Håller på att skissa på en tvättställsmöbel/skänk som måste måttanpassas och stilanpassas till en liten toalett. Stilen kommer att vara i svensk allmoge och möbeln tillverkas i furu och mdf.

Frågan är bara, hur ska man ytbehandla toppskivan. Jag vill ha en täckande färg, men utan en allt för plastig känsla. Klarar dagens vattenbaserade lackfärger små mängder vatten utan att få ringar, missfärgning eller andra skador? Det ska alltså stå ett "bordsmonterat" tvättställ på detta.
 
Vad är mdf och vad är furu? På furu skulle nog en linoljefärg va fint! Ordentligt grundad innan och kanske avsluta med nån linoljelack för å få det lite tåligare. Det blir fint helt klart!
 
Jag gillar defintivt hur vackert och matt något kan bli med linoljefärg, men osäker om det går att uppnå på mdf. Hyllplan, toppskiva och luckor är av mdf och stomme, ben är i furu. Det är mest mdf man ser alltså.

Linoljelack har jag ingen erfarenhet av, vad är det? Någon form av klarlack på linolja?
 
Jag marmorerade en soffbordsskiva, den lackade vi med en lack/fernissa som heter bioimpression från le tonkinois. Är baserad på linolja och lite andra oljor, bildar ett väldigt stryktåligt skikt. Skulle nog kunna funka, penslar man allt så kan man nog få mdf:en lite mer levande.
 
Nja..
Jag skulle nog inte välja mdf som toppskiva eller byggmaterial i badrum. Använder man en färg som är hygroskopisk så kommer skivan att suga åt sig fukt. Och det är inte frågan, om den kommer att göra det. Utan den gör det. Så det måste vara en färg som helt stänger ute fukten. Och hela mdf skivorna måste i så fall målas precis som i en ikea möbel.

Om det är som så att man absolut vill använda sig av den typ av skivmaterial så är HDF ett bättre val. Om jag inte mins helt fel så är den i vis mån fukt resistent används väldigt ofta i ytterdörrar.


Mvh Pär
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
pär h skrev:
Nja..
Jag skulle nog inte välja mdf som toppskiva eller byggmaterial i badrum. Använder man en färg som är hygroskopisk så kommer skivan att suga åt sig fukt. Och det är inte frågan, om den kommer att göra det.
Du har säkert rätt. Jag tydliggjorde dock inte att det är en gästtoalett, finns ingen dusch där. Förväntar mig aldrig fuktig miljö, på sin höjd lite stänk från tvättställ.
 
Håller med pär h - Mdf till toppskiva är inte riktigt en bra ide. Minsta lilla genomträngning av fukt om så en droppe så sväller MDF'n upp precis där och man får en bula i materialet.

Jag skulle i sådant fall kika på Valchromat som är en HDF - High Density Fiberboard (MDF - Medium Density Fiberboard) som tål lite mer väta. Pressad hårdare och limmet man använder är vattentåligt. Dubbelt så tung som vanlig MDF och självklart mer eller mindre dubbelt så dyr.
 
Nu är möbeln redan byggd så jag är inte särskilt sugen på att göra om.

Kommer testa flera lager med linoljefärg, så vi får se om det på allvar är ett problem.
 
Polyuretanfärg målad i 4-6 lager på alla sidor är det enda som kommer hålla i längden. Linoljefärg är helt fel för denna applikationen tycker jag, speciellt på MDF. Tänk på att färgen måste vara kemikalie- och pigmentresistent med tanke på spill av flytande tvål, smink, tandkräm, nagellacksborttagningsmedel, rengöringsmedel för vasken, hårdvårdsprodukter, rakgel osv. Ytan kring ett handfat är en av de mest kemikalieutsatta ytorna i ett hem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.