Blev riktigt fint, bra jobbat!

Sjukt fint tak för övrigt.
 
S
Vi jobbar för fullt på vinden, men jag har inte fått med mig kameran upp på vinden. Har mest rivit lite golv och slängt ut lite isolering. Det är ju ändå varm nu så det gör inget.

Däremot har vi påbörjat ett sidoprojekt... att leda bort dagvattnet till en stenkista jag tänkt bygga. Det är bra att ha ett ute och ett inneprojekt. Då kan man alternera efter väder och lust...

10 meter av cirka 120 meter grävt. :)
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
DanielF skrev:
Eftersom jag inte gillar spindlar och har funnit en fet spindel varje dag på golvet så fick jag inhandla lite spindelskrämmor. Hoppas jag slipper problemet med spindlar när vi fixat på vinden, bytt fönster och dörrar, fixat ventilationen och gjutit bort torpargrunden som finns under ena halvan av huset.

[bild]
Du får gärna rapportera om dessa funkar... ;)
 
S
hahalj skrev:
Du får gärna rapportera om dessa funkar... ;)
Någon dag efter installationen såg jag en mindre spindel krypa, men den kanske redan fanns i huset. Sedan dess har jag inte sett några spindlar inomhus. Så jag har haft spindelfritt i snart 20 dagar.

Men, jag gjorde två andra åtgärder samtidigt som kan ha påverkat det hela. Först köpte jag röd cederolja och små hjärtan i cederträ som jag smörjde in och lade vid dörrar och nedgångar.
http://www.rodceder.se/list_varugrupp.asp?varugrupp=184

Sen har jag fått en sprejburk mot insekter som man inte kan handla som privatperson (får ej säga hur jag fick den...) och den dödar alla insekter som går på den besprutade ytan i två veckor. Har sprutat vid dörrar och på platser där till exempel elementrör går ner i golvet. Har dock inte sett mer en en död skinnbagge vid ett sådant ställe. Troligen får Spindelfritt och den röda cederoljan insekterna att backa långt innan de beträder den besprutade ytan.

Det känns i alla fall betydligt mer avkopplande att inte längre behöva scanna av varje rum innan jag beträder det.
Jag hatar verkligen spindlar... ser jag en så avlivar jag den direkt.
 
Redigerat:
S
Fick en stund över i pausen... så nu har jag fotograferat lite. :)
Vi har rivit bort knappt en 1/3 av allt golv på vinden nu. Jag har börjat dammsuga facken innan jag river bort innertaken på vissa rum och börjar bygga upp innertak, regla, isolera och lägga golvet.
Gäller att ta stora kliv, pärlsponten är inget bra att trampa på!
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett avgrundshåll ner till källaren hittade jag under golvplank med minimal bärighet. :x
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första rummet hade stenull i bjälklaget, nästa hade inget och tredje hade något som liknar spannmål av något slag.
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag kalla för spannmål...
DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just här är nog golvet som sämst. Det har med största sannolikhet varit en takläcka just här en bra tid. Takstolen är i stort sett borta här, bara en dåligt uppspikad för kort regel håller delvis upp taket här. Ska fixas...
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parallellt med vinden så kör jag som sagt avledning av dagvatten. Fick en leverans på 18st 6m rör igår. Nu är det bara att njuta av vädret och köra på!
DSC_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har verkligen lyckats pricka teleledningarna. Jag tror att dessa är de gamla som troligen inte används längre. Åtminstone hjälper jag telebolaget med att få ner dem på någorlunda bättre djup. :D
DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även hittat den 3:e telekabeln som jag är ganska säker på att den är den aktiva. Även denna känner jag att den ligger väldigt grunt. Hur som helst, här är ett stuprör som ska kopplas i ihop med dagvattenledningen.
DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte 10st av denna på Biltema... två för 65kr, helt klart värt det. Grymt vackra på kvällarna. Blir nog 10st till, trädgården är ju ganska stor. :)
DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ser bara en handskyffel på bilderna, inga maskiner. Har du grävt allt det där till dagvattnet för hand?
 
S
tlundberg skrev:
Ser bara en handskyffel på bilderna, inga maskiner. Har du grävt allt det där till dagvattnet för hand?
Japp!
Vi har grävt det för hand tillsammans jag och min sambo. Telefonkablarna visste jag fanns och det skulle varit för farligt med maskin, dessutom får man röra på sig lite. Gräva är rätt skoj... även om jag kanske är ensam om att tycka det. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Imponerande :)
 
S
Dags för bildorgie igen :)

Limträet utlagt och fastskruvat i bjälklaget.
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från sidan... jag drog faktiskt upp en hel del av bjälkarna, vissa lyftes ett par centimeter. Ska se om jag kan få upp alla. Hade inte jätte mycket tid idag.
DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infästning... två TimberLok med brickor per bjälke.
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den mindre limträbalken. Jag slog ihop de båda med fem av de fetaste spikarna jag kunde hitta. De var nog 20cm långa och nästan 1cm breda. (y)
DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en av de bärande väggarna som denna takbjälke vilar på.
DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fd ägaren hade satt upp diffusionsspärr... fin ett fel eller två!
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man hur han lyckats klara av att sätta upp plasten utan tejp i skarvarna. :thumbdown:
DSC_0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har han valt att ventilera diffusionsspärren lite extra... suck!
DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick gjort lite utomhus igår också... man står ju inte på vinden och svettas när solen gassar ute. Bilden är dock tagen idag...
DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stuprör nummer 2 är nu påkopplat. Här var det ingen gigantisk sten i vägen så det blev rätt bra.
DSC_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat gräva för stuprör nummer 3... här är dock en gigantisk hörnsten som vi måste komma förbi, därav lite extra vinklat.
DSC_0018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer vi att koppla på framsidans rör och rakt fram kommer stenkistan läggas 15-18 meter ifrån huset.
DSC_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Extrabild 1
Detta äppelträd gillar jag... plockhöjden är optimal. :)
DSC_0021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Extrabild 2
Min nya strålkastare som jag monterade ganska nyligen. En 100 watt LED lampa i armaturen som jag köpte för under tusenlappen på E-bay. (y)
DSC_0022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Återkom med bild och rapport hur strålkastaren lyser
 
hahalj
Ja, LED-strålkastaren undrar jag också över. Har hittills inte hittat nån som ger tillräckligt med ljus som inte kostar en förmögenhet, kanske denna är prisvärd?

I övrigt är jag grymt imponerad över hur du/ni hinner och orkar med allt... vinden, dagvatten, trädgård... allt på en gång..
:screwy:
 
S
hahalj skrev:
Ja, LED-strålkastaren undrar jag också över. Har hittills inte hittat nån som ger tillräckligt med ljus som inte kostar en förmögenhet, kanske denna är prisvärd?

I övrigt är jag grymt imponerad över hur du/ni hinner och orkar med allt... vinden, dagvatten, trädgård... allt på en gång..
:screwy:
Vi har fyra barn från och till också... det är lite stressigt ibland. Gäller bara att försöka vara så effektiv som möjligt. Slappnar man av så blir det bara jobbigt att komma igång igen. Lika bra att köra igång direkt så fort man kan.

Avslutat:
Byte av värmesystem
Fönstertillverkning

Pågår eller ska påbörjas:
Rivning på vinden
Uppbyggnad av nytt golv på vind
Isolering av vindsbjälklag
Ny el i huset
Ventilationssystem frånluft (Ska dock förbereda med rör för ett FTX-system)
Dagvattenavledning
Förstärkning av takstolar
Diffusionsspärr till hela huset (Nytt beslut)
Nya innertak på 150kvm av 250kvm
Skorstensskydd ska installeras

Kommande projekt:
Gjuta platta på 135kvm, dvs den del som idag har torpargrund.
Ta in en konstruktör för att kunna göra om en lada till ett stall. (Stort ingrepp i stomme)
Byta altandörrar och ytterdörrar.
Byta radiatorer, 7st totalt.
Eventuellt byta fönster...
Minst en kamin ska installeras
Med mera...

Man får tänka på vad man kommer få efter allt slit, dvs ett bra hus helt enkelt.
 
S
sir_daniel skrev:
Återkom med bild och rapport hur strålkastaren lyser
Den lyser bra... kan ta ett foto på onsdag kväll, då har jag nog tid för sånt. :)
 
S
Nya bilder...
Idag kom leverans av ventilationssystem.
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innertaket i biljardrummet är utkastat på gården.
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet till nock... åtminstone bara tillfälligt.
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra sidan... här ser man den nya limträbalken.
DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biljardbordet skyddat.
DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S
LED 100W
In action... svårt att ta bilder, men det blev rätt bra ändå.
DSC_0002 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0004 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0006 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matsa79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.