = 9000.
 
Beställt Viking. Ett batteri. Fanns potential o funka för våra 600kvm när det inte är högt iaf. Återkommer om 3v när vi kört lite.
 
Blev ingen Viking. De ringde o sa att mulchern inte funkar så där jättebra.. :( Det var lite därför vi ville ha den.

Blev en rotak 43li för 3700kr. Om den nu kommer med posten. Det var så billigt då webbköpet jämfört med bauhaus 6000 är värt risken att få strula vid problem o reklamationer.
 
Det var jäkla billigt! Var?
 
Gapar efter mycket...

Såg att de höjt priset nu.. och slut på lagret. Suck. Inte hört något än men får nog räkna med att bli utan. Har givetvis kvitto på köpet men de får väl backa ur med sina finstilta.. Hittade via prisjakt. Återkommer med namn och betyg senare på återförsäljare.
 
Det finns mulcher-tillsats till Boschen. I praktiken en plastbit som blockerar uttaget där man sätter uppsamlaren.
 
Zeke_Varg skrev:
Gapar efter mycket...

Såg att de höjt priset nu.. och slut på lagret. Suck. Inte hört något än men får nog räkna med att bli utan. Har givetvis kvitto på köpet men de får väl backa ur med sina finstilta.. Hittade via prisjakt. Återkommer med namn och betyg senare på återförsäljare.
Om du beställt till priset 3499 så lär dom ju även leverera till det priset när dom får in den på lager igen.
Antar det är från Harald du beställt och dom säljer den för det priset fortfarande på sin danska hemsida men med en dryg veckas leveranstid. Skulle inte förvåna mig om dom har ett gemensamt postorderlager för SE o DK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.